Regulacja zapłonu MTZ-05

Wszystko o ciągnikach z ZSRR
Werciv16
Posty: 34
Rejestracja: 29 sie 2022, 11:45

Regulacja zapłonu MTZ-05

Post autor: Werciv16 »

Witam posiadam MTZ-05 Białoruś z rozregulowanym zapłonem zapłon mogę regulować jednie na śrubach ruszając całym iskrownikiem ale zakres ruchu na tych śrubach jest za mały aby ustawić go dobrze. Jak mam go wyregulować żeby był odpowiedni?
Obrazek
arturwietnamczyk
Posty: 137
Rejestracja: 19 maja 2021, 20:59

Re: Regulacja zapłonu MTZ-05

Post autor: arturwietnamczyk »

Warto było by sprawdzić czy klin pod krzywką jest cały, druga rzecz to przerywacz może być zużyty i opóźnia zapłon, a trzecia to czym ustawiasz ten zapłon?
Awatar użytkownika
pop
Posty: 1038
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Regulacja zapłonu MTZ-05

Post autor: pop »

Jeśli dobrze pamiętam to krzywka jest blokowana tym wkrętem.Można ją przestawić po zluzowaniu.
Werciv16
Posty: 34
Rejestracja: 29 sie 2022, 11:45

Re: Regulacja zapłonu MTZ-05

Post autor: Werciv16 »

Tym na środku?
Awatar użytkownika
pop
Posty: 1038
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Regulacja zapłonu MTZ-05

Post autor: pop »

No tak,ale minimalna korekta,bo możesz całkiem zgubić iskrę,jeśli rozminiesz się z biegunami wirnika.To Twój traktorek?,chodził?,jest iskra?przerwa na przerywaczu ustawiona?
Werciv16
Posty: 34
Rejestracja: 29 sie 2022, 11:45

Re: Regulacja zapłonu MTZ-05

Post autor: Werciv16 »

pop pisze: 08 paź 2024, 17:51 No tak,ale minimalna korekta,bo możesz całkiem zgubić iskrę,jeśli rozminiesz się z biegunami wirnika.To Twój traktorek?,chodził?,jest iskra?przerwa na przerywaczu ustawiona?
Tak to mój ciagniczku kupiłem go w piątek nie chciał odpalić co jakiś czas kichał z gaźnika nie chciał zapalić nawet gdy miał paliwo na tłoku. Ta krzywka jest na klinie nie da rady jej regulować.
Obrazek
Awatar użytkownika
pop
Posty: 1038
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Regulacja zapłonu MTZ-05

Post autor: pop »

No to nie widziałem takiego,chociaż wygląda identycznie jak z agregatu prądotwórczego.Skąd wobec tego diagnoza,że zapłon nie jest w punkcie,może kondensator padł,jeśli to wina zapłonu.
Ostatnio zmieniony 08 paź 2024, 21:05 przez pop, łącznie zmieniany 1 raz.
Werciv16
Posty: 34
Rejestracja: 29 sie 2022, 11:45

Re: Regulacja zapłonu MTZ-05

Post autor: Werciv16 »

Z tego co się dowiedziałem to silnik UD-15 były w agregatach.
Nie mam zielonego pojęcia jak zabrać się za ten zapłon.
Werciv16
Posty: 34
Rejestracja: 29 sie 2022, 11:45

Re: Regulacja zapłonu MTZ-05

Post autor: Werciv16 »

Iskra jest dobra łanie strzela paliwo dochodzi nawet trochę podnosiłem iglice lałem benzynę bezpośredni na tłok psikałem autostart i nic co jakiś czas tylko kicha z wydechy co któryś obrót.
Awatar użytkownika
pop
Posty: 1038
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Regulacja zapłonu MTZ-05

Post autor: pop »

Przerwa na stykach 0,3 mm,na kole są dwa punkty "0" i punkt wyprzedzenia przynajmniej tak było w agregacie.Przerywacz nie powinien iskrzyć.To tyle na temat zapłonu.
Awatar użytkownika
marek
Posty: 1661
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

Re: Regulacja zapłonu MTZ-05

Post autor: marek »

Moim zdaniem takie objawy w dwusuwie to zbyt mała kompresja. Jak masz czym to zmierz. Powinno być tak od 7 atm. w górę. Jak niższa to wymiana tłoka pierścieni i cylindra.Co do dokładnego zmierzenia punktu rozwarcia przerywacza, czyli miejsca powstania iskry, to robimy mini układ złożone ze źródła napięcia i żaróweczki obie na takie samo napięcie , czyli np. 12V żaróweczka nie większa niż 5 W/ Podłączamy jeden przewód do masy a drugi poprzez żarówkę do punktu tam gdzie kondensator.Gdy przerywacz jest zamknięty to żarówka świeci pełnym blaskiem. Gdy obrócimy wałkiem silnika to w momencie gdy przerywacz się otwiera to żarówka przygaśnie . To punkt w którym powstanie iskra.Gdyby przy pełnym obrocie wałka żarówka nie przygasła to znaczy że przerywacz się nie otwiera lub przerywacz albo kondensator ma zwarcie. Natomiast gdy żarówka całkiem zgaśnie to oznacza że cewka zapłonowa ma przerwę. To tak w skrócie.Można użyć UM na pomiar oporu ale żarówka jest dokładniejsza bo działa natychmiast a UM z opóźnieniem.Gdy żaówka się cały czas żarzy to znacz że przerywacz z jakiegoś powodu się nie domyka.
Werciv16
Posty: 34
Rejestracja: 29 sie 2022, 11:45

Re: Regulacja zapłonu MTZ-05

Post autor: Werciv16 »

marek pisze: 09 paź 2024, 7:17 Moim zdaniem takie objawy w dwusuwie to zbyt mała kompresja. Jak masz czym to zmierz. Powinno być tak od 7 atm. w górę. Jak niższa to wymiana tłoka pierścieni i cylindra.Co do dokładnego zmierzenia punktu rozwarcia przerywacza, czyli miejsca powstania iskry, to robimy mini układ złożone ze źródła napięcia i żaróweczki obie na takie samo napięcie , czyli np. 12V żaróweczka nie większa niż 5 W/ Podłączamy jeden przewód do masy a drugi poprzez żarówkę do punktu tam gdzie kondensator.Gdy przerywacz jest zamknięty to żarówka świeci pełnym blaskiem. Gdy obrócimy wałkiem silnika to w momencie gdy przerywacz się otwiera to żarówka przygaśnie . To punkt w którym powstanie iskra.Gdyby przy pełnym obrocie wałka żarówka nie przygasła to znaczy że przerywacz się nie otwiera lub przerywacz albo kondensator ma zwarcie. Natomiast gdy żarówka całkiem zgaśnie to oznacza że cewka zapłonowa ma przerwę. To tak w skrócie.Można użyć UM na pomiar oporu ale żarówka jest dokładniejsza bo działa natychmiast a UM z opóźnieniem.Gdy żaówka się cały czas żarzy to znacz że przerywacz z jakiegoś powodu się nie domyka.
To czterosuwowy silnik. Dziś sprawdzałem na kole zapachowym są 2 kreski jedna to ten martwy punkt tłoka a drugi to wyprzedzenie przerywacz otwiera się dużo wcześniej przed punktem wyprzedzenia zapłonu tylko że regulacja pozwala jedynie na jeszcze wcześniejsze otwarcie teraz pytanie czy to jest dopuszczalne czy jest jakaś inna możliwość ustawienia tego zapłonu.
Werciv16
Posty: 34
Rejestracja: 29 sie 2022, 11:45

Re: Regulacja zapłonu MTZ-05

Post autor: Werciv16 »

Jak będę miał możliwość to sprawdzę kompresję ale na oko czuć jak by kompresja była całkiem niezła.
Awatar użytkownika
marek
Posty: 1661
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

Re: Regulacja zapłonu MTZ-05

Post autor: marek »

Myślałem że to dwusów. Punktami się nie sugeruj bo z nimi bywa różnie.Wykręć świecę i włóż śrubokręt. Wtedy dokładnie zobaczysz w jakim położeniu jest tłok przy otwarciu przerywacza. Najprawdopodobniej masz ścięty klin na kole zamachowym. Ponieważ magnesy na kole muszą się zgrywać z otwarciem przerywacza, to przy ściętym klinie w momencie otwarcia przerywacza brak napięcia na cewce bo magnesy są w innym miejscu niż być powinny . Stąd też punkty na kole nie zgrywają się z otwarciem przerywacza. Pamiętaj że tłok w GZP przy pełnym cyklu pracy jest dwa razy.Jeżeli to zapłon akumulatorowy to nie wiem co się stało.Może cewka gubi iskrę.
Awatar użytkownika
pop
Posty: 1038
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Regulacja zapłonu MTZ-05

Post autor: pop »

Zapłon jest w tym suwie co trzeba,sprawdzałeś choć "podstawowo" rozrząd?.
ODPOWIEDZ