Historia zmian Ursusa c330

Wszystko o naszych Ursusach
Awatar użytkownika
Alternator12
Posty: 27
Rejestracja: 10 lis 2019, 13:26

Historia zmian Ursusa c330

Post autor: Alternator12 »

Witam mam prośbę. Zastanawiam się ogólnie nad zmianami ursusa c330 w danych latach produkcji. Chodzi tu o kolor w którym wychodził ( blachy, korpus), o części które były stosowane w nich (oś, lampy, kierownica, napisy bądź naklejki, pedały, deska rozdzielcza i dużo dużo więcej). Czy jest to gdzieś dostępne? Bo domyślam się, że niektórzy posiadają taką wiedzę. Jeżeli nigdzie to nie jest dostępne mógłby ktoś rozpisać? Z góry dziękuje :D
slyclif
Posty: 86
Rejestracja: 16 gru 2020, 23:07
Lokalizacja: Bogacica

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: slyclif »

temat myślę że przydatny bo ogólnie dostępnego zbioru chyba nigdzie nie ma
Poniżej zamieszczam co mi udało się ustalić w oparciu o zdjęcia ciągników w oryginale, zdjęcia archiwalne, katalogi i informatory ursusa. Lista jeszcze niekompletna i niedopracowana, wszystkie adnotacje z dodatkiem (?) są do zweryfikowania jeszcze.
W trakcie dalszej dyskusji będę uzupełniać tą listę tutaj bo jest to dla mnie temat dość ważny (pracuję nad modelem c330 do farming simulator)

Model bazowy: lipiec 1967
kolorystyka: zielony (nielicznie czerwone, do zweryfikowania rocznik), szary, kość słoniowa, napisy białe
-czarna farba na dźwigniach wom i pompy, korbie wieszaka, pedale sprzęgła, gazu, hamulców i blokadzie mechanizmu
-tabliczka silnika przesunięta tak jak w 25 i 28
-pokrywka na stacyjce
-ramki przednich lamp czarna
-poduszka sieczenia (w instrukcji i katalogu)

1968 (?)
-wprowadzono korek spustu oleju w dnie pompy wtryskowej z komory walka krzywkowego (31.03.1968, w starszych pompach zalecano zrobic korek)
-zmiana czapki filtra powietrza (?) (jeśli w ogóle to w grudniu)
-wprowadzono lampy zelmot stożkowe (informator lipiec)
-wprowadzono tłumik plaski (informator październik) (w listopadzie jeszcze montowane okrągłe)
-wprowadzono czarna kierownice z białym kapturkiem (listopad już ma, jeśli nie szybciej)

1969 (?)
-wprowadzono przednie błotniki
-napis URSUS z przodu maski dostał kreskę
-wprowadzono inne odblaski tylne (?)
-tabliczkę silnika ustawiono na środku
-wycofano chłodnicę z półką (informator sierpień, numer ciągnika 121500)
-zmieniono maskę na tą z długą klapą
-przesunięto otwory od pod rozdzielacz na błotniku bliżej kierowcy (jeśli nie wcześniej)
-przeniesiono wejście linki napędu licznika na bok skrzyni biegów


1970
-wprowadzono napis -U-R-S-U-S- z boku maski oraz zmiana napisu z C330 na C-330 (w trakcie roku)
-tabliczka filtra powietrza w większości czarna (jeśli nie szybciej) (?)
-zmiana zakończenia dźwigni gazu z podłużnego na kulkę
-zamieniono podłączenia do butli powietrza
-zmieniono prądnice z p4m na p20c

1971
-zmieniono ilość obciążników "obręczy" na jedno tylne koło z 3 na 2 (jakoś w trakcie roku)


1972
-wprowadzono dwuwskaźnik + czujnik ciśnienia oleju (informator marzec)
-zmieniono front maski na bardziej okrągły (2 polowa ma, nie wiadomo jak pierwsza)
-zmieniono ilość klamr misy filtru z 3 na 4 (prawdopodobnie)

1973
-kolorystyka żółty, jasny niebieski, napisy i siatka w kolor bloku (nie od razu, były jeszcze zielone, żółte najpóźniej luty/marzec)
-wprowadzona pompka zasilająca z odstojnikiem (jeśli nie szybciej)
-zmieniono płaskownik dolny błotników przednich z szerokiego na wąski oraz mocowanie górnego z 2 śrub na spaw (informator luty)
-zmiana przednich piast z 5 śrubami na 6 (informator kwiecień) (prawdopodobnie razem z tym zmieniono plastikowe dekle piast na metalowe, plastik 0050/53-411/0, metal 0050/01-595/0)
-usunięto ręczną dawkę rozruchową w pompie wtryskowej (prawdopodobnie lipiec wg informatora)

1974
-od tego roku siatka maski znowu w kolorze felg
-wprowadzono nowy obrotomierz (jeśli nie szybciej)
-wprowadzono kierunkowskazy w lampach tylnych (od numeru 166000, wypada na maj/czerwiec, stare lampy montowane do wyczerpania zapasów) (informator czerwiec)
-zmiana chłodnicy na typ bez kolanek (jeśli nie szybciej)

1975
-kolorystyka żółty, ciemny niebieski
-zmiana ustawienia zaworka odolejacza z poziomego na ukośny
-zmiana obciążników tylnych (zewnętrzne także tylko 2) (informator marzec)
-zmiana wspornika osi (typ 2) (prawdopodobnie informator kwiecień)
-wprowadzenie obciążników przednich na wsporniku (ciągnik nr 193700) (informator kwiecień)
-zmieniono zaczep przedni na spawany (ciągnik nr 193700) (informator kwiecień)
-zmieniono kranik spustu wody niezamienny ze starym (informator kwiecień)
-zmiana filtra oleju (informator czerwiec)
-zmieniono zaczep polowy (od nr. 214930)
-wprowadzono schemat dźwigni WPM i pompy na tylnym moście (zweryfikować, prawdopodobnie nie szybciej niz sierpień)
-zmiana deski rozdzielczej (informator sierpień)
-zmiana tablicy gniazd hydraulicznych
cos o drążkach kierowniczych (informator grudzień)

1976
-usunięcie "sztabki" z przodu maski
-zmieniono grzybek kierownicy na czarny (jeśli nie w trakcie 75 w przedziale sierpień-grudzień)
-zmiana puszki bezpieczników i jej mocowania (informator luty)
-zmiana sprężarki na nowy typ HS11 (od nr silnika 259000) (informator październik)
-wprowadzono grubsze drążki kierownicze (informator grudzień, jeśli nie to w 77)
-wprowadzono nowy typ lampy roboczej (jeśli nie w trakcie 75)
-wprowadzono wzmocnienia z przodu obudowy podnośnika (jeśli nie 75 wrzesień-grudzień)

1977
-napis z przodu maski malowany na czarno
-wprowadzono asymetryczne szkła lamp przednich
-zmieniono kształt korpusu skrzyni biegów przy łączeniu z obudową sprzęgła

1978
-kolorystyka I (prawdopodobnie): zloty, szary, siatka w kolor felg, napisy boczne niebieskie
-zmiana wspornika lampy lewej (przed wejściem II kolorystyki)
-kolorystyka II: miodowy, szary, siatka w kolor felg, napisy czarne, wsporniki lamp tylnych zamiennie miodowe lub czarne
-zmieniono przednie obciążniki na zaokrąglane (po zmianie kolorystyki)
-zmiana wspornika osi (typ 3 i możliwe 4, ewentualnie 1980) (chyba pod koniec roku) (do wyczerpania zapasów w prawdopodobnie 82 (?) )

1979
-wprowadzono rozrusznik r11a (informator luty)
-wprowadzono siedzenie Grammera DS20/4 (informator luty)
-zmiana przednich opon z 4 warstwowych na 6 (informator luty)
-wprowadzenie lamp Ruhla DDR (montowane w małych partiach, równolegle z Zelmotami) (prawdopodobnie informator maj)
-wprowadzenie płaskiej osi + nowy wspornik osi (typ 4?) (informator sierpień)

1980
-wprowadzono błotniki z otworami dostosowanymi do kabiny (prawdopodobnie nie szybciej niż na wiosnę)
-pojawia się krótszy tłumik płaski (prawdopodobnie do roku 1981 włącznie) (zweryfikować)
-wsporniki lamp tylnych tylko w kolorze czarnym

1981
-wprowadzono kierownicę trójramienną (1.07.1981)
-wsporniki lamp tylnych tylko w kolorze czarnym

1983
-wprowadzono siedzenie Grammera DS44/7 (lub tylko szeroka misa do DS20/4) (?)
-prawdopodobny rok wycofania lamp Ruhla (później niż wprowadzono nowe siedzenie)
-wprowadzenie przednich obciążników od 60 (później niż wycofano Ruhla)

1984
-nowy filtr powietrza w kolorze szarym
-wprowadzono czujnik spadku ciśnienia powietrza wraz z kontrolka (kwiecień 84)
-prawdopodobnie w trakcie roku w schemacie biegów zmieniono W na R

1985
-wprowadzono tłumik okrągły (informator-lipiec)
-zmiana kierownicy (informator-lipiec)
-zmiana czujnika oleju (informator-lipiec) (sprecyzować)
-zmiana dekielka kierownicy (informator-wrzesień)


1986
-krótka seria kolorystyki pomarańczowy, szary, białe napisy malowane
- deska rozdzielcza i bak ? (informator lipiec)
- tylny most ? (informator lipiec)

1987 - ostatni rok produkcji zwyklej 30
-tłumik ? (informator styczeń)
-sprężarka HS24 ? (informator styczeń)
-filtr powietrza w kolorze czarnym
-zmieniono korpus pośredni (od numeru 392394, informator październik)
-jakaś zmiana w pokrywie skrzyni (informator październik)



C330M
rozpoczęcie produkcji lipiec 1986 od numeru 386993

sprawdzić dokładnie kiedy zmieniło się W na R w schemacie biegów (335 zwykła 86r ma W)
kiedy weszła kontrolka kierunkowskazów w przyczepie (90r już ma)
kiedy zmieniono układ kierowniczy (91 ma stary 2 drążkowy)
kiedy wprowadzono zaczep tylny z fergussona

1987
-tłumik okrągły (styczeń)

1988
-wprowadzono alternator (?)


C335
1972
-ma już cały podnośnik nowego typu typowy dla 335
-prawdopodobnie oba zegary powinny być czarne (obrotomierz z pomarańczowa wskazówka)
-tylne obręcze obciążników dalej 3 (bo na eksport)
-opony tylne dalej te co 330 67
-napisy na białym pasie

C335M
rozpoczęcie produkcji lipiec 1986


do zweryfikowania:
-kiedy zmieniono mocowanie pręta gazu do pompy ze śruby na nakładkę i kulkę (1972 ma kulkę)
-kiedy zmienił się zamek klapy maski (1969 - sierpień 75 ma już nowy z wcięciem)
-czy naklejka o cenie na siedzeniu była od początku (listopad 68 już ma)
Ostatnio zmieniony 15 lut 2024, 11:54 przez slyclif, łącznie zmieniany 10 razy.
Ursus C330 1967, Simson SR2 1958, Romet Ogar 200 1987, Romet Ogar 200 1988, WSK M06 B3 Gil 1978
Awatar użytkownika
Denzel
Posty: 111
Rejestracja: 26 mar 2015, 17:40

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: Denzel »

Nie zgodzę się z twierdzeniem że w 1970 roku wprowadzono napis -U-R-S-U-S po bokach oraz wprowadzenie myślnika w napisie C-330.
Posiadam zieloną trzydziestkę z 1971r. Która ma napisy starego typu
Ursus C-330 2X , Ursus C-4011 , Ursus C-355 , Ursus C-360 2X , Ursus C-385 , Zetor 25K, Zetor 25 A
slyclif
Posty: 86
Rejestracja: 16 gru 2020, 23:07
Lokalizacja: Bogacica

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: slyclif »

z tego też powodu jest na początku wspomniane że lista jest niedopracowana i w trakcie dyskusji będę korygować
narazie dam do tej kwestii adnotacje do zweryfikowania bo zwykle spotykałem że ten rocznik już miał zmienione napisy
jest też taka opcja że masz egzemplarz z początku produkcji, a napisy zmieniono 2-3 miesiące później
Ursus C330 1967, Simson SR2 1958, Romet Ogar 200 1987, Romet Ogar 200 1988, WSK M06 B3 Gil 1978
Awatar użytkownika
Alternator12
Posty: 27
Rejestracja: 10 lis 2019, 13:26

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: Alternator12 »

dzięki za tą listę nie spodziewałem się, że sam slyclif mi odpisze ;) Pozdro mam nadzieję, że prace nad ursusem do FS 19 idą bez problemów :D
gumiok
Posty: 94
Rejestracja: 04 wrz 2017, 22:59

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: gumiok »

moja 73 pewnie joko opcja z chojnówką miała zielone dolne wsporniki kabiny
Awatar użytkownika
widelec77
Posty: 1030
Rejestracja: 24 wrz 2016, 23:42

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: widelec77 »

Jest na forum taka opcja szukaj :D
Niestety nie ma wszystkich informacji na temat c330 zgromadzonych w jednym temacie.

Wystarczy teraz to wszystko co napisal slyclif poprzec dobrym katalogiem czesci,informatorami ursusa i jakims chociaz pobieznym spisem numeracji nadwozia i wszystko mamy jak na dloni.

Na dzien dzisiejszy to wyglada kiepsko, same domysly i znaki zapytania.

Musialby ktos wlozyc duzo pracy i zaangazowania zeby ten temat wyczerpac do konca :).Da sie to zrobic.
Awatar użytkownika
chrapek3011
Posty: 4000
Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: chrapek3011 »

Mógłbym pisać na bieżąco od 1967 roku...ja mam 161 nr fabryczny...
moskito
Posty: 200
Rejestracja: 28 sty 2018, 19:40

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: moskito »

Ten 161 nr to C 325?
Awatar użytkownika
wisera
Posty: 251
Rejestracja: 13 sty 2013, 13:58

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: wisera »

C330, w 67 już dawno nie robili 25
Awatar użytkownika
chrapek3011
Posty: 4000
Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: chrapek3011 »

110161 czyli C-335 bo to eksport akurat ale wszystko jak w C-330.C-330 zaczęło się od 110001.Więc mój jest 161 sztuką wyprodukowaną.
slyclif
Posty: 86
Rejestracja: 16 gru 2020, 23:07
Lokalizacja: Bogacica

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: slyclif »

to w takim razie moja 30 to 4479 sztuka
Ursus C330 1967, Simson SR2 1958, Romet Ogar 200 1987, Romet Ogar 200 1988, WSK M06 B3 Gil 1978
Szymek1
Posty: 46
Rejestracja: 16 lis 2020, 15:37

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: Szymek1 »

Witam.
Odnośnie wsporników lamp do c330 z 1978r , to mój ciągnik został kupiony gdzieś na początku lata , ponieważ pierwsza rejestracja była robiona w czerwcu , a ciągnik ma żółte wsporniki lamp .
slyclif
Posty: 86
Rejestracja: 16 gru 2020, 23:07
Lokalizacja: Bogacica

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: slyclif »

Szymek1 pisze: 25 mar 2021, 9:34 Witam.
Odnośnie wsporników lamp do c330 z 1978r , to mój ciągnik został kupiony gdzieś na początku lata , ponieważ pierwsza rejestracja była robiona w czerwcu , a ciągnik ma żółte wsporniki lamp .
dzięki za informacje, jest to możliwe bo trafiłem na ogłoszenie c330 w orygilane z 1979 i też ma w kolorze blach, w takim razie zmieniam w spisie czarne wsporniki na rok 1980
Ursus C330 1967, Simson SR2 1958, Romet Ogar 200 1987, Romet Ogar 200 1988, WSK M06 B3 Gil 1978
Awatar użytkownika
chrapek3011
Posty: 4000
Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: chrapek3011 »

To akurat nie jest pewne.Ja miałem 1979 i miał wsporniki lamp czarne.Oczywiście nic nie było grzebane.Pełny oryginał.
slyclif
Posty: 86
Rejestracja: 16 gru 2020, 23:07
Lokalizacja: Bogacica

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: slyclif »

w takim razie na zmieniam listę że obydwa kolory były zamiennie stosowane w 1978 i 79, w późniejszych jak narazie nie widziałem innych niż czarne
Ursus C330 1967, Simson SR2 1958, Romet Ogar 200 1987, Romet Ogar 200 1988, WSK M06 B3 Gil 1978
Awatar użytkownika
chrapek3011
Posty: 4000
Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: chrapek3011 »

1977 miał żółte...sprzęgło nowy typ a oś jeszcze cały czas okrągła.Oś płaska dopiero 1979.Dokładnie mogę sprawdzić i napisać.Czyli miesiąc i nr ciągnika.
slyclif
Posty: 86
Rejestracja: 16 gru 2020, 23:07
Lokalizacja: Bogacica

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: slyclif »

chrapek3011 pisze: 26 mar 2021, 21:43 1977 miał żółte...sprzęgło nowy typ a oś jeszcze cały czas okrągła.Oś płaska dopiero 1979.Dokładnie mogę sprawdzić i napisać.Czyli miesiąc i nr ciągnika.
myślę że taka dokładność byłaby dobra, może komuś się kiedyś przyda
Ursus C330 1967, Simson SR2 1958, Romet Ogar 200 1987, Romet Ogar 200 1988, WSK M06 B3 Gil 1978
Ursusik_PL
Posty: 19
Rejestracja: 16 lis 2020, 20:49

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: Ursusik_PL »

Wiem, że może odnawiam temat, ale mamy w rodzinie c330 z 1974 roku w oryginale od początku w gospodarstwie i korpus ma szary (na 100% oryginał), kolor żółty i niebieskie napisy. Zastanawiam się dlaczego. Wszystkie trzydziestki, które widziałem na internecie miały korpus niebieski. Trójwskaźnik jest biały, a obrotomierz z żółtą wskazówką.
tomasinho09
Posty: 234
Rejestracja: 03 mar 2014, 22:25

Re: Historia zmian Ursusa c330

Post autor: tomasinho09 »

Takie malowanie w ciągnikach c330 czy c355 także było w tamtym okresie stosowane w ZMU
ODPOWIEDZ