Układ kierowniczy Ursus C-4011

Tutaj relacjonujemy tylko przebieg prac restauracyjnych naszych ciągników i maszyn, a wszelkie porady itd. opisujemy w dziale Porady i wskazówki
szubinska
Posty: 601
Rejestracja: 26 lut 2014, 11:47

Układ kierowniczy Ursus C-4011

Post autor: szubinska »

Co jest przyczyną ciężkiej pracy kolumny kierowniczej w tych ciągnikach ? Rozebrałem jakieś 2 lata temu cały mechanizm gdyż wykazywał zbyt duży luz w kierownicy. Założyłem wówczas nowe kamienie (stara produkcja sprzed 50 lat). Śruba została ta co była gdyż nie była jeszcze zużyta a sam ją zakładałem nową w latach 90. Ciągnik dużo nie pracuje. Dokładnie obejrzałem elementy przed montażem, przymierzałem do siebie, wszystko ładnie pasowało. Nie było potrzeby dokładania podkładek regulacyjnych na łożyska. Mechanizm został zalany nowym olejem. Od początku kierownicą kręciło się ciężej niż przed "remontem" ale luz był mniejszy. Myślałem że z czasem się to ułoży ale po dwóch latach muszę stwierdzić że jest jeszcze gorzej. Do tego stopnia że zaczynam się zastanawiać czy tego z powrotem nie rozebrać. W zakresie luzu kierowniczego kręci się lekko ale gdy mechanizm zaczyna ciągnąć drążki strasznie się to wszystko klinuje, jakby zaciera czy coś takiego. Nowe kamienie do używanej kolumny to był błąd z mojej strony ? Kamienie się zacierają w kostce czy w wałkach ? O co tu może chodzić ? Ciągnikiem da się jeździć, skręcać ale jest to męczące.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12768
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Układ kierowniczy Ursus C-4011

Post autor: Ursus »

A zwróciłeś uwagę na wyrobienie otworów w których pracują kamienie? Jaki jest stan tulejek i wałków ramion? W jakim stanie masz przednie zawieszenie? Bo wbrew pozorom jak masz przód wyrobiony, to dużo obciąża układ. Jak się są otwory kamieni wyrobione to wszystko "kątuje". My mamy w C-4011 nowe pokrywy boczne z wałkami ramion, do tego nowy wałek z nakrętką (PRL) i stare kamienie, bo współczesne do niczego się nie nadawały. Kręci się lekko bardzo jak C-4011 mimo, że mam komplet obciążników jak niewiele C-4011. Jeździłem ostatnio kolegi gdzie nie ma żadnych obciążników na przodzie to myślałem, że mi ręce odpadną. Dopiero doceniłem że jednak udało nam się zrobić dobrze ten układ :) Wiem jednak, że na współczesnym wałku z nakrętką - nie da się tak zrobić. Dlatego do Majorka i kolejnych dokupiłem tę wersję na kulki, będziemy testować :)
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
szubinska
Posty: 601
Rejestracja: 26 lut 2014, 11:47

Re: Układ kierowniczy Ursus C-4011

Post autor: szubinska »

Wszystkie elementy dokładnie obejrzałem. Jedyne co mi się nieco nie podobało to otwory na kamienie we wałkach. Miały pewne ślady wyrobienia ale luz po włożeniu nowych kamieni był bardzo mały, stare kamienie miały minimalnie większy i kierownicą kręciło się przyzwoicie. Wkładając nowe kamienie liczyłem że będzie tylko lepiej. Problem prawdopodobnie jednak leży w tych współpracujących ze sobą elementach czyli wałkach i kamieniach, bo właściwie jedyna zmiana względem tego co było wcześniej to właśnie nowe kamienie w starych wałkach. Rozebrać od nowa i co dalej ? Mam jeszcze jeden komplet nowych kamieni z PRL ale nowych wałków nie mam.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12768
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Układ kierowniczy Ursus C-4011

Post autor: Ursus »

Ideałem byłoby zregenerować te wałki lub kupić nowe - bo jednak to może być przyczyna. Zwróć uwagę jeszcze jakbyś rozebrał, na stole, jakie są luzy po złożeniu wszystkiego i gdzie może klinować.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
szubinska
Posty: 601
Rejestracja: 26 lut 2014, 11:47

Re: Układ kierowniczy Ursus C-4011

Post autor: szubinska »

Czy widziałeś gdzieś może nadwymiarowe kamienie ? Ja sobie coś kojarzę że kiedyś na jakiejś stronie widziałem ale teraz nie mogę znaleźć. Gdyby dało się takie dostać to można było by rozwiercić wałki i spasować suwliwie z kamieniami. Co o tym sądzisz ? Bo jak inaczej zregenerować wałki ?
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12768
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Układ kierowniczy Ursus C-4011

Post autor: Ursus »

Szczerze mówiąc nie kojarzę. Ponoć w Czechach jakoś robili wałki przez wstawianie tulejek czy coś - nie widziałem tego nigdy, ale widziałem kiedyś w sprzedaży jako "repasovany" czyli odnowiony.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12768
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Układ kierowniczy Ursus C-4011

Post autor: Ursus »

Zrobiłem rozeznanie, mogę Ci sprowadzić z Czech nadmiarowe "kamienie" 18,50 mm. Ale cenowo ok. 50 zł wyjdzie za sztukę.
Nowe wałki z kamieniami są też dostępne, ale 5-6 stówek sztuka
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
szubinska
Posty: 601
Rejestracja: 26 lut 2014, 11:47

Re: Układ kierowniczy Ursus C-4011

Post autor: szubinska »

Dzięki Paweł. Dobra wiadomość, że są dostępne większe kamienie. Sam nie rozwiercę starych wałków, trzeba to zlecić w jakimś profesjonalnym zakładzie bo musi to być zrobione precyzyjnie. Do tego myślę, że warto było by już założyć śrubę na kulkach żeby uzyskać pożądany efekt. Nowych wałków za takie pieniądze nie kupię. Muszę się zastanowić co z tym wszystkim zrobić. A ty do Majorka masz dobre wałki i kamienie czy będziesz jakoś regenerował ?
Martek
Posty: 589
Rejestracja: 25 sie 2022, 10:51

Re: Układ kierowniczy Ursus C-4011

Post autor: Martek »

szubinska pisze: 14 paź 2024, 8:22 Ciągnikiem da się jeździć, skręcać ale jest to męczące.
Odpowiem Ci żartobliwie:
Praca 4011 po prostu jest męcząca :D to nigdy nie było super ergonomiczne narzędzie.
Pewnie po prostu przez te lata co raz słabszy się zrobiłeś i nie masz siły kręcić kierownicą ;p` Zapisz się na siłownie :D
Kiedyś chłop cały dzień chodził w widłami wywalał gnoje, łapy z odciskami jak kamień to nie narzekał, że źle się kręci :p

Ps.
Ostatnio trochę orałem c355 na kawałku gdzie było sporo manewrowania i cofania to po kręceniu jedną ręką za gałkę na kierownicy też nie było fajnie ;p
szubinska
Posty: 601
Rejestracja: 26 lut 2014, 11:47

Re: Układ kierowniczy Ursus C-4011

Post autor: szubinska »

Ja w tym ciągniku narzekam tylko na układ kierowniczy. Nigdy nie kierowało się dobrze, tzn. był luz w kierownicy a skręcanie szło dosyć ciężko. Po wymianie kamieni luz się zmniejszył ale skręca się ciężej i nie jest to tylko moje odczucie.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12768
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Układ kierowniczy Ursus C-4011

Post autor: Ursus »

Mi w zasadzie bardziej przeszkadza kierowanie jedynie podczas cofania przyczepą, jak trzeba się po prostu nakręcić - ale tu nie tyle wina C-4011, idealnie byłoby wtedy mieć orbitrol i kręcić gałką ;)

Do Majorka mam kupiony wałek z kulkami. A ramiona mam z niego i kilku innych, coś będę wybierał, może się uda. Na razie jeszcze nie jestem na tym etapie, dopiero co złożyłem jedną zwolnicę :D Skrzynia czeka na finalne mycie i będzie można składać, to jak stanie na wózku to będzie można z jednej strony brać się za wałki, koła zębate itd, a drugiej właśnie układ kierowniczy. Wtedy zrelacjonuję, bo pierwszy raz będę montował tego typu układ. Będę też robił do Zetora 4011, tam też sam nie wiem czy też na kulki - zobaczymy
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
szubinska
Posty: 601
Rejestracja: 26 lut 2014, 11:47

Re: Układ kierowniczy Ursus C-4011

Post autor: szubinska »

Czy może jest ktoś kto zakładał nadwymiarowe kamienie i mógłby podzielić się swoimi doświadczeniami ? Interesuje mnie czy dało to pożądany efekt i w jaki sposób zostały rozwiercone otwory pod większe kamienie. Czy można to zrobić samodzielnie np. rozwiertakiem nastawnym (do zebrania 0,5 mm na średnicy) czy jednak musi to zrobić specjalistyczny zakład ?
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12768
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Układ kierowniczy Ursus C-4011

Post autor: Ursus »

Sądzę, że zlecenie tego będzie najlepszym rozwiązaniem :)
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
szubinska
Posty: 601
Rejestracja: 26 lut 2014, 11:47

Re: Układ kierowniczy Ursus C-4011

Post autor: szubinska »

Paweł, czy te kamienie są również w jakimś sklepie internetowym ?
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12768
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Układ kierowniczy Ursus C-4011

Post autor: Ursus »

Niestety w Polsce nigdzie nie kupisz. Ja to mam dostępne w czeskiej hurtowni
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
szubinska
Posty: 601
Rejestracja: 26 lut 2014, 11:47

Re: Układ kierowniczy Ursus C-4011

Post autor: szubinska »

Ciekawe jak z jakością tych czeskich bo te dostępne u nas to jak pisałeś do niczego się nie nadają
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12768
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Układ kierowniczy Ursus C-4011

Post autor: Ursus »

Podejrzewam, że podobnie - trzeba doszlifowywać kształt mozolnie
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
szubinska
Posty: 601
Rejestracja: 26 lut 2014, 11:47

Re: Układ kierowniczy Ursus C-4011

Post autor: szubinska »

W jaki sposób wyjąć bieżnię dolnego łożyska z korpusu ? Jest na to jakiś patent tak żeby jej nie uszkodzić ?
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12768
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Układ kierowniczy Ursus C-4011

Post autor: Ursus »

My mamy podorabiane różne takie "haczyki" ogólnego stosowania, można też użyć ściągaczy do łożysk - mają one takie rozpieraki.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
Tomasz3011
Posty: 80
Rejestracja: 27 gru 2021, 12:33
Lokalizacja: Topczewo, Podlaskie

Re: Układ kierowniczy Ursus C-4011

Post autor: Tomasz3011 »

Zawsze można coś przyspawać i wybić, wyciągnąć itp :)
ODPOWIEDZ