Przełożenia skrzyni star

Ciągniki wykonane własnoręcznie, ale na głównych podzespołach mających ponad 25 lat. Forum na okres próbny - proszę zapoznać się z Regulaminem.
Awatar użytkownika
z_daro
Posty: 297
Rejestracja: 14 lut 2008, 22:28

Przełożenia skrzyni star

Post autor: z_daro »

Witam wszystkich,
Zakładam nowy temat ponieważ mam problem z moim samem. Mianowicie nie podobają mi sie przełożenia w tej skrzyni, ponieważ tak: jedynka jest dobra bo wolna, dwójka też nie mam zastrzeżeń troche szybsza od jedynki, problem zaczyna się od trójki bo jest bardzo szybka w porównaniu do dwójki i jak np bronuje to na 2 jest za wolno a na 3 trzeba miec gaz w podłodze, czwórka jest też dośc szybka ale używam jej tylko na drodze, piątka według mnie prawie niczym sie nie różni niż czwórka. Mam nadzieje że napisałem to dośc zrozumiale:D Teraz tak gdzieś w necie znalazłem strzępy informacji, że były różne wersje skrzyń starowskich, słyszałem że np wersje wywrotki mają skrócone przełożenia 3 i 4. Pytanie tylko brzmi jaką ja mam wersje i jak to sprawdzic, kolega z forum @agrotechnik wnioskuje że mam wersje szosową bo w tej skrzyni w miejscu przystawki od pompy oleju była zaślepka, tylko że na 100% nie wiem jaka to wersja. Dodam że skrzynia jest chyba od stara 28.
Awatar użytkownika
Wicher
Posty: 2087
Rejestracja: 27 lis 2011, 14:16
Lokalizacja: Garbów, Lubelskie

RE: Przełożenia skrzyni star

Post autor: Wicher »

Star 28 to samochód typowo szosowy. Wersje 3w(wywrotki) mogły mieć inną skrzynię, inną skrzynię na sto procent miał star 244. Mogę się oczywiście mylić, gdyż moja styczność ze Starem sprowadzała się jedynie do dwóch egzemplarzy...
Stary 28 i 200 (ich następca) są szybkie jak na ciężarówki.
Ale co zamierzasz z tym fantem zrobić? Zamierzasz wymienić skrzynię biegów?
Rolnik amator, wiejski mechanizator ;)
C330 '70, Claas Columbus '69, S320 i masa drobnicy ;)
Awatar użytkownika
Grzegorz02
Posty: 211
Rejestracja: 01 maja 2012, 12:31

RE: Przełożenia skrzyni star

Post autor: Grzegorz02 »

Nie jest tak łatwe dobrać skrzynie w samie.Bo rózne skrzynie mają różną charakterystyke ze wględu na obciążenie(w tym przypadku).Ja bym radził wstawić skrzynie z wersji wywrotki.Jak oczywiśćie będzie pasować.
Awatar użytkownika
papiszon
Posty: 511
Rejestracja: 08 lis 2010, 21:10

RE: Przełożenia skrzyni star

Post autor: papiszon »

W starach były dwa(?) rodzaje skrzyń i dwa (?) rodzaje mostów. Czy skrzynie różniły się przełożeniami, tego nie wiem, ale rożnica polegała na odwrotnym włączaniu 4 i 5 biegu. Albo 5 w przód, a 4 w tył, albo odwrotnie. Do starów 28 (ropniak) stosowano inne, a w starach 29 (benzyna) inne. Ze względu na to, że oba silniki różniły się mocą, momentem obrotowym, pewnie i przełożenie skrzyń było dostosowane do silnika. Natomiast na pewno tylne mosty z wywrotek były wolniejsze od samochodów tzw. sztywnych.
Stary 200 i pochodne miały już całkiem inne skrzynie (synchronizowane), chociaż pasujące do poprzednich silników.
Przejeździłem różnymi starami dość sporo, ale dawno i raczej remontów skrzyń nie robiłem poza drobnymi naprawami, więc nie jestem ekspertem.
Piątka w starowskich skrzyniach jest nadbiegiem, 4 jest bezpośrednim, dlatego różnica pomiędzy nimi jest niewielka.
Awatar użytkownika
z_daro
Posty: 297
Rejestracja: 14 lut 2008, 22:28

RE: Przełożenia skrzyni star

Post autor: z_daro »

@Wicher nie no myślałem że jeśli jest to zunifikowane to myślałem że można kupic np. 2 tryby od wolniejszej trójki i tylko je wymienic. Całej skrzyni chyba nie ma sensu wymieniac, przecież to powinno byc to samo*annoy*. Ja mam taki układ:
1 2 5
W 3 4 z tym że lewarek mam pod prawą ręką i biegi są w lustrzanym odbiciu.
ODPOWIEDZ