Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21

Porady i wskazówki remontowe, adresy sklepów, itp.
piorun1234
Posty: 382
Rejestracja: 24 maja 2011, 20:55

Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21

Post autor: piorun1234 »

Buduję kompresor na bazie sprężarki hs 21 z autobusu. Nabyłem tanio leżak magazynowy, nówka sztuka nie śmigana hs 21 z autobusu ale podobne hs 21 występują w ciężarówkach ale cena nie ciekawa. Różnią się mocowaniem, kołem zębatym i sposobem chłodzenia (tutaj wodne). Wydajność i żywotność takiej sprężarki są zniewalające, wadą jest to że muszą mieć smarowanie pod ciśnieniem i obieg chłodziwa. Zapotrzebowanie na moc 3,5 kW. Przy dwóch sprężarkach i silniku 7 kW można śmiało piaskować.
Trzeba przerobić dekiel przedni pod łożysko walcowe i dołożyć uszczelniacz . Zamiast koła zębatego trzeba dorobić koło pasowe mocowane na stożek. Olej będzie podawać pompa olejowa od Forda (ma wbudowany zawór przelewowy i filtr oleju) wada jest to że nie posiada krodzcow przylaczeniowych i trzeba dorobić przedni dekiel. Trochę zdjęć

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Jak to nie odpowiedni dział to proszę o przeniesienie tematu
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12749
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21

Post autor: Ursus »

Czyli jak rozumiem będziesz miał 4 tłokową sprężarkę? Dwie takie razem?
A jaka jest wydajność?
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
marek
Posty: 1661
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

Re: Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21

Post autor: marek »

Jeżeli chodzi o sprężarką do piaskowania to ciekawym i prostym rozwiązaniem jest przeróbka silnika od malucha, Mamy smarowanie i chłodzenie cylindrów oraz jak piszą użytkownicy wystarczającą wydajność Trzeba tylko dorobić głowicę Bo oryginalne zawory mają małą przepustowość, Chodzi o przepustowość zaworu ssącego. Są opisy tej przeróbki w necie. Nie jest to skomplikowane Są jeszcze w obiegu silniki od malucha. Zalecany silnik do napędu 7 kW. Kolega już zainwestował ale przeróbek sporo.
Martek
Posty: 580
Rejestracja: 25 sie 2022, 10:51

Re: Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21

Post autor: Martek »

Zgadzam sie z Markiem. Jak juz robic to konkret, a tak to roboty i cudowania kupa...
Kiedys jak nic nie bylo to moze i tak, ale teraz sprezarek jest do wyboru. Chcociazby dwucylindrowy polski WAN. Mam ze zbiornikiem 120l na kolach pasowych na 10bar i jest spoko do garazu.
piorun1234
Posty: 382
Rejestracja: 24 maja 2011, 20:55

Re: Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21

Post autor: piorun1234 »

Pojemność skokowa hs 21 to 424 cm3. Obroty max 1500. Silnik malucha ma 650 ale to kolos w porównaniu do hs21, tłoki pracują w maluchu razem ale pala na przemian. W sprężarce to niekorzystne. Najlepszy silnik byłby czterotlokowy do przeróbki na sprężarkę do piaskowania.
Do piaskowania nie potrzebuje sprężarki, bo kolega ma sprężarka śrubową napedzania silnikiem diesla i jedzie z koksem takim zestawem.
Kupić chińczyka lub stara zajechana sprężarkę to nie sztuka a dać za porządny sprzęt koło 6 tys. aby pochodził lata to wydatek. Silnik mam 4kW, butla po polskim WAN ie, wyłącznik ciśnieniowy kupilem dedykowany do sprężarkę (była okazja) resztę się dorobi. Ja lubię dłubanie w wolnym czasie, ktoś lubi ryby inny góry... .
Juz jedna taka sprężarkę wykonałem i chodzi z 14 lat. Używana codziennie przez około 6 godzin pracuje non stop. Miała być tymczasowa do zakładu dla gościa i do tego czasu u niego pracuje, nawet gościu kupil drugie hs 21 na podmianę jak ta siądzie . Co roku wymiana 3 litrów dobrego oleju i filtra oleju. Tam zastosowałem pompe od wspomagania kierownicy i zawór ciśnieniowy od c360 aby zredukować ciśnienie oleju do 4 atm.
mati95
Posty: 27
Rejestracja: 09 wrz 2020, 16:03

Re: Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21

Post autor: mati95 »

Swoją zrobiłem na HS19, nie potrzeba mi dużych wydajności,ale mimo wszystko działa lepiej niż "chińczyk"
Smarowanie pompa wspomagania,ograniczenie ciśnienia zwykły zawór kulowy+manometr,najprościej jak się da.
piorun1234
Posty: 382
Rejestracja: 24 maja 2011, 20:55

Re: Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21

Post autor: piorun1234 »

Szkoda że nie produkują tak wytrwałych sprężarkę jak WAN. Z początku miała być hs19 ale tanio trafiła się ta z Jelcza. Jako zawór zwrotny do sprezarki polecam kupic zawór zwrotny od Jelcza. Jest w aluminiowej obudowie i ma przyłącza 22 x 1.5 ale bez problemu można kupić przejściówki na 1/2 cała do niego. Jest dość tani i trzyma zajebie.... Nic go nie pobije. Przy szczelnej instalacji po trzech dniach zero spadku ciśnienia.
piorun1234
Posty: 382
Rejestracja: 24 maja 2011, 20:55

Re: Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21

Post autor: piorun1234 »

Tak wygląda zawór zwrotny od Jelcza, złączki, przejściówki można kupić w sklepie jakie się chce. Gwint 22 x 1,5

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Alchemik
Posty: 425
Rejestracja: 15 sty 2019, 16:29

Re: Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21

Post autor: Alchemik »

marek pisze: 21 mar 2025, 19:55 Jeżeli chodzi o sprężarką do piaskowania to ciekawym i prostym rozwiązaniem jest przeróbka silnika od malucha, Mamy smarowanie i chłodzenie cylindrów oraz jak piszą użytkownicy wystarczającą wydajność Trzeba tylko dorobić głowicę Bo oryginalne zawory mają małą przepustowość, Chodzi o przepustowość zaworu ssącego. Są opisy tej przeróbki w necie. Nie jest to skomplikowane Są jeszcze w obiegu silniki od malucha. Zalecany silnik do napędu 7 kW. Kolega już zainwestował ale przeróbek sporo.
Przepustowość samych zaworów raczej nie jest problemem, tylko to kiedy się otwierają ( silnik czterosuwowy) i problemem może być otwieranie zaworu wydechowego przez ciśnienie. Trzebaby przerobić rozrząd, a łatwiej zrobić płytę z zaworami zwrotnymi.
piorun1234
Posty: 382
Rejestracja: 24 maja 2011, 20:55

Re: Budowa sprężarki do warsztatu na bazie hs 21

Post autor: piorun1234 »

Ochladzalnik powietrza, wzorowany na sprężarce WAN. Aby gorące powietrze nie zniszczyło zaworu zwrotnego i para wodna wytracila się w nim.

Obrazek
Można było wykorzystać kawałek grzejnika fawira ale obecnie trudno dostępny.
Ous, podstawa to stolit teowy plus dorobione mocowanie
Obrazek

Obrazek
ODPOWIEDZ