XI Bieszczadzka Rajza
V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Dodano dnia: 07/06/2020
W 1968 roku miałem 15 lat i byłem praktykantem u sprzedawcy ciągników Someca oraz Ursus. W tym czasie jeździłem jedynym w swoim rodzaju Ursusem C-328 z kwadratową maską. Ze względu na zmieniającą się modę, tradycyjny model z zaokrągloną maską nie osiągał już wysokiej sprzedaży. Wszystko działo się dość szybko, żądano zmian, a producent musiał błyskawicznie dostosować się do popytu. Dlatego Zakłady Mechaniczne Ursus zmodyfikowały swój ciągnik C-328 dla Francji i prawdopodobnie również dla innych krajów.
Modyfikacje dotyczyły kwadratowej maski wykonanej we Włoszech w Victorio Cantatore i wyposażonej w aluminiowe listwy boczne od Porsche. Dodano również dwa emblematy „C328” wytłoczone z każdej strony. Reflektory Auteroche z chromowanymi ramkami dopełniały całości. W części mechanicznej dało się dostrzec pompę wtryskową austriackiej firmy Friedmann Mayer oraz zielone siedzenie Fritzmeyer rodem z Niemiec. Tylne światła również różniły się średnicą od tych, które montowano na rynek Polski. Układ wydechowy z tłumikiem skierowanym ponad maskę był standardem, podobnie jak czarna kierownica. Ciągniki malowano na ciemniejszą czerwień – bardziej przypominającą dojrzałą wiśnię.
Istniała możliwość zamontowania kwadratowej maski do wcześniejszych egzemplarzy, aby traktor wyglądał bardziej świeżo, a zmiana kosztowała około 10% całego ciągnika. Nie było jednak możliwości montażu innych świateł tylnych oraz siedzenia Fritzmeyer.
W kolejnym roku Ursus zaprezentował na rynku francuskim Ursusa C-335, dlatego ostatnia wersja C-328 z dobrze rozpoznawalną, kwadratową maską miała krótką karierę – sprzedanych zostało zaledwie kilka egzemplarzy. Nowy model C-335 wyglądał wówczas niesamowicie nowocześnie. Odniósł spory sukces sprzedażowy, głównie dzięki podnośnikowi hydraulicznemu z regulacją siłową.
Dziś, gdy na kwadratowa maska C-328 bardziej przypomina C-335, dzieci zdecydowanie wolą oryginalnego C-325.
Patrick Lemierre