jaehne - potrzebne materiały do rekonstrukcji

Wszystko o stacjonarnych silnikach rolniczych
Awatar użytkownika
drandrzej
Posty: 2016
Rejestracja: 29 paź 2007, 23:28

jaehne - potrzebne materiały do rekonstrukcji

Post autor: drandrzej »

Witajcie

w moje ręce trafił silnik JAEHNE , podobno 1930 r ,nafta , stan : stojący , nie do końca kompletny
masa ok 250 kg , bardzo ciekawy rozrząd - zawory sterowane 1 krzywką

potrzebowałbym zdjęć , i wiedzy , żeby doprowadzić do stanu fabrycznego
i pewnie ze 2 kółka lane + oś - bo silnik jest bez wózka , zbiornik , ikrownik ,.... reszta się okaże po zdjęciach - na razie nie wiadomo czego szukać

oto zdjęcia :

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

lepsze zdjęcia podeślę póżniej

gdyby trafiło się komuś coś z listy potrzeb - proszę o kontaktrestauracja rozpoczęta

oto kilka zdjęć (żeby było widać że coś się dzieje :) ) :

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us


i gaźnik po - odtworzony na podstawie zdjęć z natury :

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

w międzyczasie silnik został rozmontowany , w tłoku powiększone rowki , dorobione nowe pierścienie ,wszystkie elementy już rozruszane

kilka fotek dorzucę

znalezione są koła lane ze smarowniczkami na metalowej osi oprawionej drewnem i przedwojenna drewniana - chyba dębowa rama na której będzie stał silnik łączona oryginalnymi kutymi śrubami
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12754
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: jaehne - potrzebne materiały do rekonstrukcji

Post autor: Ursus »

No pięknie. Pokaż ten wózek, ciekaw jestem jak wygląda.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
Jar
Posty: 118
Rejestracja: 05 gru 2009, 17:38

RE: jaehne - potrzebne materiały do rekonstrukcji

Post autor: Jar »

Podaję link gdzie można obejrzeć silnik tej samej firmy lecz o parę lat młodszy ale o podobnej konstrukcji .
http://forum.standmotor.de/viewtopic.php?f=15&t=1001
ihc 64
Posty: 217
Rejestracja: 12 wrz 2007, 21:51

RE: jaehne - potrzebne materiały do rekonstrukcji

Post autor: ihc 64 »

Piękna maszyna , trzymam kciuki za udaną renowację !
Awatar użytkownika
drandrzej
Posty: 2016
Rejestracja: 29 paź 2007, 23:28

RE: jaehne - potrzebne materiały do rekonstrukcji

Post autor: drandrzej »

SUUPER , dzięki za link !

to dość podobny silnik

chwilowo mechanika jest już złożona na 100 % , nowe pierścienie , prowadnice zaworowe, przetoczone zawory i gniazda , podocierane gniazda

stanąłem ze względu na kłopoty z iskrownikiem , istnieje niestety coiraz bardziej realna groźba że rozmagnesował się - i nie daje iskry jak należy , jest również podejrzenie przebicia wirnika

silnik zmontowany , kompresja jest , wszystko poskrecane czeka na iskrę nim usłyszymy pierwsze odgłosy pracy
Awatar użytkownika
drandrzej
Posty: 2016
Rejestracja: 29 paź 2007, 23:28

RE: jaehne - potrzebne materiały do rekonstrukcji

Post autor: drandrzej »

iskrownik w ręku kopie ale na tyle słabo że nie daje iskry, po zamontowaniu (czyli połaczeniu masy na korpus i ośkę) już nie kopie stąd podejrzenie przebicia - a przynajmniej zwarcia w układzie podpięcia platynek na cewkę ...

będę demontował mam nadzieję że od niedzieli - wówczas dam znać ,sam wirnik po podpięciu 6v i zdejmowaniu napięcia powinien dać solidną iskrę , jeśli nie - przewijanie wirnika mnie czeka o ile znajdę odpowiedni drut

podkowę będę chciał namagnesować , myslałem o włożeniu w miejsce wirnika magnesu neodymowego/AlNiCo - żeby jakoś wymusić strumień - ale nie wiem na ile będzie to trwałe i czy w ogóle da jakiś rezultat

kondensatora jeszcze nie badałem ,ale jak juz rozbiorę - wymienię profilaktycznie na nowy - może jakiś da się dopasować

wiertarką nie badałem , ale to silnik wolnoobrotowy i ma w zasadzie obowiązek dawać iskrę nawet na wolnych obrotach korbą
Awatar użytkownika
drandrzej
Posty: 2016
Rejestracja: 29 paź 2007, 23:28

RE: jaehne - potrzebne materiały do rekonstrukcji

Post autor: drandrzej »

mardens napisał/a:

a i jeszcze nie rozumiem jak wirnik ma kopać :?
na wirniku są 2 uzwojenia wtórne i pierwotne , podłączając masa-pierwotne 5-6V przy odłączaniu napiecia miedzy wtórnym a masą powinna być iskra


jak porozbieram - zamieszczę fotki

PS czy masz porządne fotki formacje nt ciągnika z Twojego Awatara ?
widze że to jakiś LB , ale coś bliżej ?
Awatar użytkownika
Jar
Posty: 118
Rejestracja: 05 gru 2009, 17:38

RE: jaehne - potrzebne materiały do rekonstrukcji

Post autor: Jar »

Kolejny link z identycznym silnikiem .
http://forum.standmotor.de/viewtopic.php?f=17&t=1049
lukaszchynow
Posty: 34
Rejestracja: 07 mar 2010, 16:50

RE: jaehne - potrzebne materiały do rekonstrukcji

Post autor: lukaszchynow »

Witam serdecznie
Iskrownik na zdjęciach Twojego silnika to typowy iskrownik lat 30-tych Noris E1FH (w oryginale powinien być Bosch) lecz nie jestem pewien czy sprawdzi się w twoim silniku. W silnikach Deutz iskrownik obraca się z taką samą ilością obrotów co wał korbowy więc iskra jest stabilniejsza pozwala pracować silnikowi z prędkością 450-500 obrotów kwestja sprawności silnika i regulacji osperzętu oczywiście JAEHNE też potrafi wolno pracować. Remont takiego iskrownika jest dość prosty i nie nastręcza dużych problemów. Słaba iskra może być spowodowana kilkoma usterkami nie zawsze przebicie wirnika. Trzeba sprawdzić szczotki węglowe wirnika i gniazda przewodu wysokiego napięcia oraz szpilkę iskrową po przeciwnej stronie gniazda przewodu. Pozostaje jeszcze przerywacz który musi być czysty i mieć dobry kontakt z wirnikirm. Pozostałe elementy można sprawdzić po rozmontowaniu iskrownika. Iskrownik można oddać do specjalisty kosztuje to trochę ale czasami warto. Poniżej kilka fotek może pomogą w remoncie. Pamiętaj wykręć wszystkie śrubki po obu bokach iskrownika unikniesz uszkodzenia izolatora wysokiego napięcia.
Pozdrawiam
Łukasz
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
drandrzej
Posty: 2016
Rejestracja: 29 paź 2007, 23:28

RE: jaehne - potrzebne materiały do rekonstrukcji

Post autor: drandrzej »

Bardzo dziękuję Wszystkim

silnik z linka faktycznie taki jak mój , choć widać że chyba były różne rodzaje gaźników - ja spotkałem i takie zasilane jak dorobiłem i takie z dolnym zasilaniem w paliwo

Lukasz , dzieki za zdjęcia , mój iskrownik starszy i dziwniejszy , jeszcze nie wiem czy jest w nim węgielek iskrowy z dołu , czy możesz przyblizyć temat ?
jak powinno być ?

u mnie nie ma przerywacza który wygląda tak jak klasyczny , zdjęcia wszystko wyjaśnią , ale 1 rzecz jest pewna - podczas obrotu ręką nie ma momentu zwiększającego się oporu - a powinien być

PS Mardens czy mógłbyś mi podesłać zdjecia tego LB na @
taki bocianowaty typ************************************************

nie dotrwałem do niedzieli :p

iskrownik juz w proszku

uzwojenie pierwotne - ok 1,5 OHM , wtórne ok 6,4 KOHM

nie widzę kondensatora ani miejsca na kondensator , podobnie jak i na dodatkową elektrodę

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

i wirnik

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

muszę naprawić "twór platynkopodobny" i zrobić próbę iskrową cewki na zewn zasilaniu

wszelkie sugestie mile widziane*******************************************

wirnik wstępnie sprawdzony , na zasialczu 5V 300mA iskra jest

niestety nie widzę nigdzie miejsca na kondensator

Obrazek

"platynki"

rozwiercone 2 gwinty (były urwane śrubki) o śr 2 mm

Obrazek
lukaszchynow
Posty: 34
Rejestracja: 07 mar 2010, 16:50

RE: jaehne - potrzebne materiały do rekonstrukcji

Post autor: lukaszchynow »

Witam serdecznie
W iskrowniku tego tupu nie ma bezpośredniego dostępu do kondensatora znajduje się on wewnątrz wirnika. Brak oporu podczas obracania może oznaczać słabe pole magnetyczne magnesu.
Szczotka grafitowa powinna być w gnięździe przewodu wysokiego napięcia ostatnie zdjęcie jakie dodałem, ułatwia przeskok iskry z wirnika na przewód WN. Kolejna szczotka to połączenie wirnika z obudową w Twoim iskrowniku powinna być od strony napędu iskrownika, jerzeli chodzi o przerywacz to powoduje on zwarcie osi iskrownika z pierscieniem zewnętrznym wirnika nie z obudową. Reanimowałem taki iskrownik niestety musiałem wymienić przerywacz na młodszy model taki jak na moich zdjęciach oczywiśćie trochę zabawy i toczenia ale efekt był tego wart niestety nie znalazłem zdjęć z przebiegu remontu. A co z iskrownikiem Noris Deutz jest sprawny.
Pozdrawiam
Łukasz
Awatar użytkownika
Jar
Posty: 118
Rejestracja: 05 gru 2009, 17:38

RE: jaehne - potrzebne materiały do rekonstrukcji

Post autor: Jar »

Jeśli zdecydujesz się na regenerację to polecam tę firmę
http://www.cyklo-motorelektryk.pl/Oldtimer/oldindex.htm
Awatar użytkownika
drandrzej
Posty: 2016
Rejestracja: 29 paź 2007, 23:28

RE: jaehne - potrzebne materiały do rekonstrukcji

Post autor: drandrzej »

Noris jest ciężkorozbieralny ze względu na rdzę , od strony platynek właśnie - kreci sie ale tez bez rewelacyjnego oporu - jakoś te iskrowniki od DT kręcą sie z dużo bardziej wyczuwalnym oporem magnetycznym

w tym iskrowniku jestem na dobrej drodze mam nadzieję z platynkami , ale temat kondensatora mnie męczy

jakiej pojemności i na jakie napięcie powinien być tam kondensator ?
wirnik był chyba przewijany , kondensatora nie widzę , ale mógłbym go dolutować bezpośrednio do cewki po stronie platynek gdybym miał wartości

co do wegielków - to oczywiście są (powinny być) 2 szt - ale działąjące jak szczotki 1 masowa na korpus wirnika , 2ga wys nap na przewód

ale z tego co widze obie mają dotykać bieżni więc na zasadzie szczotek nie przeskoku iskier , czy się mylę ?

Cyklo-moto już dotarłem , pogadam może coś podpowiedzą

podkowę usiłowuję namagnesować amatorskimi metodami , zobaczymy z jakim skutkiem


dam znać o efektach

Andrzej
Awatar użytkownika
drandrzej
Posty: 2016
Rejestracja: 29 paź 2007, 23:28

RE: jaehne - potrzebne materiały do rekonstrukcji

Post autor: drandrzej »

szkoda, ale jakby choć z awatara źródłowa fotka - będę wdzięczny

co do iskrownika - walka trwa , za zewnątrz nie ma możliwości podłączenia - kombinuję w wirniku go wstawić

prace postępują codziennie trochę ale powoli do przodu
lukaszchynow
Posty: 34
Rejestracja: 07 mar 2010, 16:50

RE: jaehne - potrzebne materiały do rekonstrukcji

Post autor: lukaszchynow »

Witam
Na zdjęciach jest widoczny kondensator, jest do nieg dostęp po rozmontowaniu wirnika parametry nie są mi znane jak rozmontuje kolejni iskrownik do remontu to zmierze pojemność.
Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam
Łukasz
Awatar użytkownika
drandrzej
Posty: 2016
Rejestracja: 29 paź 2007, 23:28

RE: jaehne - potrzebne materiały do rekonstrukcji

Post autor: drandrzej »

dzięki , co do pojemności - wychodzi mi że 220-330nF / 400/630 (napięć nie jestem pewien bo nie mam pod ręką kondziołków )

dołożyłem 330 nF /400 , iskra sie wydatnie poprawiła , teraz musze pospawać korpus żeby odtworzyć gwinty , wyszkiełkować korpus i dekiel /wypiaskować podkowę i tulejkę napedową a potem montaż ,
sam jestem ciekaw działania reanimacyjne przyniosły skutek
iskrownik zmontowany w celu sprawdzenia - tymczasowo
pierwszy raz się ucieszyłem że mnie prad "trafił"
iskra na świecy jest , mam nadzieję że w silniku po przykreceniu nie zginie

Obrazek



Obrazek



Obrazek



Obrazek



pomyślałem że zrobię inną podstawę iskrownika , bo stalowa jeszcze skręcona stalowymi śrubami stykającymi się z magnesem mogła być przyczyną bocznikowania strumienia magnetycznego , ktoś już użył nieoryginalnego grubego kątownika stalowego

silnik czeka na testy , ale już niedługo , w zasadzie docelowo przydałby się przewód wys napięcia sprzed lat , może gdzieś się trafi ...

Obrazek
Awatar użytkownika
Jar
Posty: 118
Rejestracja: 05 gru 2009, 17:38

RE: jaehne - potrzebne materiały do rekonstrukcji

Post autor: Jar »

Jaki w tym silniku jest skok i średnica tłoka ?
Roman1313
Posty: 564
Rejestracja: 14 kwie 2010, 23:39

RE: jaehne - potrzebne materiały do rekonstrukcji

Post autor: Roman1313 »

Jak wyglada ta orginalna podstawka pod iskrownik? Może zamiast stali użyć aluminium na podstawke.
Awatar użytkownika
drandrzej
Posty: 2016
Rejestracja: 29 paź 2007, 23:28

RE: jaehne - potrzebne materiały do rekonstrukcji

Post autor: drandrzej »

Jar napisał/a:
Jaki w tym silniku jest skok i średnica tłoka ?
średnica tłoka 113 , skoku nie mierzyłem
Roman1313 napisał/a:
Jak wyglada ta orginalna podstawka pod iskrownik? Może zamiast stali użyć aluminium na podstawke.
nie wiem jak wygląda oryginalna
dziś będę dorabiał na próbę z płyty izolacyjnej (w czasach PRL-u były z niej budowane rozdzielnie ) , o 16.20 zaczynam , chciałbym aby dziś dał głos bo to już trwa i trwa
Roman1313
Posty: 564
Rejestracja: 14 kwie 2010, 23:39

RE: jaehne - potrzebne materiały do rekonstrukcji

Post autor: Roman1313 »

Czy ten izolacyjny materiał to nie ebonit czasem?
Jak magnesowałeś podkowe bo coś wspominałeś ze będziesz póbował.
ODPOWIEDZ