zetor 25 kolumna kierownicza problem
- Deleted_User
- Posty: 2796
- Rejestracja: 01 sty 1970, 1:00
zetor 25 kolumna kierownicza problem
witam wszystkich nie dawno kupiłem boćka z 56 roku i mam problem z kolumną kierowniczą ciężko się obraca i słychać odgłosy podczas kręcenia kierownicą po odkręceniu drążka kierowniczego pracuje lekko i nawet ma nie wiele luzu nie wiem gdzie tkwi przyczyna ciężkiego obracania i jak to można naprawić może ktoś posiada wiedzę na ten temat pozdrawiam wszystkich i czekam na odpowiedz
RE: zetor 25 kolumna kierownicza problem
a może tak sprawdź jak oś jaki tam jest stan może tam coś sie zaciera ?
Poza tym sprawdź w przekładni czy masz tam tawot czy rdze ?>
Poza tym sprawdź w przekładni czy masz tam tawot czy rdze ?>
- Deleted_User
- Posty: 2796
- Rejestracja: 01 sty 1970, 1:00
RE: zetor 25 kolumna kierownicza problem
kolumne kierowniczą rozebrałem wymieniłem ślimaka na w lepszym tanie zużyty ok 30% i obruciłem zębatke o 180 % z tej strony była prawie nominalna i oczywiście wszystko przesmarowałem nie wiem co tam się jeszcze mogło znajdować orginalnie u mnie były 2 podkładki stalowe grubości 2 mm jedna pod ślimakiem druga nad ślimakiem i jeszcze jedna całkiem cienka pod ślimakiem oś przednia jest wporządku całą rozebrałem poprzedni właściciel musiał całkiem nie dawno ją reperować na jednej zwrotnicy jest trochę luzu ale tam trzeba dotoczyć tuleję wszystko chodzi lekko koła rękami można skręcić aha podczas kręcenia kierownicą pod obciążeniem słychać dzwięki zacierania może ktoś opisze czy coś się mogło jeszcze znajdować w kolumnie kierowniczej może brakuje jakiejś podkładki pozdrawiam i czekam na odpowiedzi
RE: zetor 25 kolumna kierownicza problem
czy ktoś ma namiary na części do przedniej osi zetorka 25a, tuleje, łożyska, gałki?
- Jacek ze Skansena
- Posty: 2786
- Rejestracja: 17 paź 2006, 11:22
RE: zetor 25 kolumna kierownicza problem
co potrzebujesz?
RE: zetor 25 kolumna kierownicza problem
Jacek ze Skansena napisał/a:
co potrzebujesz?
szukam tuleji, oraz łożyska zwrotnicy
łożyska talerzykowe, tuleje, kompmplet naprawczy czałej osi, gdzie to znaleźc albo jakie sa oznaczenia łożyskJacek ze Skansena napisał/a:
co potrzebujesz?
- Jacek ze Skansena
- Posty: 2786
- Rejestracja: 17 paź 2006, 11:22
RE: zetor 25 kolumna kierownicza problem
Tależyki bez problemu kupisz w agromie. Jutro zobaczę jaki wymiar bo kupowałem i leżą nowe gdzieś schowane
RE: zetor 25 kolumna kierownicza problem
~mardens jeśli masz na myśli to że po zdjęciu drążka przekręcenie ramieniem kolumny (wychodzącym z korpusu) tak aby kierownica zaczęła się obracać jest trudne, to jest to normalne w przypadku przekładni ślimakowej tj. zastosowanej w zetorze. Dzięki temu w zetorze na kierownice siły działające na koła przenoszą się w niewielkim stopniu.Mam ten sam problem tzn. odkręciłem drążek od ramienia i kierownica kręci się w miarę lekko ale naduszając na ramie kolumny kierownica raczej powinna się kręcić a tak nie jest
Te podkładki nad i pod ślimakiem są to ślizgi dzięki którym ślimak obraca się lżej, jeśli jest ich więcej niż po jednej na stronę to wtedy są tam też podkładki dystansowe. Jeśli chcesz zamiast nich zastosować oporowe łożyska toczne, to jest to możliwe, ale wymaga przetoczenia ślimaka (u nas w jednym zetorku mamy zastosowaną taką przeróbkę).mam pytanie czy zamiast podkładek pod ślimakiem i nad nie powinny być łożyska (wianki) dodam że tryb i ślimak jest nie zużyty , cała kolumna pochodzi z zakupu z innego Zetorka , tak jak u kolegi wyżej też słychać trzeszczenie pod obciążeniem .
A tak poza tym głównym powodem ciężko chodzącej przekładni jest luz wałka, na którym osadzona jest ślimacznica. Jednak zregenerowanie tego elementu to już bardziej skomplikowana sprawa.
RE: zetor 25 kolumna kierownicza problem
Właśnie, również interesuje mnie efekt przeróbek 

Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
RE: zetor 25 kolumna kierownicza problem
Na tym wałku na którym umieszczona jest kierownica, jest ślimak - jeśli ten wałek ma luz wzdłużny to skutkuje przede wszystkim luzem kierowniczym, gdy jest luz poprzeczny powoduje słabsze zazębianie się przekładni i cięższą pracę.o jaki luz ci chodzi po osiowy wałka kierownicy (ślimacznicy) bo poprzecznych nie mam żadnych a po osiowy jest
Na wałku wychodzącym w bok z przekładni jest umieszczona ślimacznica. Luz poprzeczny tego wałka powoduje zarówno cięższą pracę jak i luz kierowniczy. Niestety usunięcie tego luzu jest bardzo trudne.
Niestety efekt nie jest zadowalający, ale nie jest to wina większych oporów na łożyskach tocznych (bo na pewno takie nie są), tylko lekkiej nie osiowości kolumny kierowniczej. Wałek na którym osadzona jest kierownica jest podparty na trzech łożyskach, które zostały wymienione na nowe. Na dwóch tulejkach wszystko pracuje elegancko, a gdy dojdzie trzecia jest gorzej *no* . Widocznie nie osiowość w kolumnie powoduje ciężką pracę. Sam wałek na pewno jest prosty (sprawdzane na tokarce), ale co do kolumny nie mam pewności (nie zmieściła mi się w tokarce).a i jak wam chodzi z łożyskami na ślimacznicy ? sporo lżejconfused
W sumie to bym się nie zdziwił gdyby było tam coś krzywe po tylu latach chwytania za kierownicę przy wchodzeniu na ciągnik *dull*
Puki co mam nadzieje że to się jakos dotrze i będzie chodzić lżej. Jeśli po jesiennej orce nic się nie poprawi trzeba będzie to jeszcze raz rozebrać *helpless*
RE: zetor 25 kolumna kierownicza problem
Może zastosuj łożyska wachliwe
RE: zetor 25 kolumna kierownicza problem
~marek pisząc o tych trzech łożyskach na wałku ślimaka miałem na myśli łożyska ślizgowe tzn. tulejki, a one muszą być w jednej osi.