Meprozet
Meprozet
Witam,
Jeśli by zapytać kogoś o polską firmę produkująca przyczepy rolnicze w PRLu to odpowiedź zabrzmiała by pewnie: Autosan. Była i jest jednak firma, która też produkowała przyczepy rolnicze w tamtych czasach jednak została ona jakby (moim zadaniem) zapomniana. Tak jak w tytule mam na myśli Meprozet oddział w Kościanie obecnie produkujący beczkowozy. Co wpłynęło waszym zdaniem na popularność przyczep ( za chwilę wyjaśnię ten znak zapytania), które same w sobie są bardzo dobre szczególnie na małe gospodarstwa i raczej niczym nie ustępują tym z Autosanu.
Przechodząc do wyjaśnienia znamy osobiście mi jest model T058/1 (ładowność 4t), który stoi u mnie w stodole jednak czy było ich więcej, podobno była wersja 6t? Spotykane są również drewniane i z burtami z falistych arkuszy blachy jednak raczej oznaczane tym samym typem ( co do drewnianej nie jestem pewien). Może ktoś tutaj obecny jakąś posiada i mógłby się wypowiedzieć o opinii użytkowania
Zapraszam do dyskusji
Łukasz
Jeśli by zapytać kogoś o polską firmę produkująca przyczepy rolnicze w PRLu to odpowiedź zabrzmiała by pewnie: Autosan. Była i jest jednak firma, która też produkowała przyczepy rolnicze w tamtych czasach jednak została ona jakby (moim zadaniem) zapomniana. Tak jak w tytule mam na myśli Meprozet oddział w Kościanie obecnie produkujący beczkowozy. Co wpłynęło waszym zdaniem na popularność przyczep ( za chwilę wyjaśnię ten znak zapytania), które same w sobie są bardzo dobre szczególnie na małe gospodarstwa i raczej niczym nie ustępują tym z Autosanu.
Przechodząc do wyjaśnienia znamy osobiście mi jest model T058/1 (ładowność 4t), który stoi u mnie w stodole jednak czy było ich więcej, podobno była wersja 6t? Spotykane są również drewniane i z burtami z falistych arkuszy blachy jednak raczej oznaczane tym samym typem ( co do drewnianej nie jestem pewien). Może ktoś tutaj obecny jakąś posiada i mógłby się wypowiedzieć o opinii użytkowania
Zapraszam do dyskusji
Łukasz
Ostatnio zmieniony 29 gru 2020, 10:24 przez Blacky, łącznie zmieniany 2 razy.
Re: Meprozet
Zapewne robili tych przyczep niewiele w stosunku do Sanoka. Nikt nie malował wówczas loga na pół metra, zaś tabliczki znamionowe zwykle niewiele osób czyta. Wyroby Autosana są podobne, a dla średnio zainteresowanego identyczne. Metrozet utonął w morzy Autosana ....
Re: Meprozet
To ja mam pytanie niekoniecznie dotyczące samego Meprozetu, ale pozostające w temacie. Mianowicie, która z państwówek produkowała jeszcze (oprócz Meprozetu Środa Śląska) dwukołówki do przewozu zwierząt? Wiele spotykanych, to zazwyczaj samoróbki, ale były też seryjnie produkowane. Ktoś/coś? Zainspirował mnie ten film: https://www.youtube.com/watch?v=unJiIX7IS-4 Tu akurat zapewne samoróbka.
Re: Meprozet
Mam podobne zdanie do Bolszewika. Sam szczerze mówiąc nie rozpoznałbym na pierwszy rzut oka, że to nie Autosan - gdyby nie napisy, które wykonałeś na burtach. Sam się nigdy nie spotkałem z przyczepą skrzyniową Meprozet - w końcu od lat oni słyną z beczkowozów itd.
Ale firma istnieje więc może warto się do nich zwrócić o garść informacji w związku z ich historią. Chociaż z tym może być różnie, bo państwowe zakłady jak były przejmowane przez prywatnych przedsiębiorców to nie zawsze interesowano się historią dokładnie.
Pamiętajmy, że przyczepy powstawały też m.in w Piławie Górnej (ale chyba tylko sztywne, na kołach 20), a także ponoć w Kluczborku (nie wiem czy wszystkie czy tylko dla straży pożarnej). Zakłady w Hajnówce także produkowały przyczepy m.in do Dzika i do transportu leśnego - a czy skrzyniowe to nie wiem.
Ale firma istnieje więc może warto się do nich zwrócić o garść informacji w związku z ich historią. Chociaż z tym może być różnie, bo państwowe zakłady jak były przejmowane przez prywatnych przedsiębiorców to nie zawsze interesowano się historią dokładnie.
Pamiętajmy, że przyczepy powstawały też m.in w Piławie Górnej (ale chyba tylko sztywne, na kołach 20), a także ponoć w Kluczborku (nie wiem czy wszystkie czy tylko dla straży pożarnej). Zakłady w Hajnówce także produkowały przyczepy m.in do Dzika i do transportu leśnego - a czy skrzyniowe to nie wiem.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Re: Meprozet
Mam piławkę sztywną na '20stkach. Początkowo myślałem, że to autosan, bo kto inny produkował przyczepy jak nie oni, a tu takie zaskoczenie
Re: Meprozet
Z informacji jakie udało mi się zdobyć, to po za Sanokiem przyczepy budowano następujących miastach:
A: Skrzyniowe, sztywne dwuosiowe:
1: Piława D 44
2: Kluczbork D 44B
3: Słupsk D 44A
4: Elbląg D 36
5: Starachowice D-3
6: Kożuchów D 65
7: Śrem PS-5
8: Wrocław D 08
9: Wrocław D 81
10: Toruń D-3
11: Międzyrzecz Podlaski D 44A
12: Barwice D 44A
13: Elbląg D 44A
B: Skrzyniowe wywrotki dwuosiowe:
1: Starachowice D 35M
2: Kościan T 058
3: Złocieniec T 070
4: Czarna Białostocka T 169
5: Trzebiatów D 35T
C: Wywrotki dwuosiowe z wyładunkiem do tyłu:
1: Wrocław PW-4
2: Złocieniec PW-4
3: Złocieniec PW-5
4: Mirosławiec PW-4
D: Przyczepy "skorupowe" jednoosiowe:
1: Opalenica T 005
2: Brzeg T 039-5
3: Brzeg T 041/K
E: Skrzyniowe wywrotki jednoosiowe:
1: Brzeg T 103
2: Czarna Białostocka ORK N 225
3: Poznań N 225/6 Orkan
4: Poznań N 225/7
A: Skrzyniowe, sztywne dwuosiowe:
1: Piława D 44
2: Kluczbork D 44B
3: Słupsk D 44A
4: Elbląg D 36
5: Starachowice D-3
6: Kożuchów D 65
7: Śrem PS-5
8: Wrocław D 08
9: Wrocław D 81
10: Toruń D-3
11: Międzyrzecz Podlaski D 44A
12: Barwice D 44A
13: Elbląg D 44A
B: Skrzyniowe wywrotki dwuosiowe:
1: Starachowice D 35M
2: Kościan T 058
3: Złocieniec T 070
4: Czarna Białostocka T 169
5: Trzebiatów D 35T
C: Wywrotki dwuosiowe z wyładunkiem do tyłu:
1: Wrocław PW-4
2: Złocieniec PW-4
3: Złocieniec PW-5
4: Mirosławiec PW-4
D: Przyczepy "skorupowe" jednoosiowe:
1: Opalenica T 005
2: Brzeg T 039-5
3: Brzeg T 041/K
E: Skrzyniowe wywrotki jednoosiowe:
1: Brzeg T 103
2: Czarna Białostocka ORK N 225
3: Poznań N 225/6 Orkan
4: Poznań N 225/7
Ostatnio zmieniony 01 lis 2019, 11:04 przez bergman31, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Meprozet
Czy PS 5 że Śremu to przyczepa piątka sztywną na bliźniakach? Kiedyś mieliśmy taka i do dzisiaj nie wiem co to było. Koła 20 jak w trójce, podłoga drewniana, burty metalowe, ale zapewne były zmieniane. I z przodu na ramie charakterystyczny stopień do stawania. Widziałem kiedyś taką na olx bodajże, ale była podpisana jako autosan.
Re: Meprozet
Przyczepa PS-5 ma ładowność 5 ton. Możliwe, że miała koła bliźniacze. Była to przyczepa najprawdopodbnie zaprojektowana do współpracy z ciężarówką Żubr A80.
Re: Meprozet
No to pocieliśmy z ojcem kawał zabytku ale szczerze mówiąc ciężko szła, C-360 miał co robić nawet na pusto, typowa transportówka
Re: Meprozet
Mogliście zostawić ją na pojedynczych kołach. Na pewno lżej by szła. Niestety mniej można by było na nią ładować.
Re: Meprozet
U mnie jest przyczepa D-44A na kołach 20-calowych, rocznik 1974, ładowność 3 lub 3,5 tony, wyprodukowana w zakładzie Zryw, nie pamiętam dokładnie w jakiej miejscowości - wyczytałem z tabliczki znamionowej. Jak pójdę zobaczyć tabliczkę, spiszę i opowiem więcej.
Re: Meprozet
Muran001 Twoja przyczepa została wyprodukowana w Barwicach.
Przy okazji przeglądania internetu trafiłem na ogłoszenie sprzedaży przyczepy D 44A wyprodukowanej w Międzyrzeczu Podlaskim.
Przy okazji przeglądania internetu trafiłem na ogłoszenie sprzedaży przyczepy D 44A wyprodukowanej w Międzyrzeczu Podlaskim.
Re: Meprozet
Bergman31
Dlaczego Barwice nie znalazły się na Twojej liście?
Potwierdziło się. Wytwórczo Usługowa Spółdzielnia Pracy Metalowo Drzewna "Zryw" w Barwicach. Nośność 3000 kg, ciężar netto 1450 kg.
Dlaczego Barwice nie znalazły się na Twojej liście?
Potwierdziło się. Wytwórczo Usługowa Spółdzielnia Pracy Metalowo Drzewna "Zryw" w Barwicach. Nośność 3000 kg, ciężar netto 1450 kg.
Re: Meprozet
Do wczoraj nie miałem pojęcia, że w Barwicach produkowano przyczepy. Przeszukałem internet i znalazłem.
Na bieżąco staram się uzupełniać mój spis maszyn produkowanych w Polsce w latach 1945-1989.
beniu poruszył temat przyczep jednoosiowych ("klatek") do przewozu zwierząt, produkowanych przez państwowe przedsiębiorstwa. Mnie też ten temat bardzo interesuje, ale nie mogę znaleźć żadnych informacji.
Na bieżąco staram się uzupełniać mój spis maszyn produkowanych w Polsce w latach 1945-1989.
beniu poruszył temat przyczep jednoosiowych ("klatek") do przewozu zwierząt, produkowanych przez państwowe przedsiębiorstwa. Mnie też ten temat bardzo interesuje, ale nie mogę znaleźć żadnych informacji.
Re: Meprozet
Warmińska Fabryka Maszyn Rolniczych Warfama w Dobrym Mieście nie produkowało przyczep?
Co do Poznania to chodzi o firmę PFMŻ, której produkcję przyczep próbowało kontynuować firma SANPOZ?
Co do Poznania to chodzi o firmę PFMŻ, której produkcję przyczep próbowało kontynuować firma SANPOZ?
Re: Meprozet
Najstarszą przyczepę wyprodukowaną w Dobrym Mieście jaką znalazłem jest model T 042 z 1988 roku. Jest to przyczepa wywrotka trójstronna na podwoziu tandemowym, o ładowności 7 ton.
Przyczepy w Poznaniu produkowała PFMŻ.
Przyczepy w Poznaniu produkowała PFMŻ.
- kumarzysta
- Posty: 419
- Rejestracja: 30 mar 2015, 19:50
Re: Meprozet
moja D46 pochodzi z Barwic charakterystyczne przetłoczenia na bortach
Re: Meprozet
@kumarzysta możesz wrzucić zdjęcia Twojej przyczepy?
Re: Meprozet
Ja osobiście posiadam fabryczną dwukółkę do wożenia świn, wyrób Warfamy z dobrego Miasta, oraz przyczepe sztywną dwuosiowa D3 Hajnówka z 1963 roku )