MAjorek 3011 - luzy w kolumnie i ciezkie krecenie kierownicą
MAjorek 3011 - luzy w kolumnie i ciezkie krecenie kierownicą
Mam luzy w kolumnie kierowniczej - ok 25- 30 stopni luzu na samej kolumnie ale dodatkowo ciezko krecic kierownica - nawet w zakresie tego luzu..
Co moze byc do wymiany?
Jak sie do tego zabrać?
Od czego podchodz końcówki drążków - też mam juz wyrobione to chcę kupic od razu i zrobic kompleksowo...
Co moze byc do wymiany?
Jak sie do tego zabrać?
Od czego podchodz końcówki drążków - też mam juz wyrobione to chcę kupic od razu i zrobic kompleksowo...
- chrapek3011
- Posty: 4000
- Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44
RE: MAjorek 3011 - luzy w kolumnie i ciezkie krecenie kierow
Najprostsza sprawa to końcówki drążków...zakłada się od C-330.
Czy po podniesieniu przodu ciągnika też się ciężko kręci?Bo częściej naprawy wymagają zwrotnice niż sama przekładnia.Choć sama przekładnia bez odpowiedniego smarowania potrafi się zakleszczać i zatrzeć
W samej przekładni zużyciu podlega wałek z nakrętką i kamienie oraz łożyska.Wymiana wszystkich elementów to koszt około 300 zł.
Po wymianie części należy ustawić odpowiedni luz (zacisk łożysk) za pomocą podkładek pomiędzy górnym łożyskiem a rurą kolumny.Odpowiednio dobrany luz pozwala na długą i bezproblemową eksploatację takiej oryginalnej przekładni.
Czy po podniesieniu przodu ciągnika też się ciężko kręci?Bo częściej naprawy wymagają zwrotnice niż sama przekładnia.Choć sama przekładnia bez odpowiedniego smarowania potrafi się zakleszczać i zatrzeć
W samej przekładni zużyciu podlega wałek z nakrętką i kamienie oraz łożyska.Wymiana wszystkich elementów to koszt około 300 zł.
Po wymianie części należy ustawić odpowiedni luz (zacisk łożysk) za pomocą podkładek pomiędzy górnym łożyskiem a rurą kolumny.Odpowiednio dobrany luz pozwala na długą i bezproblemową eksploatację takiej oryginalnej przekładni.
- Traktorek98
- Posty: 342
- Rejestracja: 30 lis 2012, 18:03
RE: MAjorek 3011 - luzy w kolumnie i ciezkie krecenie kierow
U mnie w kolumnie jest to samo co kolega powiedział, kierownicą trzeba skręcać z całej siły obiema rękoma, luz także mam podobny, tylko u mnie się zmienia to że mam kolumnę od C-360, końcówki drążków były wymieniane i podobno także zwrotnice remontowane , przez poprzedniego właściciela. Czy to może być sprawa kolumny?
- chrapek3011
- Posty: 4000
- Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44
RE: MAjorek 3011 - luzy w kolumnie i ciezkie krecenie kierow
Poprzedni właściciele przeważnie remontowali wszystko,tylko jak się kupi i zacznie dokładnie sprawdzać to wychodzi,że od ,,Wilusia,, nikt nigdzie nie zaglądał a o smarowaniu nawet nie myślał!!!
Przekładnia od C-355/360 jest trudniejsza i droższa w naprawie,ale wszystko da się zrobić.Wystarczy wytarta tzw.kompozycja,albo pęknięta jedna kulka i już ciężko się kręci.
Przekładnia od C-355/360 jest trudniejsza i droższa w naprawie,ale wszystko da się zrobić.Wystarczy wytarta tzw.kompozycja,albo pęknięta jedna kulka i już ciężko się kręci.
RE: MAjorek 3011 - luzy w kolumnie i ciezkie krecenie kierow
Czyli koncowki od 30 ? ( tak orientacyjnie mierząc - maja gwint na przylaczeniu z drązkiem M16...)
Po podniesieni ubedzie tyez ciezko, skoro ciezko sie krecie w granicach luzu, a wiec bez ruchu kól...
Musze tez przejrzec przednia os - bo gumy oslonowe na osi strasznie spekane i malo z nich zostało ( te dolne oslony w amortyzowanej osi - musze wymienic)
300zl za naprawe przekladni to niemalo... niepozostaje nic innego jak rozebrac i zobaczyc co sie dziejke - a jak sie sprawdza i uzupelnie olej w przekladni? -
Po podniesieni ubedzie tyez ciezko, skoro ciezko sie krecie w granicach luzu, a wiec bez ruchu kól...
Musze tez przejrzec przednia os - bo gumy oslonowe na osi strasznie spekane i malo z nich zostało ( te dolne oslony w amortyzowanej osi - musze wymienic)
300zl za naprawe przekladni to niemalo... niepozostaje nic innego jak rozebrac i zobaczyc co sie dziejke - a jak sie sprawdza i uzupelnie olej w przekladni? -
- chrapek3011
- Posty: 4000
- Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44
RE: MAjorek 3011 - luzy w kolumnie i ciezkie krecenie kierow
Na 100% końcówki drążków od C-330.Sam mam Majorka i Zetora 2011 i takie końcówki pasują.
Co do ciężkiego kręcenia najpierw obejrzyj zwrotnice,a na odłączonych drążkach pokręć kierownicą.Zobacz czy tak samo ciężko się kręci.
Czy ja wiem czy 300 zł w nowych częściach to dużo,żeby wyremontować oryginalną przekładnię kierowniczą?
Wątpliwa przeróbka nosząca miano prowizorki na układ od C-360 ma sens?Skoro przekładnie do C-360 w stanie bdb używane mają cenę od 400 zł w górę,do tego drążek podłużny,który trzeba skrócić oraz ramiona czopów po 100 zł za sztukę razy dwa i drążek poprzeczny...i najlepsze... wycięcie w oryginalnej obudowie skrzyni biegów miejsca pod kolumnę z C-360...to dobry interes?
Ja jednak remontowałbym oryginalną przekładnię za 300 zł.
Oleju się dolewa korkiem na kolumnie kierownicy,który zarazem pełni rolę ogranicznika gazu ręcznego.W nowszych modelach typu 2511,3511,4511 i nowszych wlew oleju do przekładni znajduje się na lewym deklu przekładni.
Co do ciężkiego kręcenia najpierw obejrzyj zwrotnice,a na odłączonych drążkach pokręć kierownicą.Zobacz czy tak samo ciężko się kręci.
Czy ja wiem czy 300 zł w nowych częściach to dużo,żeby wyremontować oryginalną przekładnię kierowniczą?
Wątpliwa przeróbka nosząca miano prowizorki na układ od C-360 ma sens?Skoro przekładnie do C-360 w stanie bdb używane mają cenę od 400 zł w górę,do tego drążek podłużny,który trzeba skrócić oraz ramiona czopów po 100 zł za sztukę razy dwa i drążek poprzeczny...i najlepsze... wycięcie w oryginalnej obudowie skrzyni biegów miejsca pod kolumnę z C-360...to dobry interes?
Ja jednak remontowałbym oryginalną przekładnię za 300 zł.
Oleju się dolewa korkiem na kolumnie kierownicy,który zarazem pełni rolę ogranicznika gazu ręcznego.W nowszych modelach typu 2511,3511,4511 i nowszych wlew oleju do przekładni znajduje się na lewym deklu przekładni.
RE: MAjorek 3011 - luzy w kolumnie i ciezkie krecenie kierow
Próbowałem dolac oleju do kolumny - przez korek ogranicznik gazu... Ale nie ma tam otworu - widac walek kierownicy i jest luz moze 0,5mm od scianek - tak ze olej prawie nie wplywa do srodka??? - Tak jest czy szukac innego dolewu???
Przy okazji znalazlem w garazu drazek poprzeczny co łączy dwie zwrotnice - pamietam ze kiedys go wymontowalismy bo zastanawialismy sie po co on skoro z dwóch stron wychodza drązki z kolumny.... * teraz gdzies znalazlem ze niby mniejsze obciazenia dla przekladni jak jest tez ten drązek...
Przy okazji znalazlem w garazu drazek poprzeczny co łączy dwie zwrotnice - pamietam ze kiedys go wymontowalismy bo zastanawialismy sie po co on skoro z dwóch stron wychodza drązki z kolumny.... * teraz gdzies znalazlem ze niby mniejsze obciazenia dla przekladni jak jest tez ten drązek...
- chrapek3011
- Posty: 4000
- Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44
RE: MAjorek 3011 - luzy w kolumnie i ciezkie krecenie kierow
Nie ma w Zetorach 2011/3011/4011 i Ursusach C-4011/C-350 innego wlewu do przekładni.Tylko ten korek-ogranicznik.Moja rada to wymienić lewy dekiel przekładni na taki z nowszego modelu 2511/3511/4511 z wlewem z boku.Ja taki mam w Majorku.
Drążek poprzeczny był montowany w Majorkach i C-4011 jako właśnie element spinający koła w układzie dwudrążkowym w celu zmniejszenia obciążeń przenoszonych przez układ na przekładnię.Nie jest to rozwiązanie oryginalne ale pomaga w znacznym stopniu.Po prostu siły przekazywane z kół poprzez drążki na przekładnię przy spiętych kołach są powiedzmy równe i nie wykańczają tak szybko przekładni.Choć moim zdaniem układ zmontowany na dobrych częściach i prawidłowo wyregulowany(zacisk łożysk,zbieżność,odpowiednie smarowanie przekładni,zwrotnic i przegubów kulowych)pozwala normalnie użytkować ciągnik bez żadnych trudności.
Drążek poprzeczny był montowany w Majorkach i C-4011 jako właśnie element spinający koła w układzie dwudrążkowym w celu zmniejszenia obciążeń przenoszonych przez układ na przekładnię.Nie jest to rozwiązanie oryginalne ale pomaga w znacznym stopniu.Po prostu siły przekazywane z kół poprzez drążki na przekładnię przy spiętych kołach są powiedzmy równe i nie wykańczają tak szybko przekładni.Choć moim zdaniem układ zmontowany na dobrych częściach i prawidłowo wyregulowany(zacisk łożysk,zbieżność,odpowiednie smarowanie przekładni,zwrotnic i przegubów kulowych)pozwala normalnie użytkować ciągnik bez żadnych trudności.
RE: MAjorek 3011 - luzy w kolumnie i ciezkie krecenie kierow
Rozebrałem kolumne kierownicza...
Niestety nakretka wałka kolumny - praktycznie zmielona... Pełno kawałków metalu w oleju...
Kamienie mysle ze jeszcze dobre - prawie bez luzu...
Czy dostane sama nakretkę ( wałek praktycznie nieruszony ale gwint nakretki w 50% sciety..) dodatkowo uszkodzona dolna obudowa łozyska - uszczypane jakies 3-4cm na obwodzie - z tym niestety nic nie moge zrobic bo to jedna czesc z obudowa skrzyni.... mam nadzieje ze jakos jeszzce wytrzyma.
Wlew i jednoczesnie otwor do spuszczania oleju jest z lewej strony w bloku skrzyni... nie ma nic innego - albo po zdjeciu górnej pokrywy
Niestety nakretka wałka kolumny - praktycznie zmielona... Pełno kawałków metalu w oleju...
Kamienie mysle ze jeszcze dobre - prawie bez luzu...
Czy dostane sama nakretkę ( wałek praktycznie nieruszony ale gwint nakretki w 50% sciety..) dodatkowo uszkodzona dolna obudowa łozyska - uszczypane jakies 3-4cm na obwodzie - z tym niestety nic nie moge zrobic bo to jedna czesc z obudowa skrzyni.... mam nadzieje ze jakos jeszzce wytrzyma.
Wlew i jednoczesnie otwor do spuszczania oleju jest z lewej strony w bloku skrzyni... nie ma nic innego - albo po zdjeciu górnej pokrywy
- chrapek3011
- Posty: 4000
- Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44
RE: MAjorek 3011 - luzy w kolumnie i ciezkie krecenie kierow
Zacznę od tyłu.Korek z lewej strony jest tylko do spuszczenia oleju.I tak jak pisałem w poprzednich postach wlew jest na kolumnie jako korek i ogranicznik gazu.Czy trudno to ogarnąć?Tak jest oryginalnie.Z obudową nic się nie zrobi,jedynie wyspawać i obrobić na nowo dziurę pod łożysko lub wymienić obudowę skrzyni.Samej kostki nie ma w sprzedaży...ale inna kostka i inny wałek i tak nie będą ze sobą dobrze współpracować.Wałek z kostką kosztuje około 140 zł.Przecież taka inwestycja to nie jest tylko na jeden raz.
RE: MAjorek 3011 - luzy w kolumnie i ciezkie krecenie kierow
No właśnie objeździłem wszystkie składy w okolicy i samej kostki nie ma szans dostac. A zestaw najtaniej 165zl
Miałbym jeszcze opcje wykonać na zamówienie u ślusarza praktycznie po kosztach - tylko jaki to jest gwint i skok? może ktoś wie ( wprawdzie wiem ze to zestaw ale na pewno i tak byłoby znacznie lepiej niz dotychczas).
Jeśli bym zamawiał na necie to na pewno to to samo co do kolumny 4011?
Miałbym jeszcze opcje wykonać na zamówienie u ślusarza praktycznie po kosztach - tylko jaki to jest gwint i skok? może ktoś wie ( wprawdzie wiem ze to zestaw ale na pewno i tak byłoby znacznie lepiej niz dotychczas).
Jeśli bym zamawiał na necie to na pewno to to samo co do kolumny 4011?
- chrapek3011
- Posty: 4000
- Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44
RE: MAjorek 3011 - luzy w kolumnie i ciezkie krecenie kierow
Na 100 % to samo co C-4011.Kiedyś były dwa rodzaje ale dziś tylko jeden.Nawet jeśli to 165 zł to warto...a na lata spokój jak dobrze ustawi się zacisk łożysk i naleje i co jakiś czas będzie kontrolować się stan oleju.
RE: MAjorek 3011 - luzy w kolumnie i ciezkie krecenie kierow
Dotarł do mnie zamówiony kompletny wałek..., jednak ten nowy wałek ma luz wzdłużny na gwincie miedzy nakrętka a walkiem - tak na oko do 1mm ( mój stary zużyty ma ok 2mm luzu) Muszę go odesłać gdyż wymiana ma na celu tez likwidacje wszelkich luzów a ten po zamontowaniu obawiam sie ze na kole kierownicy będzie miał już od razu z 10 - 15 stopni luzu.. ( samej nakrętki tez nie da sie zastosować gdyż ten nowy ma gwint trapezowy a poprzedni mial gwint prostokątny!!!)
Dodatkowy problem to mniejsza średnica wałka na łożyskach!!!!( niby mial byc pasujacy do ursusa 4011 - czyzby jednak w 4011 byly inne lozyska???)
Sprawdzilem dokladnie z katalogu....nowy walek ma srednice na lozyska 21mm -mój stary ma 25mm - i jest to wymiar oryginalny gdyz książkowo przychodzą łożyska 31305 i takie właśnie mam
Czy to normalne ze sprzedają walki z takim luzem, czy po prostu trafiłem na jakiś bubel???
Dodatkowy problem to mniejsza średnica wałka na łożyskach!!!!( niby mial byc pasujacy do ursusa 4011 - czyzby jednak w 4011 byly inne lozyska???)
Sprawdzilem dokladnie z katalogu....nowy walek ma srednice na lozyska 21mm -mój stary ma 25mm - i jest to wymiar oryginalny gdyz książkowo przychodzą łożyska 31305 i takie właśnie mam
Czy to normalne ze sprzedają walki z takim luzem, czy po prostu trafiłem na jakiś bubel???
RE: MAjorek 3011 - luzy w kolumnie i ciezkie krecenie kierow
nawet wymieniony drążek i kamienie to dalej porażka. Ja kupiłem cały nowy komplet i założyłem. Po 2 dniach zmieniłem na kolumnę od 60. Drążek zespawałem z dwóch czyli oryginał z tym od wąsa kolumny. Nic nie wycinałem w starej obudowie tylko dorobiłem podstawę pod nową kolumnę i założona jest na oryginalną obudowę poprzedniej kolumny. Zbiornik trochę do przodu a akumulator pod filtr powietrza. W sumie pół dnia roboty a jazda nieporównywalna
- chrapek3011
- Posty: 4000
- Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44
RE: MAjorek 3011 - luzy w kolumnie i ciezkie krecenie kierow
Ogólnie to na składzie gdzieś musiał się zabłąkać wałek pod małe łożyska,z tego co piszesz.Bo te,które ja kupuję i zakładam w 3011 czy 4011 zawsze trafiam fi 25.Raz tylko trafił mi się oryginalny czeski pod mniejsze łożyska,ale to nie w sklepie..Ale pisałem o tym wcześniej,że są dwa typy.arty napisał/a:
Dotarł do mnie zamówiony kompletny wałek..., jednak ten nowy wałek ma luz wzdłużny na gwincie miedzy nakrętka a walkiem - tak na oko do 1mm ( mój stary zużyty ma ok 2mm luzu) Muszę go odesłać gdyż wymiana ma na celu tez likwidacje wszelkich luzów a ten po zamontowaniu obawiam sie ze na kole kierownicy będzie miał już od razu z 10 - 15 stopni luzu.. ( samej nakrętki tez nie da sie zastosować gdyż ten nowy ma gwint trapezowy a poprzedni mial gwint prostokątny!!!)
Dodatkowy problem to mniejsza średnica wałka na łożyskach!!!!( niby mial byc pasujacy do ursusa 4011 - czyzby jednak w 4011 byly inne lozyska???)
Sprawdzilem dokladnie z katalogu....nowy walek ma srednice na lozyska 21mm -mój stary ma 25mm - i jest to wymiar oryginalny gdyz książkowo przychodzą łożyska 31305 i takie właśnie mam
Czy to normalne ze sprzedają walki z takim luzem, czy po prostu trafiłem na jakiś bubel???
W tej przekładni wyeliminowanie luzu poniżej 10 stopni,jest praktycznie niewykonalne.Regulacja jest długa i żmudna ale da się,kwestia jest zaopatrzenia się w odpowiednie podkładki regulacyjne pomiędzy łożysko górne a rurę kolumny.
Co do gwintu to się zgadza,ale tu znów wyłącznie w polskich.Uproszczenie produkcji odbiło się na trwałości.
RE: MAjorek 3011 - luzy w kolumnie i ciezkie krecenie kierow
Kupilem inny wałek w okolicznym sklepie - tamten wadliwy juz odesłałem z powrotem....
Ten wałek który teraz dostalem juz jest ok - luz prawie niewyczuwalny - moze 0,1mm luzu... Gwint prostokątny taki jak w oryginale a nie trapezowy no i łozyska 25mm zamontowałem wszystko - luz na kierownicy - moze z 10mm na obwodzie kola - a wiec mysle ze bardzo dobrze....
Jeden problem to ze stary wałek był lekko wytarty w miejscu górnego podparcia - pod kierownica ( w tej długiej rurze jest mosięzna tulejka ślizgowa)
Nowy wałek ma średnice 20mm w tym miejscu delikatnie na + tulejka mosieżna jest na - próboowałem zmontować ale sie nie dało - troche pilnikiem i papierem ściernym podszlifowałem wałek w tym miejscu - mosieżna tulejke też troche jakimś rozwiertakiem ale za dużo sie nie dało gdyż nie miałem odpowiedniej średnicy....
Teaz niby luzy OK bardzo małe - ale kierownica jjeszzce cieżej chodzi niz przed remontem - dalej kierownice dwoma rękami trzeba kręcić*sarcasm* - dotrze sie to czy musze jeszzce raz sciągac góre i rozwiercać wiecej....??
Ten wałek który teraz dostalem juz jest ok - luz prawie niewyczuwalny - moze 0,1mm luzu... Gwint prostokątny taki jak w oryginale a nie trapezowy no i łozyska 25mm zamontowałem wszystko - luz na kierownicy - moze z 10mm na obwodzie kola - a wiec mysle ze bardzo dobrze....
Jeden problem to ze stary wałek był lekko wytarty w miejscu górnego podparcia - pod kierownica ( w tej długiej rurze jest mosięzna tulejka ślizgowa)
Nowy wałek ma średnice 20mm w tym miejscu delikatnie na + tulejka mosieżna jest na - próboowałem zmontować ale sie nie dało - troche pilnikiem i papierem ściernym podszlifowałem wałek w tym miejscu - mosieżna tulejke też troche jakimś rozwiertakiem ale za dużo sie nie dało gdyż nie miałem odpowiedniej średnicy....
Teaz niby luzy OK bardzo małe - ale kierownica jjeszzce cieżej chodzi niz przed remontem - dalej kierownice dwoma rękami trzeba kręcić*sarcasm* - dotrze sie to czy musze jeszzce raz sciągac góre i rozwiercać wiecej....??
- chrapek3011
- Posty: 4000
- Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44
RE: MAjorek 3011 - luzy w kolumnie i ciezkie krecenie kierow
W oryginale jest tulejka z tworzywa.
Włóż sam wałek w rurę kolumny i zobacz jak się kręci.Bo myślę,że przyczyna w tym akurat nie leży...skręciłeś kolumnę na maksa,czyli zacisnąłeś łożyska na tych czterech nakrętkach co trzymają rurę kolumny do obudowy...i wtedy luz Ci wyszedł na zero prawie a kręci się ciężko.
Włóż sam wałek w rurę kolumny i zobacz jak się kręci.Bo myślę,że przyczyna w tym akurat nie leży...skręciłeś kolumnę na maksa,czyli zacisnąłeś łożyska na tych czterech nakrętkach co trzymają rurę kolumny do obudowy...i wtedy luz Ci wyszedł na zero prawie a kręci się ciężko.
- Traktorek98
- Posty: 342
- Rejestracja: 30 lis 2012, 18:03
RE: MAjorek 3011 - luzy w kolumnie i ciezkie krecenie kierow
U mnie się sprawa rozwiązała, ponieważ poprzedni właściciel owszem wymienił tuleje w zwrotnicach, ale źle je powbijał że dziurki od smarowniczki i tulei nie zgadzały się i nie było smarowania. Tata jakoś nałożył tam ile się dało smaru i z czasem coraz lżej się kręci , w czasie jazdy da się już kierować 1 ręką, a kolumna jest chyba w dobrym stanie.
- chrapek3011
- Posty: 4000
- Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44
RE: MAjorek 3011 - luzy w kolumnie i ciezkie krecenie kierow
Kolumna od C-360 bez porównania do oryginalnej z Majorka...taka kolumna to już sama z siebie lekko się kręci.Co do tych smarowniczek to naprawdę ktoś się do roboty ,,przyłożył,,.Ja proponowałbym jednak te dziurki w tych źle zamontowanych tulejkach wywiercić.Bo to jednak trzeba smarować często.A nie dopiero jak się przypomni,albo dopiero jak układ zaczyna ciężko chodzić i skrzypieć.
- Traktorek98
- Posty: 342
- Rejestracja: 30 lis 2012, 18:03
RE: MAjorek 3011 - luzy w kolumnie i ciezkie krecenie kierow
O nawierceniu dziurek ,nie pomyślałem, chyba tak zrobie, dzięki za pomoc.