Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
Witam
Na wstępie chciałem się przywitać z wszystkimi osobami na forum i poprosić o pomoc.
Zakupiłem sama z silnikiem benzynowym i mam zamiar zamienić go na silnik z skrzynią biegów z Citroena Saxo 1.5D 58 KM (który już zakupiłem)
Dawniej silnik benzynowy z skrzynią był zamontowany w jednej osi , teraz jestem zmuszony aby nie wydłużać ciągniczka przekazać napęd w bok o około 25-30 cm. Rysunek w załączniku
Jestem w trakcie kompletowania części abym mógł przenieść napęd z skrzyni saxo na wał wchodzący w skrzynię uaza i chciałbym zastosować koła zębate i łańcuch 3 rzędowy 08B-3 1/2" , będzie to obudowane wykonaną skrzynką z blachy 12 mm i ceownika gw 60 ( kolor niebieski ), 3 łożyska w obudowach 6306 - czwarte będzie wykorzystane w skrzyni uaza - blacha będzie zabazowana na nim i przykręcona do skrzyni.
Mam kilka pytań;
1. Czy to wytrzyma
2. Z racji wykorzystania oryginalnego wałka wychodzącego z skrzynki uaza ( fi 32 mm ) czy wystarczy 1 klin lub 2 po przeciwnej stronie na wałku
3. Chciałbym zastosować koło zębate nr. 1 o mniejszej ilości zębów z racji chęci zmniejszenia prędkości wałka wchodzącego na skrzynkę uaza i pytanie tutaj, czy mogę zastosować koło 16-18 zębów
4. Jakie maksymalne obroty wytrzyma taki łańcuch bo przeliczając;
silnik diesla ma max 4000 obr razy przełożenie 4 biegu 0,98 ( 5 bieg będzie nieczynny) dzielone przez mechanizm różnicowy 3,77 wychodzi około 1100 obrotów, fakt faktem nikt silnika nie kręci do takich obrotów
Z góry dziękuje za pomoc i sugestie.
Na wstępie chciałem się przywitać z wszystkimi osobami na forum i poprosić o pomoc.
Zakupiłem sama z silnikiem benzynowym i mam zamiar zamienić go na silnik z skrzynią biegów z Citroena Saxo 1.5D 58 KM (który już zakupiłem)
Dawniej silnik benzynowy z skrzynią był zamontowany w jednej osi , teraz jestem zmuszony aby nie wydłużać ciągniczka przekazać napęd w bok o około 25-30 cm. Rysunek w załączniku
Jestem w trakcie kompletowania części abym mógł przenieść napęd z skrzyni saxo na wał wchodzący w skrzynię uaza i chciałbym zastosować koła zębate i łańcuch 3 rzędowy 08B-3 1/2" , będzie to obudowane wykonaną skrzynką z blachy 12 mm i ceownika gw 60 ( kolor niebieski ), 3 łożyska w obudowach 6306 - czwarte będzie wykorzystane w skrzyni uaza - blacha będzie zabazowana na nim i przykręcona do skrzyni.
Mam kilka pytań;
1. Czy to wytrzyma
2. Z racji wykorzystania oryginalnego wałka wychodzącego z skrzynki uaza ( fi 32 mm ) czy wystarczy 1 klin lub 2 po przeciwnej stronie na wałku
3. Chciałbym zastosować koło zębate nr. 1 o mniejszej ilości zębów z racji chęci zmniejszenia prędkości wałka wchodzącego na skrzynkę uaza i pytanie tutaj, czy mogę zastosować koło 16-18 zębów
4. Jakie maksymalne obroty wytrzyma taki łańcuch bo przeliczając;
silnik diesla ma max 4000 obr razy przełożenie 4 biegu 0,98 ( 5 bieg będzie nieczynny) dzielone przez mechanizm różnicowy 3,77 wychodzi około 1100 obrotów, fakt faktem nikt silnika nie kręci do takich obrotów
Z góry dziękuje za pomoc i sugestie.
1. Ursus C-355 2. Sam 4x4
Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
Według mnie, to ta skrzynia biegów z UAZa jest zbyteczna. Miałem kiedyś SAMa z silnikiem i skrzynią biegów z Fiata 126p. Napęd bezpośrednio z półosi przekazywany był na most z Poloneza Trucka. Mocy jak na tak niewielkiej silnik niebrakowało. Traktorek ciągnął pług 2 skibowy konny, kultywator 7 łap, obsypnik 3 rzędowy.
Kuzyn ma SAMa z silnikiem i skrzynią biegów z VW 1,6TD i napęd też ma wyprowadzony bezpośrednio z półosi na most z Żuka. Silnik jest zamocowany symetrycznie na ramie a półosi idzie pod kątem na most (traktor ma niecałe 120cm szerokości).
Kuzyn ma SAMa z silnikiem i skrzynią biegów z VW 1,6TD i napęd też ma wyprowadzony bezpośrednio z półosi na most z Żuka. Silnik jest zamocowany symetrycznie na ramie a półosi idzie pod kątem na most (traktor ma niecałe 120cm szerokości).
Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
Wszystko zależy jakiej średnicy koła napędowe,bo te samochodowe prędkości wypadałoby przynajmniej 4-krotnie zmniejszyć.
-
- Posty: 382
- Rejestracja: 24 maja 2011, 20:55
Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
1/2 calowy trzyrzedowy łańcuch będzie za słaby jak na pierwszej skrzyni wrzucisz jedynkę. Pochodzi chwilkę ale szybko się wyciągnie i zje zębatki. W grę wchodzi tylko 5/8 cala trzyrzedowy. Matematyki nie oszukasz.
Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
Odnośnie pkt.4 czyli obrotów na wyjściu z układu napędowego Saxo - skoro będziesz pobierał napęd z jednej półośki pytanie co z drugą. Jeśli przykręcisz ją na stałe do ramy będzie cały czas pracował mechanizm różnicowy, a obroty na wyjściu będziesz miał x2. Chyba że mechanizm różnicowy po prostu zaspawasz i wtedy będziesz miał tak jak obliczyłeś maksymalnie około 1100 obrotów na minutę na półośce.
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972; Hakotrac T8 - 1965;
Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
Mechanizm różnicowy nie jest przewidziany na ciągłe zatrzymanie jednej półosi. W takim przypadku awaria to kwestia czasu. Lepiej zaspawać, albo zablokować mechanizm różnicowy.
Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
Druga skrzynia zbyteczna.Pamiętaj że most ma przełożenie ok 4x1 więc wzrośnie moment obrotowy a spadną obroty na kołach. Czyli gdy na danym biegu jechał byś samochodem np 100 km/h to tu będziesz jechał tylko 25 km na godzinę. Oczywiście trzeba też przy obliczeniach wziąć pod uwagę różnicę w średnicy kół napędowych. Mechanizm różnicowy musi być zablokowany. Wystarczy zaspawać miejsce na jeden ząb np. wspawując kawałek metalu. Gdy byś zablokował wolną półoś to napęd będzie przekazywany przez satelity ale wtedy ta półoś która ma być napędową będzie się obracać dwa razy szybciej, co nie jest wskazane i satelity mogą nie wytrzymać, gdyż w oryginale kręcą się bardzo wolno i tylko na zakrętach. No chyba że gdzieś się ,, zakopiemy,, ale to trwa krótko. Gdy usuniesz drugą skrzynię to wydłuży Ci się odległość pomiędzy wyjściem pół osi a tylnym mostem. Wystarczy lekko skrzywić silnik lub przesunąć go w bok i przeniesiesz napęd oryginalną półosią. Oczywiście pewnie nie zgodzi się sposób mocowania przy tylnym moście i długość półosi to wtedy zakładasz to co będzie pasować i mocujesz to ze sobą np. przy pomocy tulei z klinami , bo półosi się w zasadzie nie spawa. Ja tak zrobiłem u siebie , gdy zmieniałem u siebie z esa na kompletny układ napędowy od Galfa III Połączenie pół osi zrobiłem w ten sposób że zeszlifowałem na łączonych wałkach powierzchnię tak by obniżyła się o pół centymetra a w tulei o ściance minimum centymetr gwintowałem dwa otwory na fi 8 lub 10 mm i wałki wkładałem w otwór tulei tak by płaszczyzna została zablokowana wkręconą śrubą. Jeszcze tak zrobione połączenie np półosi lub innych wałków których nie należy spawać nie puściło. Gdyby kąt skrętu na półosi był zbyt duży to daj z obu stron przeguby homokinetyczne . Mogą one pracować pod dużym kątem to na pewno wystarczy. Produkcja sama to .. rzeźbiarstwo,, ale wszystko da się zrobić i spasować A wiesz z czym miałem największy problem, którego w zasadzie nie opanowałem do chwili sprzedaży sama? Z wykonaniem mechanizmu zmiany biegów by pracował w dwóch płaszczyznach. Pewnie i Ciebie to nie minie.
Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
Witam
Dziękuję za tak szybki odzew
1. Więc na pewno będę planował teraz łańcuch 5/8"
2. Skrzyni uaza z reduktorem nie chciałbym usuwać bo jest fajnie wkomponowana w ramę i musiałbym jeszcze więcej przerabiać
3. Odnośnie prędkości na bezpośrednim połączeniu samego silnika z skrzynią uaza bawiłem się kalkulatorami prędkości i przy kołach 16 ( takie mam ) wyszłyby prędkości bardzo duże, pewnie równe z z prędkością samego uaza.
Aktualnie po po przeliczeniu max prędkości na najwyższych biegach obudwu skrzyń ( oczywiście mechanizm pospawany ) i połączeniu łańcucha na takich samych kołach zębatych wynosi przy 4000 tys obr silnika 38 km/h , przy załączeniu 4 w uazie i 4 w saxo spada na 30 km/h więc planuje wyeliminować możliwość włączenia 5-tki tym bardziej że ona już jest bardzo delikatna.
Pozostała sprawa połączenia/osadzenia koła zębatego z wałkiem sprzęgłowym wychodzącym z skrzynki uaza ( ma średnice 32 mm ) chodzi o zastosowanie klina lub 2 a może jakiegoś innego sposobu, bo ten drugi może być już średnicowo większy podebrany z skrzyni żuka oraz ilu zębowe muszą być koła zębate aby maksymalnie zmnięjszyć prędkości liniowej łańcucha.
Dziękuję za tak szybki odzew
1. Więc na pewno będę planował teraz łańcuch 5/8"
2. Skrzyni uaza z reduktorem nie chciałbym usuwać bo jest fajnie wkomponowana w ramę i musiałbym jeszcze więcej przerabiać
3. Odnośnie prędkości na bezpośrednim połączeniu samego silnika z skrzynią uaza bawiłem się kalkulatorami prędkości i przy kołach 16 ( takie mam ) wyszłyby prędkości bardzo duże, pewnie równe z z prędkością samego uaza.
Aktualnie po po przeliczeniu max prędkości na najwyższych biegach obudwu skrzyń ( oczywiście mechanizm pospawany ) i połączeniu łańcucha na takich samych kołach zębatych wynosi przy 4000 tys obr silnika 38 km/h , przy załączeniu 4 w uazie i 4 w saxo spada na 30 km/h więc planuje wyeliminować możliwość włączenia 5-tki tym bardziej że ona już jest bardzo delikatna.
Pozostała sprawa połączenia/osadzenia koła zębatego z wałkiem sprzęgłowym wychodzącym z skrzynki uaza ( ma średnice 32 mm ) chodzi o zastosowanie klina lub 2 a może jakiegoś innego sposobu, bo ten drugi może być już średnicowo większy podebrany z skrzyni żuka oraz ilu zębowe muszą być koła zębate aby maksymalnie zmnięjszyć prędkości liniowej łańcucha.
Ostatnio zmieniony 03 lut 2025, 12:54 przez asquares, łącznie zmieniany 1 raz.
1. Ursus C-355 2. Sam 4x4
Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
Możesz wrzucić zdjęcia Twojego SAMa? Może uda się weliminować przekładnię łańcuchową.
W jaki sposób masz zamiar ułożyskować wałek sprzęgłowy w skrzyni UAZa i półoś napędową w skrzyni Saxo? Przekładnia łańcuchowa wtwarza siły działające prostopadle do osi wału. Silnik ze skrzynią Saxo musi być zamocowany na poduszkach gumowych ale już koło zębate (łańcuchowe) na końcu półosi napędowej musi być na sztywno.
W jaki sposób masz zamiar ułożyskować wałek sprzęgłowy w skrzyni UAZa i półoś napędową w skrzyni Saxo? Przekładnia łańcuchowa wtwarza siły działające prostopadle do osi wału. Silnik ze skrzynią Saxo musi być zamocowany na poduszkach gumowych ale już koło zębate (łańcuchowe) na końcu półosi napędowej musi być na sztywno.
Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
Witam
Ze zdjęciem będzie problem bo silnik był kiedyś przymierzony i nie jest jeszcze zamontowany na stałe, wiem tylko po przymiarce że aby nie ruszać z długością ramy musze przekazać napęd pomiędzy skrzyniami na takim lub podobnym przełożeniu. Myślałem dawniej aby w tej obudowie dać koła zębate, ale muszą być 3 rzędy aby nie zmienić kierunku obrotów między skrzyniami.
Sam wałek w skrzyni uaz jest już ułożyskowany łożyskiem 6208 , na min będzie koło zębate i na końcu w obudowie ( obudowa na niebiesko )łożysko 6306, drugie koło zębate 2 łożyska 6306 i wyjście na jakiś krótki wałek kardana aby to połączyć z skrzynką saxo, ten wałek także wypuszczę z drugiej strony do tyłu aby w przyszłości może cos napędzić.
Ze zdjęciem będzie problem bo silnik był kiedyś przymierzony i nie jest jeszcze zamontowany na stałe, wiem tylko po przymiarce że aby nie ruszać z długością ramy musze przekazać napęd pomiędzy skrzyniami na takim lub podobnym przełożeniu. Myślałem dawniej aby w tej obudowie dać koła zębate, ale muszą być 3 rzędy aby nie zmienić kierunku obrotów między skrzyniami.
Sam wałek w skrzyni uaz jest już ułożyskowany łożyskiem 6208 , na min będzie koło zębate i na końcu w obudowie ( obudowa na niebiesko )łożysko 6306, drugie koło zębate 2 łożyska 6306 i wyjście na jakiś krótki wałek kardana aby to połączyć z skrzynką saxo, ten wałek także wypuszczę z drugiej strony do tyłu aby w przyszłości może cos napędzić.
1. Ursus C-355 2. Sam 4x4
Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
W moim odczuciu problemem może być sam łańcuch,a właściwie drgania jakie będzie wytwarzał,no i jeśli na sworzniach bez uszczelnień to żywotność też może zaskoczyć,chyba że planujesz utopić go w oleju.
Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
Tak, planuje go w dolnej części zatopić w oleju, aby w trakcie obrotów zabierał sobie do smarowania, oczywiście będą na wałkach simeringi do uszczelnienia.
Ja tez trochę nie jestem za tym łańcuchem, ale nie wiem czym innym tak napęd przekazać
Ja tez trochę nie jestem za tym łańcuchem, ale nie wiem czym innym tak napęd przekazać
1. Ursus C-355 2. Sam 4x4
Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
Najlepiej jakbyś wrzucił zdjęcia na forum tego SAMa nawet bez silnika, to łatwiej byłoby coś wymyślić.
Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
OK, wprawdzie jest aktualnie trochę schowany w czeluściach garażu/blaszaka ale postaram się do niego dostać i zrobić fotkę.
1. Ursus C-355 2. Sam 4x4
Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
Witam
W końcu dokopałem się do mojego sama i zrobiłem obiecaną fotkę
Narysowałem mniej więcej pozycję silnika bo kiedyś go przymierzałem, aby się zmieścił koła przednie będą przesunięte około 20 cm do przodu ale z tym nie będzie problemów bo przednie zawieszenie jest przykręcane na śrubach do ramy.
Abym zmieścił silnik z skrzynią muszę jeszcze przerobić ramę bo obudowa mechanizmu różnicowego się nie mieści a w lewą stronę już nie da rady przesunąć silnika -> zaznaczone na zielono
Przy przymiarkach silnika jeszcze abym mógł opuścić go maksymalnie zeszlifowałem już 1 rand ramy.
W końcu dokopałem się do mojego sama i zrobiłem obiecaną fotkę
Narysowałem mniej więcej pozycję silnika bo kiedyś go przymierzałem, aby się zmieścił koła przednie będą przesunięte około 20 cm do przodu ale z tym nie będzie problemów bo przednie zawieszenie jest przykręcane na śrubach do ramy.
Abym zmieścił silnik z skrzynią muszę jeszcze przerobić ramę bo obudowa mechanizmu różnicowego się nie mieści a w lewą stronę już nie da rady przesunąć silnika -> zaznaczone na zielono
Przy przymiarkach silnika jeszcze abym mógł opuścić go maksymalnie zeszlifowałem już 1 rand ramy.
1. Ursus C-355 2. Sam 4x4
Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
Jakbyś wyrzucił skrzynię biegów UAZa, to dałoby radę połączyć skrzynię biegów Saxo z mostem napędowym za pomocą wału napędowego.
W obecnym układzie pozostaje wykorzystać przekładnię łańcuchową ale i tu będzie problem, bo gdzie tu zmieścić skróconą półoś od Saxo z dwoma przegubami i jeszcze podeprzeć na dwóch łożyskach kawałek wału z kołem zębatym (łańcuchowym).
W obecnym układzie pozostaje wykorzystać przekładnię łańcuchową ale i tu będzie problem, bo gdzie tu zmieścić skróconą półoś od Saxo z dwoma przegubami i jeszcze podeprzeć na dwóch łożyskach kawałek wału z kołem zębatym (łańcuchowym).
-
- Posty: 14
- Rejestracja: 07 sie 2016, 17:28
Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
Odpuść sobie zabawę z łańcuchem. Druga skrzynia z uaza według mnie ok bez niej był by za szybki. Co do przeniesienia napędu jak i tak masz zamiar ciąć ramę to nie baw się w żadną rzeźbę tylko po prostu utnij starą ramę w jakimś miejscu np. na tych przełamaniach podwieś sobie silnik ze skrzynią nad ziemie tak żebyś mógł podjechać tyłem ciągnika pod silnik i wymierz sobie nowa ramę pod silnik z nowymi wymiarami tak żebyś miał jak najwięcej miejsca między skrzynią saxo a skrzynią uaza i wtedy wykorzystaj po prostu oryginalną pół oś z saxo przegub przy skrzyni zostawiasz tak jak w oryginale a drugi przegub przerabiasz w sposób odpowiednio pasujący do kryzy przy wałku sprzęgłowym skrzyni uaza oczywiśćie wałek uaza dodatkowo ułożyskowany. Według mnie najlepszy sposób inaczej będziesz ciągle rzeźbił przy tym a łańcuch będzie do wymiany dość często...
Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
Bez skrzyni biegów UAZ, traktor nie będzie za szybki. Jeśli jest tam most napędowy o przełożeniu 1:5, to na 5 biegu pojedzie maksymalnie 40km/h i to przy 4000obr/min. W praktyce nie będzie silnika wkręcał na 4000obr/min, bo to tylko marnowanie paliwa a maksymalny moment obrotowy jest dostępny przy niższych obrotach.
-
- Posty: 14
- Rejestracja: 07 sie 2016, 17:28
Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
To i tak szybko, a czy nie będzie używał tych 4000obr to nie wiem oglądając czasami filmy na YouTube to różnie z tym jest wśród użytkowników
co do drugiej skrzyni to zyskuje większą ilość biegów co też daje większe możliwości podczas użytkowania ale to tylko moje zdanie, Kolega pytał jak to rozwiązać więc napisałem co według mnie było by najlpsze 


Re: Przeniesienie napędu przy pomocy łańcucha
Ostateczna prędkość zależ od wielkości kół napędowych oraz również wydaje mi sie że skrzynia z uaza w tej konfiguracji będzie tu zbędna.