Na pewno do środka, dlatego nazywa się zbieżność, na zewnątrz to chyba -rozbieżność? Coś pamiętam kąt zbieżności 6 stopni, ale nie mogę potwierdzić na 100%. Może ktoś z książki poda?
W różnych pojazdach jest różny kąt.
Np. w vw starego typu koła są ustawione równolegle. Trzeba sprawdzić w danych technicznych danego pojazdu.
Swoją drogą sam jestem ciekawy jak to wygląda w Zetorze 25. Mam wrażenie że u mnie są za zbieżne. Przy zakręcaniu zdzierają trawę lub zostawiają ślad gumy jeśli jest to na asfalcie lub chodniku.
Zmierz odległość między przednimi felgami w ich tylnej części a następnie ( na tej samej wysokości) w przedniej części. Powinno być od 2 do 10 mm mniej, cytując powyższy wpis.
Ustawianie zbieżności wygląda tak:
stawiamy ciągnik na płaskiej, gładkiej i równej powierzchni z kołami na wprost, na wysokości czopów na oponach przednich (od wewnątrz) robimy znaki, np markerem białym, kredą, itp. Mierzymy, a następnie przetaczamy ciągnik do tyłu tak aby koła wykonały pół obrotu - mamy znaki z tyłu. Mierzymy znów wymiar między białymi znakami, wymiar z tyłu ma być większy od 2 do 10 mm od wymiaru przedniego.
Ważne:
1. ciśnienie w kołach ma być prawidłowe i jednakowe,
2 Ma być zachowany luz przekładni kierowniczej
3. Jeśli nie mamy takiej płaskiej powierzchni unosimy przód ciągnika, ale zawczasu luzując nakrętki na drążkach.
Rolnik amator, wiejski mechanizator ;)
C330 '70, Claas Columbus '69, S320 i masa drobnicy ;)
Ja dodam tylko, że w ciągnikach z 2-drążkowym układem kierowniczym ramiona wychodzące z kolumny kierowniczej powinny być ustawione w jednej linii względem siebie i najlepiej zablokowane. W C 328 można je łatwo zablokować wkręcając śruby, którymi się redukuje luz w przekładni kierowniczej. Dlaczego o tym piszę, a no dlatego, bo jeśli się tego nie zrobi przed ustawianiem zbieżności, to pomimo, że zbieżność zostanie prawidłowo ustawiona, to przy skręcaniu może być tak, że jedno koło będzie "darło" ziemię, bo nie będzie zachowany kąt 90' pomiędzy kołem, a promieniem skrętu.
Po prostu drążki kierownicze w C 328 powinny być tej samej długości po ustawieniu zbieżności - jeśli tak nie jest, to ustawienie zbieżności jest złe, albo przednia oś jest skrzywiona.
Nie jestem orłem (mogę stosować nieprofesjonalne nazewnictwo) ale.... oprócz zbieżności kół należy zwrócić uwagę na wygląd przedniego zawieszenia. Powinno wyglądać jak litera "M". W moim traktorku, kiedy go kupiłem, miałem literę "W" i w skręcie o mało opony z przednich kół mi nie spadały. Po rozkręceniu i złożeniu tak jak być powinno, nie mam już tego problemu.