Zetor 25 K 1957 .

Forum ciągników naszych południowych sąsiadów
lukasz80
Posty: 21
Rejestracja: 11 wrz 2017, 20:38

Zetor 25 K 1957 .

Post autor: lukasz80 »

A wiec po 3 latach czekania ostatecznie wszedłem w posiadanie Zetora 25 K z 1957 roku.
Po 5 latach odpalił i żyje.
W rodzinie od 93 roku.
Planuje to i owo zrobić.
Wstawię zdjecia jak dojdę jak to zrobić.
Ostatnio zmieniony 11 paź 2020, 21:02 przez lukasz80, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12390
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Zetor 25 K

Post autor: Ursus »

Gratuluję :)
Zerknij sobie tutaj:
viewtopic.php?f=2&t=109
Jak nie dasz rady to podeślij na info@retrotraktor.pl to wrzucę :)

W razie potrzeby chętnie pomożemy z remontem, co nieco doradzimy :)
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Julek
Posty: 3
Rejestracja: 11 paź 2020, 21:13

Re: Zetor 25 K 1957 .

Post autor: Julek »

Tak przy okazji napraw Zetor 25k to chciałbym zapytać doświadczonych użytkowników Zetora - jak naprawić luźny lewarek od biegów. Ta miska w obudowie lewarka już był obracana, luz jest nadal duży i powoduje zakleszczanie lewarka, bo wyskakuje z tych wycięć w wodzikach. Podobno lewarek od C-330 można założyć i będzie lepiej. Czy ktoś to przerabiał? Napawanie tego jabłka na lewarku też podobno daje efekt, co o tym sądzicie?
Awatar użytkownika
Majo
Posty: 849
Rejestracja: 11 sty 2014, 9:41

Re: Zetor 25 K 1957 .

Post autor: Majo »

Musiałbyś rozebrać lewarek i sprawdzić jak wyglądają sworznie na kuli, które pracują w rowkach obudowy. Często samo spasowanie kuli z gniazdem jest okej. U mnie wymieniałem i dopasowywałem tylko te małe sworznie. Wymiana, doszlifowanie i luz na lewarku kilka milimetrów. Koszt: 1-2 godziny pracy ;)
lukasz80
Posty: 21
Rejestracja: 11 wrz 2017, 20:38

Re: Zetor 25 K 1957 .

Post autor: lukasz80 »

No niestety , nie wiem czy to wina internetu czy czegoś innego ale nie moge zdjęć dodać. Konto mam z 10 lat na tej stronie co podaliście.
Jutro spróbuję z kompa zdjęcia przesłać. może z tel. za duży format daje na strone i nie chce wgrać.
lukasz80
Posty: 21
Rejestracja: 11 wrz 2017, 20:38

Re: Zetor 25 K 1957 .

Post autor: lukasz80 »

Cześć. Jaką uszczelkę pod głowicę polecacie z obecnych na rynku?
Ooo KURŁA!!!
Posty: 26
Rejestracja: 18 cze 2020, 20:33

Re: Zetor 25 K 1957 .

Post autor: Ooo KURŁA!!! »

Szare, lepiej się układają bo te niby miedziane to tylko zewnętrzna warstwa galwaniczna a pod tym zwykła blacha po jakimś czasie to rdzewieje i puszczają.
lukasz80
Posty: 21
Rejestracja: 11 wrz 2017, 20:38

Re: Zetor 25 K 1957 .

Post autor: lukasz80 »

Wie ktoś może jaki jest numer przedniego uszczelniacza wału. Z góry dziękuję.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12390
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Zetor 25 K 1957 .

Post autor: Ursus »

Fabrycznie na nominalnym wale 80x110x13. Ale w Twoim wypadku musisz sprawdzić ile ma wał, z praktyki najczęściej zakładamy 78x110x13 - bo większość wałów już po szlifie.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
lukasz80
Posty: 21
Rejestracja: 11 wrz 2017, 20:38

Re: Zetor 25 K 1957 .

Post autor: lukasz80 »

Chyba ja coś pokićkałem.
Chodzi mi o strone koła pasowego prądnicy.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12390
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Zetor 25 K 1957 .

Post autor: Ursus »

To teraz nie bardzo rozumiem? Masz na myśli uszczelniacz wału korbowego? Z przodu za kołem pasowym właśnie taki jest :) Ale wał jak jest szlifowany to i rozmiar się zmienia.

Przy okazji wrzucam fotki bo zwlekałem aż będzie uruchomiony system ich wrzucania a potem zapomniałem.


Obrazek

Obrazek
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
lukasz80
Posty: 21
Rejestracja: 11 wrz 2017, 20:38

Re: Zetor 25 K 1957 .

Post autor: lukasz80 »

Myślę że nie był szlifowany. na szopach korbowodowych ma ok 79,50~79 ,70. Nominał był 80,00
Teść mówił że nie był nigdy robiony ale kto wie.
Wycieki na przodzie ciagnika są. Masz może zdjecie przodu silnika żeby zobaczyć?
Pewnie bedzie z tym uszczelniaczem tak jak napisałeś powyżej.Dziekuje za wrzucenie zdjęć.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12390
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Zetor 25 K 1957 .

Post autor: Ursus »

Gdzieś fotki jakieś mam, ale nie przy sobie.
Ale tu co nieco widać :) https://www.youtube.com/watch?v=w85hvKlhTfg
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
lukasz80
Posty: 21
Rejestracja: 11 wrz 2017, 20:38

Re: Zetor 25 K 1957 .

Post autor: lukasz80 »

Ok wszystko już wiem.
Troche inny film pomógł.
Demontaż pompy wtryskowej i cos tam o regulatorze.
Czyli trzeba odkręcić kolo pasowe podwójne z wału i wyłuskać simering.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12390
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Zetor 25 K 1957 .

Post autor: Ursus »

No tak, to wydawało mi się oczywiste. Ten uszczelniacz jest umieszczony w przedniej pokrywie i analogicznie w tylnej (ale to już bez demontażu silnika i zdjęcia koła zamachowego się nie obejdzie).
Ten przedni przy odpowiednim podejściu da się wyłuskać tak jak napisałeś bez demontażu pokrywy.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
lukasz80
Posty: 21
Rejestracja: 11 wrz 2017, 20:38

Re: Zetor 25 K 1957 .

Post autor: lukasz80 »

A wiec . wymieniłem tuleje +tłoki na nowe , zawory w głowicy . panewki miałem w miare dobre wiec bez zmian.
wymieniłem olej , wyczyściłem wklady filtrow olejowych, zalałem nowym olejem na fula.
Był odkrecany też smok olejowy.
Wlałem 8 l oleju. Postał noc. Rano odpalanie.
Coś poszło jednak nie tak ,☹️
przy próbie odpalenia zatarło na drugim czopie korbowodowym panewki. Czop wyglada źle.
Czy jest jakaś procedura po wymianie oleju o ktorej nie wiem. Jestem załamany . Pewnie powinienem machać korba z pół godziny przed odpaleniem coby olej rozprowadzić wszedzie.
Teraz pewnie trzeba ciagnik będzie rozjechać i wyj...ć wał . Dużo roboty. Piwo wypije dziś nie jedno pewnie......
Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 2613
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Dobra (Małopolskie)

Re: Zetor 25 K 1957 .

Post autor: SEBRIGHT »

A patrzyłeś po odpaleniu na wskazania manometru ciśnienia oleju? Pokazywało prawidłowe? albo cokolwiek?
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972; Hakotrac T8 - 1965;
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12390
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Zetor 25 K 1957 .

Post autor: Ursus »

To samo chciałem zapytać - ile chodził po odpaleniu? Pewnie dłuższą chwilę i na wskaźniku kontrolowałeś ciśnienie? Po wymianie oleju trzeba zwracać uwagę na ciśnienie, bo czasem pompa ma problem zassać. A smok odkręcałeś? Bo może był nieszczelny i nie zasysał oleju, a powietrze.

Współczuję, wrzuć jakieś zdjęcia jak to wygląda. Jakby co to poinstruujemy co trzeba zrobić by wał wyjąć - ale od razu uprzedzam, że roboty sporo, bo w sumie do gołego bloku trzeba rozebrać wszystko, włącznie z wałkiem rozrządu.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
lukasz80
Posty: 21
Rejestracja: 11 wrz 2017, 20:38

Re: Zetor 25 K 1957 .

Post autor: lukasz80 »

Zegar jest zepsuty. Odpalił na 15 sekund i go schamowało. Pomyślałem zobacze wtryski , potem pompe, potem filtr paliwa. Pare razy próbowałem odpalić i tym go dobiłem.
Ach życie.
Zrobie zdjecia czopa i wam pokażę.
lukasz80
Posty: 21
Rejestracja: 11 wrz 2017, 20:38

Re: Zetor 25 K 1957 .

Post autor: lukasz80 »

Cześć. Zetor jednak będzie jeździł. Czop na wale cały.
Źle złożyłem filtry olejowe ☹️
Zcieło z panewki i zostało na czopie.
Oczyściłem i jest jak było. Założyłem stare panewki bez kombinowania. Narazie na spokojnie jeżdżę i docieram.
ps.mój zetorek ma na tabliczce znamionowej t 25 .
Jak powinien wyglądać? jest to 1957 rok.
Jakie są różnice pomiędzy k i t.
Dzięki z góry.
ODPOWIEDZ