Prądnica zetor 25k
Prądnica zetor 25k
Witam jak można sprawdzić czy działa prądnica w zetorze 25k?.
RE: Prądnica zetor 25k
Wystarczy podłączyć woltomierz i porównać wskazanie na zgaszonym silniku (powinno być 12V) i na pracującym (powinno być ok. 14V).
Na szybko i bez żadnych przyrządów, potrzebna pomoc drugiej osoby. Wystarczy włączyć światła mijania i ustawić niskie obroty silnika po czym druga osoba doda gwałtownie gazu. Jeśli uważnie obserwujemy światła to powinny one nieco rozbłysnąć. Przy większych obrotach prądnica podobnie jak alternator da nieco wyższe napięcie. Jest to oczywiście metoda "polowa" obarczona wszelkimi tego konsekwencjami.
Na szybko i bez żadnych przyrządów, potrzebna pomoc drugiej osoby. Wystarczy włączyć światła mijania i ustawić niskie obroty silnika po czym druga osoba doda gwałtownie gazu. Jeśli uważnie obserwujemy światła to powinny one nieco rozbłysnąć. Przy większych obrotach prądnica podobnie jak alternator da nieco wyższe napięcie. Jest to oczywiście metoda "polowa" obarczona wszelkimi tego konsekwencjami.
RE: Prądnica zetor 25k
wszystko dobrze ale prądnica jest zdjęta z traktoru a ja chciałem sprawdzić samą bo próbowałem z dwoma kablami podłączyłem w prądnicy do wejść a potem do akumulatora bezpośrednio na oba bieguny plus i minus.Ale nie chciała się kręcić?.
-
- Posty: 20
- Rejestracja: 22 lip 2009, 21:47
RE: Prądnica zetor 25k
Niestety prądnica nie będzie się kręciła po podłaczeniu do prądu. jest ona agragatem prądotwórczym a nie silnikiem elektrycznym jak rozrusznik.
RE: Prądnica zetor 25k
Najpewniej jest oddać ją do jakiegoś elektromechanika, oni mają stół mierniczy, podłącza prądnice do silnika elektrycznego, włącza i widzi, czy wszystko jest ok, czy ew. coś jest nie tak.
RE: Prądnica zetor 25k
Wszystko dobrze, wiadomo że to tzw. maszyna odwracalna tylko że Ziomas raczej nie ma w domu wyposażenia warsztatu elektrycznego ani nie ma wiedzy elektromechanicznej która pozwalała by mu sprawnie posłużyć się różnym dostępnymi metodami.
Z uwagi na to że jest to stare urządzenie i może je jeszcze bardziej "doprawić" niech lepiej zaniesie ją na warsztat (tylko nie do "fachowca" ze stodoły za piwo) da parę groszy i będzie miał pewność.
Z uwagi na to że jest to stare urządzenie i może je jeszcze bardziej "doprawić" niech lepiej zaniesie ją na warsztat (tylko nie do "fachowca" ze stodoły za piwo) da parę groszy i będzie miał pewność.
RE: Prądnica zetor 25k
to do sprawdzenia tej prądnicy jest zabawy?.
RE: Prądnica zetor 25k
Szkoda twojego czasu jeśli nie masz mierników daj komuś zarobić, a czas który niechybnie byś stracił poświęć na zarobienie kasy żeby zapłacić za usługę.
Ponadto trzeba by troszkę łyknąć wiedzy książkowej żebyś wiedział co robisz.
Ponadto trzeba by troszkę łyknąć wiedzy książkowej żebyś wiedział co robisz.
RE: Prądnica zetor 25k
a czy dało by się multimetrem uniwersalnym?.
RE: Prądnica zetor 25k
Jeśli założysz ją do ciągnika i podłączysz to zmierzysz napięcie w stanie spoczynku powinno być ok. 12 V i w stanie pracy powinno być ok. 14 V.
Pisałem o tym w pierwszym swoim poście.
Tak jak wyżej napisałem powinieneś zrobić ten prosty test da Ci 99% pewność co do sprawności prądnicy, regulatora napięcia i poprawności połączeń.
Jeśli prądnica jest wizualnie sprawna (łożyska, szczotki, komutator itd. ) nie grzeje się nadmiernie nie wydaje żadnych dziwnych odgłosów, a mimo to nie ma ładowania lub jest ono niedostateczne należy postąpić w kolejności:
1. Szukać błędu w instalacji elektrycznej pojazdu. Z doświadczenia wiem że jeśli instalacja jest już stara i kilkakrotnie naprawiana/przerabiana to absolutnie nie ma co szukać błędu (których jest X) tylko wymienić całość na nową. Można częściowo zdiagnozować jej stan multimetrem badając ciągłość przewodów, ewentualne duże rezystancje to dowód na nadpalenia instalacji lub zły styk.
2. Sprawdzić regulator napięcia. Tu można posłużyć się również multi. trzeba tylko znać parametry regulatora. Teoretycznie jeśli to wina regulatora można spróbować wyregulować go. W tym celu należy wpiąć miernik w instalacje i obserwować wahania napięcia regulować tak żeby przy max. obrotach wartość U nie przekroczyła 14,4 V zaś przy obrotach minimalnych wartość U spadnie do ok 12 V. Wyregulowanie reg. nap. jest trudne i trzeba trochę doświadczenia. Przyznam się że kilka razy próbowałem i średnio mi to wychodziło zajmuje strasznie dużo czasu, a reg. łatwo uszkodzić (oczywiście mam tu na myśli reg. alternatora). Z prądnicą jest troszkę inaczej bo tam reg. spełnia jeszcze jedną funkcję tzn. robi przerwę w obwodzie gdy silnik nie pracuje. Jeśli jednak chodzi o szczegóły to możliwy jest jeśli nie dobór to własnoręczne wykonanie elektronicznego reg. napięcia dla prądnicy, ale to dla zaawansowanych.
3. Multimetrem możesz sprawdzić w prądnicy ciągłość obwodów, ale musisz wiedzieć których więc niezbędny jest schemat. Możesz też zdiagnozować czy w danym stanie pracy dochodzi do poszczególnych punktów napięcie czy nie.
Generalnie mając założoną i podłączoną prądnicę przy pomocy multimetru (nawet chinola za 20 zł) jesteś w stanie stwierdzić czy instalacja i podzespoły są sprawne czy nie. Jeśli uszkodzenie jest małe możesz też je znaleźć. Jednak w oparciu o taki miernik nie naprawisz prądnicy ani nie jesteś w stanie w pełni jej zdiagnozować. Przede wszystkim nie możesz zrobić próby obciążalności prądowej bo do tego trzeba amperomierza o nastawie min. 50 A klasy dokładności 0,5 i możliwości długotrwałej pracy. Nie zmierzysz też rezystancji izolacji, a pomiar rezystancji uzwojeń będzie że tak powiem orientacyjny.
Pisałem o tym w pierwszym swoim poście.
Tak jak wyżej napisałem powinieneś zrobić ten prosty test da Ci 99% pewność co do sprawności prądnicy, regulatora napięcia i poprawności połączeń.
Jeśli prądnica jest wizualnie sprawna (łożyska, szczotki, komutator itd. ) nie grzeje się nadmiernie nie wydaje żadnych dziwnych odgłosów, a mimo to nie ma ładowania lub jest ono niedostateczne należy postąpić w kolejności:
1. Szukać błędu w instalacji elektrycznej pojazdu. Z doświadczenia wiem że jeśli instalacja jest już stara i kilkakrotnie naprawiana/przerabiana to absolutnie nie ma co szukać błędu (których jest X) tylko wymienić całość na nową. Można częściowo zdiagnozować jej stan multimetrem badając ciągłość przewodów, ewentualne duże rezystancje to dowód na nadpalenia instalacji lub zły styk.
2. Sprawdzić regulator napięcia. Tu można posłużyć się również multi. trzeba tylko znać parametry regulatora. Teoretycznie jeśli to wina regulatora można spróbować wyregulować go. W tym celu należy wpiąć miernik w instalacje i obserwować wahania napięcia regulować tak żeby przy max. obrotach wartość U nie przekroczyła 14,4 V zaś przy obrotach minimalnych wartość U spadnie do ok 12 V. Wyregulowanie reg. nap. jest trudne i trzeba trochę doświadczenia. Przyznam się że kilka razy próbowałem i średnio mi to wychodziło zajmuje strasznie dużo czasu, a reg. łatwo uszkodzić (oczywiście mam tu na myśli reg. alternatora). Z prądnicą jest troszkę inaczej bo tam reg. spełnia jeszcze jedną funkcję tzn. robi przerwę w obwodzie gdy silnik nie pracuje. Jeśli jednak chodzi o szczegóły to możliwy jest jeśli nie dobór to własnoręczne wykonanie elektronicznego reg. napięcia dla prądnicy, ale to dla zaawansowanych.
3. Multimetrem możesz sprawdzić w prądnicy ciągłość obwodów, ale musisz wiedzieć których więc niezbędny jest schemat. Możesz też zdiagnozować czy w danym stanie pracy dochodzi do poszczególnych punktów napięcie czy nie.
Generalnie mając założoną i podłączoną prądnicę przy pomocy multimetru (nawet chinola za 20 zł) jesteś w stanie stwierdzić czy instalacja i podzespoły są sprawne czy nie. Jeśli uszkodzenie jest małe możesz też je znaleźć. Jednak w oparciu o taki miernik nie naprawisz prądnicy ani nie jesteś w stanie w pełni jej zdiagnozować. Przede wszystkim nie możesz zrobić próby obciążalności prądowej bo do tego trzeba amperomierza o nastawie min. 50 A klasy dokładności 0,5 i możliwości długotrwałej pracy. Nie zmierzysz też rezystancji izolacji, a pomiar rezystancji uzwojeń będzie że tak powiem orientacyjny.
RE: Prądnica zetor 25k
witam ja mam takie pytanie przy okazji elektryczności czy można dokupić gdzieś gotową wiązkę elektryczna do zetora 25 k bo widziałem na allegro takie gotowce do ursusa
RE: Prądnica zetor 25k
chyba śnisz że można dokupić taką gotową wiązkę, tylko sam możesz sobie zrobić.
RE: Prądnica zetor 25k
acha to dzięki wielkie