Ursus C-355, 1971 rok

Wszystko o naszych Ursusach
szubinska
Posty: 596
Rejestracja: 26 lut 2014, 11:47

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: szubinska »

Gdyby chcieć to jakoś zregenerować to jakie są możliwości naprawy takiego wyrobienia ?
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12755
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: Ursus »

Jeśli bieżnia łożyska tam równo i całą płaszczyzną "siądzie" to nie ma się co przejmować. Ważniejsze jest, żebyś np. przy wybijaniu z osi tych wysuwnych nie sklepał - bo jak się jajko zrobi w tym miejscu to już ciężko cokolwiek poprawić bez ingerencji obrabiarek.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
szubinska
Posty: 596
Rejestracja: 26 lut 2014, 11:47

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: szubinska »

Przy nierównej powierzchni oring tego nie uszczelni i smar będzie wychodził. Brzydko to później wygląda.
Po zdjęciach widać, że jest to starszy typ zwrotnic. Są one znacznie grubsze niż te później stosowane i te które są obecnie dostępne.
Martek
Posty: 589
Rejestracja: 25 sie 2022, 10:51

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: Martek »

szubinska pisze: 18 cze 2025, 11:37 Przy nierównej powierzchni oring tego nie uszczelni i smar będzie wychodził. Brzydko to później wygląda.
Po zdjęciach widać, że jest to starszy typ zwrotnic. Są one znacznie grubsze niż te później stosowane i te które są obecnie dostępne.
Ale to nie jest uszczelnienie, zeby smar Ci nie wychodzil.. tylko woda i piach z kol.
A naprawic mozna odcinajac ta rure i przyspawujac nowa.
Awatar użytkownika
Adam03
Posty: 104
Rejestracja: 08 lut 2025, 1:36
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: Adam03 »

Dzięki Panowie za rady :) Spróbuję to złożyć na nowym zestawie tak jak było beż żadnych przeróbek. Jeśli rzeczywiście będzie się tam przedostawać smar, trudno - będzie to strzał w kolano :lol:

Dzisiaj dotarły kolejne szpargały:
Kierownice z WSK, robiące za wsporniki akumulatorowe, popularne w czterdziestkach. Ten typ stosowano do numeru ciągnika 135 499 (jakoś początek 1972 roku). Później zmieniono je na znane nam wszystkim ceowniki.
Obrazek

Porównanie z nowszym typem:
Obrazek

Plus przyszły bibeloty pokroju wspornika prądnicy, napinacza oraz przelotek żaluzji chłodnicy:
Obrazek

Porównanie oryginału z PRL z wyrobem współczesnym:
Obrazek
Obrazek

Co do jego samego mam pewne obiekcje. Nie wiem czy nie stosowano jeszcze trzeciego typu wspornika, z dodatkowym daszkiem w jego górnej części. Myślę, że przeróbka tego co kupiłem nie będzie w ostateczności jakoś bardzo skomplikowana.
Obrazek
szubinska
Posty: 596
Rejestracja: 26 lut 2014, 11:47

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: szubinska »

Ten uchwyt z PRL to jest do starego typu prądnic jakie były stosowane w pierwszych c-4011
Awatar użytkownika
dominik5211
Posty: 151
Rejestracja: 16 sty 2008, 15:34

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: dominik5211 »

Ustrzelony na zlocie 1971r

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
Adam03
Posty: 104
Rejestracja: 08 lut 2025, 1:36
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: Adam03 »

Cudowny jest! Do pełni szczęścia brakuje mu jedynie szybkozłączy z Pilmetu :)
Robzyv
Posty: 23
Rejestracja: 02 lis 2024, 16:56

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: Robzyv »

Jestem pełen podziwu że zwracasz uwagę na takie szczegóły jak okrągłe mocowania skrzynek akumulatorów, dzięki Tobie i ja zwróciłem na to uwagę i okazuje się że u mnie są takie zamontowane. Ciągnik z początkiem numeru 127 więc pewnie są tam od początku istnienia tego ciągnika. Dzięki takim szczegółom i ja patrzę inaczej na swój ciągnik ;) Szacun i działaj dalej, przy okazji zapytam nie zbywa Ci może uchwyt złączy hydraulicznych starego typu, taki właśnie jak montowano w naszych c355? Chciałbym doposażyć swój w hydraulikę bo w moim chyba fabrycznie nie było lub ktoś zdemontował.
Awatar użytkownika
Adam03
Posty: 104
Rejestracja: 08 lut 2025, 1:36
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: Adam03 »

Dzięki! :D
Pragnę zaznaczyć, że uwielbiam detal. Jest to poniekąd przekleństwo, bo niektóre detale stają się moim Nemezis i szukanie ich przez długie tygodnie spędza mi sen z powiek. Jest to do tego stopnia komiczne, że zapadając w amok w szukaniu np. głupiego gniazdka elektrycznego przesiaduję na portalach aukcyjnych do 23:00, a do pracy muszę wstać o 4:00... :lol:

Zależy mi na tym, aby przywrócić ją do stanu najbliższego oryginałowi. Wszyscy wiemy co zazwyczaj stoi po gospodarstwach - niby C-360, ale silnik z C-4011, obciążniki tylne na 3 śruby i aluminiowa kierownica. Nie wiadomo który jest synem kogo (pozdrawiam znawców hitów Internetu). Gdy byłem małym szczawikiem, co nie jest jakąś daleką przeszłością zważywszy na to że obecnie mam 22 lata, myślałem że C-360 od C-355 różni się tylko obciążnikami tylnymi i kolorem. Teraz, po przewertowaniu katalogów części, wielu własnych obserwacjach, przeglądnięciu tego forum i wielu dyskusjach z ludźmi, jestem w stanie patrząc po detalach określić z którego roku pochodzi dany ciągnik bez zerkania na tabliczkę znamionową. Oczywiście jak jest zachowany w dużej mierze w oryginale. Obecnie dla mnie pięćdziesiątka piątka oraz sześćdziesiątka to niemal dwie zupełnie inne konstrukcje z jednym rodowodem :)

Jeśli Twój egzemplarz ma numer 127 xxx, to na pewno były one tam fabrycznie. Zwróć uwagę na skrzynki akumulatorowe - wysyłałeś mi kiedyś fotkę Twojej 55 i wydaje mi się, że masz je z czterdziestki. Co do wspornika gniazd, mam jedynie tylko po sztuce do mojego egzemplarza. Spróbuj puścić ogłoszenie na jednej z grup na FB. Sam dałem ostatnio zapytanie odnośnie tych wsporników, wierząc że jest to na tyle nieciekawa duperela że nikt nie odpisze. Myliłem się, w ciągu 24 godzin dostałem około 6 ofert. Kto nie próbuje, ten szampana nie pije ;)
Robzyv
Posty: 23
Rejestracja: 02 lis 2024, 16:56

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: Robzyv »

A jak te skrzynki odróżnić? U mnie tak to wygląda od spodu, wsporniki wyglądają naprawdę dobrze, aż dziwne że sie zachowały w takim stanie. Na pewno mam źle zamocowane dźwignie od ręcznego i od blokady chyba w sumie też.. Wracając do złącz hydraulicznych, orientujesz się może czy to mocowanie muszę kupić razem ze złączami i przewodami, czy te współczesne będą pasować? Plecak z tego co pamiętam mam chyba z 74 roku bo taka data widnieje na odlewie, ciekawe czy będzie to ze sobą pasować.

Obrazek
Awatar użytkownika
Adam03
Posty: 104
Rejestracja: 08 lut 2025, 1:36
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: Adam03 »

Skrzynki w C-4011 są znacznie dłuższe i sięgają aż po wspornik z pedałem do wchodzenia. Na całe szczęście masz fabryczne :)
Nadmienię jeszcze, że ostatnie C-4011 posiadały już krótsze wersje.
Obrazek

Co do samych gniazd i wspornika: mocowanie jest uniwersalne i pasuje zarówno do gniazd z klapką jak i tych później montowanych skręcanych. Z przewodami może być problem, często trzeba je giąć i dopasowywać.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12755
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: Ursus »

Pamiętać trzeba, że rurki są w sprzedaży krótkie i długie, jak się kupi te stary typ, to moim zdaniem idealnie będą pasować tylko z gniazdami starego typu. Ja dałem gniazda nowego typu i musiałem dołożyć wstawki bo były za krótkie rurki - ale może uda mi się skompletować i zamienić na gniazda Pilmet, ale mam na razie tylko 3 sztuki (2x do Majorka idą)
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
szubinska
Posty: 596
Rejestracja: 26 lut 2014, 11:47

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: szubinska »

Rozumiem, że masz na myśli gniazda Pilmet starego typu z klapką, bo te późniejsze z kulkami też produkował Pilmet. Jedne i drugie były tej samej długości. Dopiero (chyba) w C-360 pojawiły się krótsze gniazda też produkcji Pilmet i w tym rozmiarze są dostępne obecnie. I te gniazda od C-360 nie pasują do rurek w C-4011 i C355 jeśli ktoś ma oryginalny wspornik gniazd (stary typ rurek jest za krótki na nowy typ jest za długi).
Także Paweł możesz założyć gniazda z kulką (i wówczas korzystać z hydrauliki) tylko musisz poszukać w starszym wykonaniu - tych dłuższych.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12755
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: Ursus »

Nie mam fotek pod ręką, ale mam te starego typu - takie jak były w C-4011 z klapką na myśli. A nowe mam w krótkim wykonaniu teraz założone i da się to spasować :)
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
Adam03
Posty: 104
Rejestracja: 08 lut 2025, 1:36
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: Adam03 »

Znalezienie gniazdek pilmetowskich z klapką wcale nie jest takie trudne - wystarczy popytać się znajomych rolników czy nie mają ich gdzieś w garażu na zbyciu. Ludzie je wymieniali na skręcane, bo podobno przez nie były problemy z wywrotem w przyczepach.
Obrazek
Robzyv
Posty: 23
Rejestracja: 02 lis 2024, 16:56

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: Robzyv »

To jak już jesteśmy w temacie hydrauliki to jak polecilibyście mi to rozwiązać? Zależy mi żeby mieć ten wspornik starego typu, natomiast jeśli chodzi o złącza i przewody to chciałbym żeby było to jak najbardziej funkcjonalne np. w przesuwie kosiarki bijakowej, jak ten temat ogarnąć najlepiej?
szubinska
Posty: 596
Rejestracja: 26 lut 2014, 11:47

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: szubinska »

Ursus pisze: 20 cze 2025, 20:05 Nie mam fotek pod ręką, ale mam te starego typu - takie jak były w C-4011 z klapką na myśli. A nowe mam w krótkim wykonaniu teraz założone i da się to spasować :)
Masz założone rurki nowego typu, te dłuższe ? To pewnie musiałeś je mocniej pozaginać ?
Awatar użytkownika
Adam03
Posty: 104
Rejestracja: 08 lut 2025, 1:36
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: Adam03 »

Robzyv pisze: 21 cze 2025, 12:27 To jak już jesteśmy w temacie hydrauliki to jak polecilibyście mi to rozwiązać? Zależy mi żeby mieć ten wspornik starego typu, natomiast jeśli chodzi o złącza i przewody to chciałbym żeby było to jak najbardziej funkcjonalne np. w przesuwie kosiarki bijakowej, jak ten temat ogarnąć najlepiej?
Jeśli tak, to najlepiej by było zamontować gniazda skręcane. Do "klapkowców" potrzebowałbyś jeszcze przejściówek:
Obrazek
Martek
Posty: 589
Rejestracja: 25 sie 2022, 10:51

Re: Ursus C-355, 1971 rok

Post autor: Martek »

Robzyv pisze: 21 cze 2025, 12:27 To jak już jesteśmy w temacie hydrauliki to jak polecilibyście mi to rozwiązać? Zależy mi żeby mieć ten wspornik starego typu, natomiast jeśli chodzi o złącza i przewody to chciałbym żeby było to jak najbardziej funkcjonalne np. w przesuwie kosiarki bijakowej, jak ten temat ogarnąć najlepiej?
Jak chcesz zostac przy oryginale, ale zeby bylo funkcjonalne to musisz na czas pracy zakladac przejsciowke na szybkozlacze euro.
ODPOWIEDZ