t25 3 wajchy do biegów

Wszystko o ciągnikach z ZSRR
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 5013
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: Bolszewik »

Rafal18 - jeśli możesz daj adres do zdjęć bo ten co dałeś nie działa *no*

*****

Z waszych opinii płynie wniosek że pod dużym obciążeniem (a nawet nadmiernym) jest problem z wbiciem biegów co w sumie nie jest dziwne.
Poza tym każdy egzemplarz może być nieco inny (różne układy biegów) no i nie mamy do czynienie z nowymi pojazdami ....

Luz między I / II jest, jak nie wbije się do końca to traktor nie ruszy więc prosty wniosek że jest pozycja luzu. Czy jest ona celowa czy po prostu wynikła przypadkiem nie będę spekulował.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
pop
Posty: 1038
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: pop »

Witam.Skrzynię jednowajchową,a następnie z wydzielonym rewersem wprowadzono,by pozbyć się problemów występujących w pierwszej wersji dwuwajchowej.Montując trzecią wajchę kolega wraca do problemów z pierwszej wersji.Dobrze byłoby gdyby kolega opisał co musi wyprawiać z tymi wajchami rozpędzając traktor z ładunkiem biegami np.3,5,6 albo 2,4,5,6 oprócz tego,że jest to utrudnione manualnie(brak ustalonej pozycji neutralnej w reduktorze o czym wspomniał ktoś wcześniej),to jeszcze trzeba dobrze myśleć co się robi.A tak z czystej ciekawości spytam w jakim celu kolega stosuje podwójne,a nawet potrójne wysprzęglanie zmieniając biegi w górę.
rafal18
Posty: 18
Rejestracja: 27 gru 2012, 19:55

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: rafal18 »

użytkownik pop :skrzynia pierwszej wersji to całkiem co innego tam trzeba było kręcić tą wajchą jak w młynku szukając przełożeń a teraz mam prostotę tzn.przednia wajcha jest od rewersu więc przełącza się nią na postoju wybierając bieg przód albo bieg tył bez wyluzowania skrzyni a wajcha tylna w trakcie jazdy tzn :przy załadowanej przyczepie lepiej ruszyć z miejsca z dwójki potem 5 a następnie tylna wajcha na szosowe i śmigamy, pod górę tylko redukcja tylną wajchą na 5 bieg i śmigam bez przeciążenia silnika bo o to tu chodzi chyba żeby do odpowiedniego ciężaru dobrać odpowiednie przełożenie a wtedy żadna góra nie straszna
Awatar użytkownika
pop
Posty: 1038
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: pop »

Drogi Rafale nie odpowiedziałeś na moje pytanie,a z Twoich wypowiedzi wynika,że ta wajcha,to generalnie służy do przełączania z 5na6Przed chwilą pisałeś o problemie przełączania z 4 na 6,a tu znowu proponujesz 2 na 5.Problem ze zmianą biegów w tak" zmodernizowanej" skrzyni polega na tym,że w niektórych przypadkach obie wajchy trzeba wyluzować i cała operacja staje się bardziej kłopotliwa i była powodem awarii w pierwszej wersji nim ludziska zrozumiały zasadę działania ruskiej skrzyni,która jest raczej dziełem przypadku niż wyrafinowanych obliczeń.Wprowadzenie jednej dźwigni do obsługi biegów i reduktora powoduje,że zmiana przełożeń zawsze poprzedzona jest pozycją neutralną.
rafal18
Posty: 18
Rejestracja: 27 gru 2012, 19:55

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: rafal18 »

no dokładnie mi chodziło o to że nie muszę się rozpędzać z 4 na 6 bieg tylko robie to z piątego co wcześniej było bardziej niemożliwe .fakt że aby zredukować z 3 na 2 to trzeba trochę pomyśleć ale te biegi używa się do prac polowych więc traktor może się zatrzymać biegi poprzerzucać i ogień na tłoki
Awatar użytkownika
pop
Posty: 1038
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: pop »

Takie myślenie trzeba włączać nie tylko redukując 2 na 3 czy odwrotnie,bo gdyby,to był jedyny problem nie zabierałbym głosu.Wcześniej podałem Ci kolejność włączania biegów jakie wykorzystywałem w transporcie(i nie tylko ja)żeby naświetlić w czym jest problem.Zakładam,że faktycznie masz tak przerobiony traktor i możesz,to sprawdzić..Chodzi oczywiście o najczęściej spotykany układ biegów 1,2,5i3,4,6.Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 5013
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: Bolszewik »

Mnie to się wydaje że pomysł z wydzieleniem i / II jest bardzo dobry.
W praktyce u większości użytkowników będzie on jednak pełnił raczej funkcję zbliżoną półbiegów. Przed dużą górką łatwiej i szybciej zmienić przy użyciu dorobionej wajchy z 6 na 5, a potem szybko wrócić do 6. To jeden prosty ruch ręką. Przełączenie z 6 na 4 na pewno potrwa znacznie dłużej, a o zmianie z 6 na 5 (przy nie wydzielonej redukcji I / II) nawet nie ma co mówić.

Zanim oburzą się Ci co piszą że potrafią wykonać tą operację z góry podziwiam ich sprawność manualną. Niestety ja nigdy nie nauczyłem się takiej sztuki i nigdy też nie widziałem aby się ona komuś sprawnie udała - co nie oznacza że się nie da ....

Pop słusznie wskazał na problemy ze skomplikowaną "biegologią" w T-25. Jednak ludzie generalnie są coraz mądrzejsi, a poza tym takie przeróbki robią fascynaci co znają swoje maszyny i wiedzą co robią, a nie przeciętny użytkownik.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
rafal18
Posty: 18
Rejestracja: 27 gru 2012, 19:55

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: rafal18 »

przyłączam się do przedmówcy
Awatar użytkownika
pop
Posty: 1038
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: pop »

Oczywiście,to wszystko się zgadza,przerobi sobie kto będzie chciał,bo eksploatacja mocno różni się między użytkownikami.Ale należy wyjaśnić wszystkim,którzy obecnie nie mają takiej wyobraźni jakie problemy niesie taka modernizacja zanim wyłupie zęby w skrzyni.No i tak dla wyobraźni jak nam ta "5"pod górę zasłabnie,to wyrzucamy wajchę od biegów na luz,chwytamy wajchę od reduktora,żeby przełączyć w poz.II robimy międzygaz,chwytamy za dźwignię do biegów i włączamy np."3",jeśli zdążymy.Jeszcze gorzej jest w drugą stronę,bo traktor na tyle zwalnia,że całą operację nieraz trzeba powtarzać.
Awatar użytkownika
Witek2010
Posty: 152
Rejestracja: 07 cze 2010, 21:14

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: Witek2010 »

No pewnie tak jest, że z 5 na 6 się przydała by ale w innych przełożeniach trochę miesza już. Miałem to kiedyś robić przy wymienianiu jednej wajchy na dwie ale właśnie przez to zrezygnowałem bo nie pewnie nie wiadomo za którą wajchę łapać. I przyznam rację co ktoś tutaj napisał powyżej zredukować z 6 na 5 napewno dłużej zejdzie niż z jedną wajchą. Ale jak jest stroma górka na szosie to przeważnie dojeżdża się 6 i potem 4 jest najszybciej i zauważyłem, że tak przeważnie robią. Bo 5 często może braknąć pod szczytem górki.

Ciekawe dlaczego nie zakładali od razu dwa lewarki (jeden mały od rewersu) tylko zrobili jednowajchową? Ja jeszcze kiedyś słyszałem takie coś że te z rewersem szybciej siadały może przez to że ludzie nie zatrzymywali się i siłą włączali rewersem z ostrym zgrzytem a jednowajchową już chwile zejdzie i nie ma zgrzytu.

A ta pierwsza skrzynia posiadała rewers? Ta z tymi dużymi dwoma lewarkami
Awatar użytkownika
KECZO
Posty: 271
Rejestracja: 11 lip 2008, 9:21

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: KECZO »

Tak posiadała. Posiadała one te same biegi co późniejsze wersje tylko rozłożone na dwa lewarki.
Awatar użytkownika
pop
Posty: 1038
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: pop »

Skrzynia jednowajchowa załatwiła problemy producentowi,ale mocno utrudniła eksploatację.Dlatego ktoś po kilku latach narzekań użytkowników wyciągnął wnioski i zrobił z tego cudu techniki,to co było możliwe,czyli oddzielną dźwignię rewersu i podział biegów na parzyste i nieparzyste,jedyną moim zdaniem sensowną modyfikację.Nawiasem mówiąc,to przy takim układzie biegów moim zdaniem,ta trzecia wajcha ma większy sens.Według danych serwisowych problemy ze skrzynią jednowajchową w stosunku do innych konstrukcji były pomijalne.
rafal18
Posty: 18
Rejestracja: 27 gru 2012, 19:55

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: rafal18 »

dobrze napisane że może braknąć mocy na biegu 5 a redukcja z 5 na 4 to trochę dłużej potrwa.ale ja wychodze z założenia że każdy swoje górki i możliwości pociągowe traktorka zna i wie że jak górka dosyć duża to od razu zredukuje z 6 na 4 bez przełączania na 5 bieg i po problemie
vauxhall
Posty: 407
Rejestracja: 05 cze 2008, 22:07

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: vauxhall »

Tez jestem zdecydowany na taki Upgrade w moim T-25,ma jedna dzwignie i jest to klopotliwe,porownujac chocby do starszej wersji z 2-ma dzwigniami,gdzie obsluga skrzynii jest uproszczona,pierwotnie myslalem o zakupie calego wezla wybieraka z dwoma dzwigniami,ale jak znajde troche czasu to przerobie ten ktory mam.
rafal18
Posty: 18
Rejestracja: 27 gru 2012, 19:55

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: rafal18 »

W praktyce okazało się że operacja się się udała. Wczoraj byłem w lesie i przełączanie biegu przód i tył to bajka jak i również jazda na pierwszym biegu i zmiana na trzeci i odwrotnie bezproblemowo. Na drodze zmiana z 5 na 6 gładko i bez podwójnego wysprzęglania ,natomiast z 6 na 5 trzeba podwójnie wysprzęglić i bez problemu.
ZULUS
Posty: 48
Rejestracja: 06 gru 2012, 12:46

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: ZULUS »

Odświeżę temat sposobu załączania biegów
Dopiero od grudnia mam T25 i zaczynam go poznawać. Miałem okazję zrobić małą rundkę. Problemem było zrozumienie zasady włączania biegów (przy układzie dwie wajchy) tym bardziej, że nie mam zamontowanego jarzma (już jest zamówione). Korzystałem jedynie z wajchy zmiany kierunku jazdy. Natrafiłem na fajny filmik który łopatologicznie wyjaśnia sposób załączania biegów. Akurat mam taki sam układ dźwigni - jarzmo zmodyfikuję tak jak to widać na filmie
http://www.youtube.com/watch?v=RW1gOKtiZ-w
Awatar użytkownika
pop
Posty: 1038
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: pop »

To co widzisz na filmie,to typowa przeróbka z "jednowajchowca"na wydzielony rewers.Jeśli jarzmem nazywasz tę część,która pomaga odnaleźć pozycję poszczególnych biegów,to możesz kupić od nowszej wersji i nic nie trzeba modyfikować.
ODPOWIEDZ