Ursus c-356 - Światło na prototypy
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
A gdzie w nim będzie kolektor wodny? Czy jakoś inaczej jest to rozwiązane?
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Chyba z przodu głowicy jest wyjście dla króćca wody, pewnie rozwiązane podobnie jak w 3p
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Tak też myślałem, ale nie chciałem w ciemno strzelać. Wolałem zasięgnąć opinii
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Pomiar drgań skrętnych wału korbowego silnika Ursus S 44. Kinowski, Stankiewicz, Klepacki, Łaziński. Instytut Lotnictwa Warszawa. Październik 1971.
https://www.aan.gov.pl/files/pl/19%20-% ... 0Kopia.jpg
https://www.aan.gov.pl/files/pl/19%20-% ... 0Kopia.jpg
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Taka ciekawostka c340, wie ktoś może coś więcej na jego temat? Czy jest to może rozwiniecie wcześniejszego modelu c340?
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Wywiad z Panem Jerzym Wyglądałą - głównym konstruktorem ciągników marki URSUS.
https://www.youtube.com/watch?v=qOToVhtEZBs
https://www.youtube.com/watch?v=qOToVhtEZBs
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Prototyp postlicencyjny Ursus 2402. Tłumik z prawej sugeruje, że jest to inny silnik niż seryjne produkowany Ursus 3520. Być może jest to skrócony silnik Ursus 4390 https://allegrolokalnie.pl/oferta/ciagn ... djecie-hbs
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
C-342 z Muzeum Motoryzacji w Nieborowie
https://fb.watch/iDeQvzMFaj/
C-345 na olx
https://www.olx.pl/d/oferta/ursus-c-345 ... derIndex=7
https://fb.watch/iDeQvzMFaj/
C-345 na olx
https://www.olx.pl/d/oferta/ursus-c-345 ... derIndex=7
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Ten C-345 to chyba odnowiony. Na masce chyba jest wytłoczony napis "Polimerc" (a przynajmniej coś podobnego)
- agrotechnik
- Posty: 1052
- Rejestracja: 24 lis 2007, 16:38
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Trochę taka mała aktualizacja w temacie...
Wczoraj miałem okazję odwiedzić Muzeum Motoryzacji w Nieborowie, znane z tego iż jego właściciel, pan Wojciech Bury, zdołał zgromadzić dosyć sporą kolekcję prototypowych i unikatowych konstrukcji Ursusa.
Ursusów serii U jest w posiadaniu pana Burego ogólnie 5. Oprócz tych 2 U310 z których jeden przeszedł remont, są jeszcze 2 U710- jeden dość kompletny stojący na ekspozycji widoczny na zdjęciach, drugi w stanie... no do dużej rekonstrukcji gdyż posiada on 6 cylindrowy silnik Perkinsa (w tym temacie przewinął się wątek takiego Ursusa, więc bardzo możliwe że to ten sam) oraz U610 który na jesień ma przejść remont i zostać uruchomiony. Osobiście te prototypy serii U wywarły na mnie bardzo duże wrażenie- na tle stojących w pobliżu c325, c328, c330, c4011, c355 to jest dosłownie rewolucja i przeskok, inny świat. Chociaż U310 wydaje mi się trochę ciasny w kabinie, kierownica jest dosłownie między kolanami, może w U510 to było porpawione.
Poza tym jest również zrekonstruowany C-342, inny od tego który znajduje się Szreniawie według słów pana Wojciecha. Tu nie będę się rozwodzić, ekipa Retortraktor nagrała już filmik na YT z wizyty i pokazała co nieco, oprócz U310 po remoncie, C362 z napędem 4x4, Bisona i...
No właśnie- nową ciekawostką jest nietypowy ciągnik z naklejką od Ursusa 912, którym jest (według posiadanych dokumentów) Ursus 1042. Co to za konstrukcja? Jak wspominałem też wcześniej, prace nad następcą serii UR II, roboczo nazwanej UR IV, prowadzono jeszcze w latach 70-tych. Do projektu wrócono w latach 80-tych. Czy to jest ciągnik który pochodzi z jakiegoś etapu prac nad tą serią maszyn? Według mnie prawdopodobnie tak- porównując go ze stojącym obok Ursusem Bisonem, oraz bazując na swoich doświadczeniach z obcowaniem z konstrukcjami ZTS-ów serii UR IIc (modele 8211-16245) oraz Ursusami serii M87 (modele 932-1954), znajdujący się w muzeum ciągnik to jeden z wielu prototypów przyszłych serii ZTS i Ursus. Ma nietypowy silnik (brakuje w nim turbosprężarki), układ dźwigni w kabinie i deska rozdzielcza w dużym stopniu są podobnie rozwiązane tak jak w np. Ursusie 1634. Ciekawostką jest kierownica- później sobie uświadomiłem że przecież identyczna była w Skodzie 105/120. Tak więc zbiory muzeum dzięki temu że ludzie się ciągle kontaktują z panem Wojciechem, on sam różnymi drogami próbuje odszukiwać ciekawostki- ciągle się rozrasta.
Z takich innych pozytywnych informacji z pierwszej ręki, jako że miałem okazję porozmawiać z właścicielem- pierwsza to że trwają starania o pozyskanie Ursusa U510 do kompletu. Chyba chodzi nawet o ten sam egzemplarz który jest znany z tego że kilka lat temu stał za absurdalną cenę 300 tysięcy złotych na portalu aukcyjnym. Oraz są poszlaki na kolejne ciągniki serii U, co napawa optymizmem- oznaczało by to że jest co najmniej 7 znanych egzemplarzy w różnym stanie.
Druga- dzięki ofiarności i życzliwości różnych osób, natrafiono w jakimś archiwum na dosyć spore materiały o konstrukcjach lub też prototypach Ursusa. Jednak są one dość mocno zakopane, trzeba trochę posiedzieć, popracować... jednak jak dobrze pójdzie to w te wakacje wypłynie sporo nowych historycznych źródeł o Ursusie. Sam też trochę pogadałem z różnymi ludźmi i "znajomy znajomego" jest byłym pracownikiem Ursusa który pracował w dziale konstrukcyjnym. Może też ma co nieco ciekawego do opowiedzenia lub przekazania. Ale to się okaże.
Wczoraj miałem okazję odwiedzić Muzeum Motoryzacji w Nieborowie, znane z tego iż jego właściciel, pan Wojciech Bury, zdołał zgromadzić dosyć sporą kolekcję prototypowych i unikatowych konstrukcji Ursusa.
Ursusów serii U jest w posiadaniu pana Burego ogólnie 5. Oprócz tych 2 U310 z których jeden przeszedł remont, są jeszcze 2 U710- jeden dość kompletny stojący na ekspozycji widoczny na zdjęciach, drugi w stanie... no do dużej rekonstrukcji gdyż posiada on 6 cylindrowy silnik Perkinsa (w tym temacie przewinął się wątek takiego Ursusa, więc bardzo możliwe że to ten sam) oraz U610 który na jesień ma przejść remont i zostać uruchomiony. Osobiście te prototypy serii U wywarły na mnie bardzo duże wrażenie- na tle stojących w pobliżu c325, c328, c330, c4011, c355 to jest dosłownie rewolucja i przeskok, inny świat. Chociaż U310 wydaje mi się trochę ciasny w kabinie, kierownica jest dosłownie między kolanami, może w U510 to było porpawione.
Poza tym jest również zrekonstruowany C-342, inny od tego który znajduje się Szreniawie według słów pana Wojciecha. Tu nie będę się rozwodzić, ekipa Retortraktor nagrała już filmik na YT z wizyty i pokazała co nieco, oprócz U310 po remoncie, C362 z napędem 4x4, Bisona i...
No właśnie- nową ciekawostką jest nietypowy ciągnik z naklejką od Ursusa 912, którym jest (według posiadanych dokumentów) Ursus 1042. Co to za konstrukcja? Jak wspominałem też wcześniej, prace nad następcą serii UR II, roboczo nazwanej UR IV, prowadzono jeszcze w latach 70-tych. Do projektu wrócono w latach 80-tych. Czy to jest ciągnik który pochodzi z jakiegoś etapu prac nad tą serią maszyn? Według mnie prawdopodobnie tak- porównując go ze stojącym obok Ursusem Bisonem, oraz bazując na swoich doświadczeniach z obcowaniem z konstrukcjami ZTS-ów serii UR IIc (modele 8211-16245) oraz Ursusami serii M87 (modele 932-1954), znajdujący się w muzeum ciągnik to jeden z wielu prototypów przyszłych serii ZTS i Ursus. Ma nietypowy silnik (brakuje w nim turbosprężarki), układ dźwigni w kabinie i deska rozdzielcza w dużym stopniu są podobnie rozwiązane tak jak w np. Ursusie 1634. Ciekawostką jest kierownica- później sobie uświadomiłem że przecież identyczna była w Skodzie 105/120. Tak więc zbiory muzeum dzięki temu że ludzie się ciągle kontaktują z panem Wojciechem, on sam różnymi drogami próbuje odszukiwać ciekawostki- ciągle się rozrasta.
Z takich innych pozytywnych informacji z pierwszej ręki, jako że miałem okazję porozmawiać z właścicielem- pierwsza to że trwają starania o pozyskanie Ursusa U510 do kompletu. Chyba chodzi nawet o ten sam egzemplarz który jest znany z tego że kilka lat temu stał za absurdalną cenę 300 tysięcy złotych na portalu aukcyjnym. Oraz są poszlaki na kolejne ciągniki serii U, co napawa optymizmem- oznaczało by to że jest co najmniej 7 znanych egzemplarzy w różnym stanie.
Druga- dzięki ofiarności i życzliwości różnych osób, natrafiono w jakimś archiwum na dosyć spore materiały o konstrukcjach lub też prototypach Ursusa. Jednak są one dość mocno zakopane, trzeba trochę posiedzieć, popracować... jednak jak dobrze pójdzie to w te wakacje wypłynie sporo nowych historycznych źródeł o Ursusie. Sam też trochę pogadałem z różnymi ludźmi i "znajomy znajomego" jest byłym pracownikiem Ursusa który pracował w dziale konstrukcyjnym. Może też ma co nieco ciekawego do opowiedzenia lub przekazania. Ale to się okaże.
- Ursus c-325
- Posty: 1695
- Rejestracja: 10 wrz 2006, 12:17
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Wiadomo o które archiwum chodzi?
- agrotechnik
- Posty: 1052
- Rejestracja: 24 lis 2007, 16:38
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Niestety tego nie wiem i sam Bury nie podzielił się wiadomością o tym. Wywnioskowałem że prawdopodobnie chodzi o jakieś archiwa uniwersyteckie, możliwe że o Politechnikę Warszawską (co by było najbardziej oczywiste), bo "studenci dobrowolnie chcą w wakacje je przeszukać".
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Ursus 710 z muzeum przyfabrycznego z Warszawy nie był wystawiony ?
- agrotechnik
- Posty: 1052
- Rejestracja: 24 lis 2007, 16:38
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Ten z muzeum to inny egzemplarz. Ma czerwone korpusy i czerwoną obwódkę przy napisach. No i nie jeździ, trzeba by nad nim prawdopodobnie popracować żeby go uruchomić. Ten w posiadaniu Burego jest w pełni sprawny a na profilu Muzeum Motoryzacji w Nieborowie na FB jest nawet filmik jak o własnych siłach jedzie. W tym artykule jest zresztą pokazane że są co najmniej 3 wersje stylistyczne prototypów drugiej serii jeśli chodzi o kolorystykę i detale:
https://retrotraktor.pl/seria-u-zunifik ... ow-ursusa/
Jeszcze tak ze swoich zbiorów mam takie wzmianki prasowe o nowych konstrukcjach Ursusa bazujących na licencji Fergusona z końca lat 80-tych. Nie pamiętam skąd to dokładnie mam, gazeta to chyba Traktor czy coś z 87-88 roku. Jakość zdjęć jest przeokrutna, dodatkowo rozjechały się przez messengera. Dlatego postaram się poszukać ich na dysku w oryginalnej jakości, chyba że ktoś ma zbiory gazety Traktor lub podobnych branżowych z lat 80-tych i jest w stanie namierzyć te wycinki.
Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy
To w takim razie w czyim posiadaniu jest obecnie u-710 z muzeum przyfabrycznego Ursusa ? Kto go przywiózł do Wilkowic jeśli nie Pan Bury ?