hey !!
Ursus mam pytanko do Ciebie..Ja załatwiłam sobie aparat i zrobiłam jedno zdjęcie, i teraz odnoszę się do Ciebie, bo nie mam pojęcia jak tutaj się dodaje foty... odpisz mi jak najszybciej!! ...czekam
chcialbym uscislic typ lanza ktory byl protoplasta ursusa-lanz d 8506.czym sie rozni lanz od ursusa w zasadie niewiele .lanz ma czesci odlewane sygnowane numerami przewaznie zaczynajacymi sie na d....,ursus ma na odlewach sygnature zmu lub zmg, na pierwszy rzyt oka widac wieksza chropowatosc powierzchni odlewow jak rowniez mniej staranne zlozenie polowek formy odlewniczej-przykladem moga byc pochwy polosi tylnego mostu ursusa.lanz ma czescie ebonitowe lub moze bakelitowe lewarkow skrzyni biegow,wczesne ursusy podobnie jak lanz moja usytuowane korki wlewow paliw i oleju-zbiorniszek oleju jest przesuniety na bok zbiornika paliwa pozniejsze ursusy mialy w linii prostej korki lanz ma tak samo ale w wydaniach powojennych,wiec w polsce lanz nie powinien miec takiego rozwiazania,gdyz znajdujace sie u nas lanz-e sa w zasadzie z okresu prod .wojennej poza nielicznymi wyjatkami.lanz ma inna pokrywe pompy olejowej,,lanz nie powinien miec resorowanej osi tylko sztywna,oryginalna os resorowana lanza jest nawet w niemczech niebywalym rarytasem,jest powojenna,ma zalamania {patrzac od przodu ciagnika powoduje optycznie jego podwyzszenie}i jest wezsza od osi ursusa o mniej wiecej pol opony.os sztywna lanz jest jarzmowa a ursusa portalowa,lanz musi miec na cylindrze otwory na mocowanie rury lamp przedn.4xm12 plus jeden otwor ok 20mm na kabel.glowica lanz ma plytke blaszna ok.3mm grub srednicy ok 140mm mocowana na 6 srub do glowicy,centralnie posrodku niej jest otwor wtryskiw.czego nie ma ursus przewaznie lanz nie ma wywierconego oteoru do swiecy z tego tez powodu te modele nie maja zbiorniczka benzyny.glowica lanz ma polokragly kolnierz ursus ma pelen kant,lanz z wojennego okresu prod.nie powinien miec obrotomierza
temat ursusa gasienicowego-kopia lanz pozniej podam jakiego typu.lanz produkowal halb raupe to ten model z forum oraz 55konnego raupenbulldog<w planierraupe zastosowano wowczas absolutne nowum-hydraulicznie podnoszony blat>tych siagnikow wyprodukowano niewiele zachowalo sie tez tylko kilka egzemplazy.ciekawostka byl poszerzony raupenbulldog z dodatkowymi reduktorami na wyjsciu z pochew polosi tylnego mostu<mial dodatkowo 2 lewarkiz lewej i prawej strony do wlaczonia tzw kriechgang,PELZANIA byla to wersja do ciagniecia maszyny do rozscielania asfaltu<budowano w niemczech siec nowoczesnych autostrad>minimalna szybkosc jazdy w takim trybie to ok.100 metrow na godzine.po wojnie wznowiono prod.tych ciagnikow,ostatnie mialy juz 60 -65 konne silniki volldiesel
kolejna kwestia to temat ursusow i lanzow przerabianych na... itu pojawia sie niescislosc.eilbulldog,POSPIESZNY,EXPRES bo tak mozna przetlumaczyc bylniebywala i bardzo rozniaca sie konstrukca.byl dluzszy,mial 5 biegow do przodu 1 wsteczny tylko jedna dzwignie zmiany biegowmelektryczny rozrusznik,200litr.zbiorni paliwa pod siedzeniem 2 rodzaje kabiny;kabrio i tzw fast verdeck-prawdziwa kabine z dzwiczkami wsiadalo sie z boku pojazdu ,mial blizniacze tylne kola i podwyzszona do ok.38 km na godz.predk.jazdy na dzien dzisiejszy to jeden z najbardziej pozadanych pojazdow wsrod kolekcjonerow.
drugi model o ktorym chce wspomniec to tzwVERKEHRSMASCHINE,oryginalny rowniez bardzo cenny,roznil sie od typowego lanza srednica kola slonecznego<talerzowego>tylnego mostu,aby uzyskas podwyzszenie predkosci jazdy zewnetrznie widac mniejsza obodowe tylnnego mostu,mial rowniez podwojna zapadke blokady kierownicy predkosciomierz i charakterystyczne duze obciazniki tylnych kol kola 24x12.zewnetrznie wyroznialy go tzw automobil kotflugeln czyli samochodowe blotniki i kabina typu kabrio tzw klappverdeck wsiadanie wymagalo troche gimnastyki gdyz trzeba bylo wspiac sie po stopniach z boku traktora. to wlasnie na ten typ traktora panuje u naszych sasiadow moda na tuningowanie lanza dodatkowo wymaga to wymiany kol zebatych reduktora i 2-5 oraz 3-6 biegu.niezmienienione pozostaja przeloz.1-go i wstecznego biegu.tak rasowany pojazd rozwija ok 40 -45 km na godzine.polecam skorzystac z okazji i przejechac sie....
dlaczego podawana jest moc lanz 45 i 55ps<km>
45 konny ma standard obr,silnika 650 na min
55konny ma 0broty fabrycznie podwyzszone do 710/min.pomiedzy tymi modelami podst,d-9506i d-8506 nie istnieja roznice w przelozeniach.
dlaczego lanz na wystawie mial tak niskie obroty silnika/ bo pomijajac fakt ze restauruja w oparciu o nowe czesci,podzespoly regulatora,wtryskiwacz,pompa,tuleje ukladu napedu pompy wtrysk,byl to prawdop.lanz 35 konny z ciezszym i wiekszym kolem zamachowym isprzeglem klinowym,lub 55konny pierwszej wersji z duzym sprzeglem tarczowym.dosc popularne jest zwlaszcza w holandii montaz dozego kola pasowego z malym sprzegle<takim jak ma ursus>oryginalnie takie rozw.mialy 48 konne lanz exportowane do afryki, w ten sposob obnizajac obroty silnika zredukowano moc w celu oszukania obow.przepisow celnych,ktore faworyzowaly ciagniki ponizej 50km.lanz tak przebud.pracuje na wolnych obr.naprawde zachwycajaco.
przepraszam za pomylke,lanz 48 km o ktorym wspominam byl exportowany po 2 wojnie sw.do australii.do polud.afryki wysylano min charakterystycznie wymodelowane <okragle dlugie blotniki i tlumiki w ksztalcie walca>
ja z drobnym w zasadzie pytaniem
czy zbiornik paliwa Ursus C-45 - w początkowej produkcji był z 2 korkami , czy zawsze robiono z 3 ma ?
jeśli były tylko olej+ON - miałby ktoś zdjęcie , ew mógłby pomierzyć ile cm 1 gwint wlewu do 2 gwintu ma odległości ?
na pańskie pytanie o zbiornik paliwa tj czy ursusy pierwszych serii miały 2 czy tez 3 korki nie umiem odpowiedzieć a tym samym nie chce wprowadzać w błąd.mam ursusa z 1948 roku na którym były resztki zbiornika z 3 korkami.
konkretnej odpowiedzi udzielę później,po konsultacji.
cudze chwalicie swego nie znacie...jak w wierszu w.pola
tu chciałbym zauważyć ze na temat naszej rodzimej produkcji wiedza jest niepełna i często rozbieżna,na temat c 45 w szczególności,gdyż jak dotąd nie ma spójnego opracowania które obejmowałoby całość zagadnienia: pełnej historii i przebiegu produkcji,wersji,prototypów, różnic itd.zauważyłem ze nasi zachodni sąsiedzi maja na ten temat wiedzę o wiele rozleglejsza i bardziej wiarygodna.przykładem może być temat co przyczyniło sie do podjęcia po wojnie produkcji ursusa c45.jeśli dobrze pamiętam to w książce kurta hafnera jest rozdział o obcych konstrukcjach dla których założenie konstr.lanza bylo punktem wyjścia lub też było wręcz gotowym wzorem co dotyczy argentyńskiej pampy,francuskiego le percherona czy ursusa.podobne były ang.field marschall,franc,societe vierzon,Węgier.hscs.
skupiając sie wokół ursusa autor sugeruje iz za podjęciem prod.kopii lanz
złożyło sie kilka czynników:statystycznie duża ilość pracujących lanzów na terenie znajdującym sie w powoj.granicach polski,w miarę jednolity przekrój typów<dominowały 2 typy 45 i 25 konne,małe wymagania co do rodzaju paliwa,jego dostępności i zarazem jakości,małe wymagania jeśli chodzi o części zamienne ,warsztaty,i poziom przeszkolenia technicznego kadr mechaników i traktorzystów,bardzo duże przebiegi międzyremontowe,nie wymagały akumulatorów wówczas niedostępnych,przewaga lanz w stosunku do ciągników z usa były gwinty metryczne<nowy porządek po wojnie przewidywał unifikacje systemu miar i wag na system metryczny,którego prekursorami byli Niemcy>,oraz co najważniejsze w Landsberg <Gorzów>istniała odlewnia która wykonywała duży odsetek części dla zakładów macierzystych lanz.była to produkcja przeniesiona z powodów nalotów alianckich.po wojnie zostało wiele gotowych modeli ,form odlewniczych gotowych elementów ...były to wówczas silne argumenty.
dzięki , brak mi wiedzy żeby odtworzyć taki zbiornik 2 wlewowy , gdyby znalzły się plany - albo byla szansa na nie - chętnie poczekam z tematem zbiornika i zrobię jak nalezy
na wale na panewkach z brązu i aluminium jest tuleja z zębatką
tuleja poprzez tarcze sprzęgła może być napędzana [chodzi równo z wałem na którym jest ],bądź nie (wówczas wał kręci się a tuleja stoi - wał "ślizga" się wewnątrz)[gdy sprzęgło jest wciśnięte]
gdy tuleja z zębatka się kręci - poprzez zębatkę odbiorczą umieszczoną w korpusie skrzyni korbowej podaje napęd do skrzyni biegów
nie mam rysunku który to wyjaśnia , ale jak będziesz w okolicy - zapraszam - bombaj co prawda jeszcze w proszku, ale ideę złapiesz bez trudu