Wygryzione zębatki skrzyni biegów

Forum ciągników naszych południowych sąsiadów
Robik
Posty: 47
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:33

Wygryzione zębatki skrzyni biegów

Post autor: Robik »

Chcemy naprawić biegi Zetorkowi, brakuje 1 i 4. Po zdjęciu pokrywy widać zjechane zęby do połowy. Nowa zębatka już jest, tylko czy jest sens zakładać skoro tam coś nie zazębiało jak należy?

Obrazek

Pytanie o wałki na których przesuwają się wodziki. Ten niżej na zdjęciu przesuwał wodzik 1 i 4 biegu. Widać że jego rowki są jakby pogłębiane czy podtaczane. Wyglądają inaczej niż ten drugi.
Czy ktoś może wie jak prawidłowo są założone w skrzyni te wałki, czy zamiana miejscami może poprawić czy pogorszyć wbijanie biegów? Jak poprawić zazębianie trybików na fotce?
Dodam, że sprężyny i kulki zatrzasków są ok.

Obrazek
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12808
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Wygryzione zębatki skrzyni biegów

Post autor: Ursus »

A przed rozbiórką patrzyłeś jak się zazębiają biegi?
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
Majo
Posty: 859
Rejestracja: 11 sty 2014, 9:41

RE: Wygryzione zębatki skrzyni biegów

Post autor: Majo »

Wałek wodzika, który ma nierówny rozstaw wgłębień (jedno bliżej, drugie dalej od środkowego) to wałek wodzika biegu 2/3.

Jeśli pracował na wodziku 1/R no to niestety tryba zebrało...


Jak było tak jak pisał to było źle. Wałek z równym rozstawem wgłębień ma być po prawej stronie skrzyni biegów (patrząc z pozycji kierowcy/z tyłu ciągnika)
Robik
Posty: 47
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:33

RE: Wygryzione zębatki skrzyni biegów

Post autor: Robik »

Majo masz rację, kolejność wałków jest taka jak piszesz i tak były założone. Pomyliłem się który co włącza, ten z nierównymi odstępami wgłębień skojarzyłem z biegami 1 i 4 bo był bliżej tych wyjechanych zębatek. Nie zwróciliśmy uwagi jak zazębiają te zębatki po zdjęciu pokrywy, mylę że niezupełnie pracowały całą szerokością skoro są tak zjechane.
A co można zrobić żeby uzyskać "pełne" zazębianie, jest może jakaś regulacja? A jak zlikwidować nadmierny luz lewarka biegów? Gniazdo w którym pracuje kula lewarka było już obracane i nie pomogło. Ta kulę można jakoś zregenerować lub wymienić?
Awatar użytkownika
Majo
Posty: 859
Rejestracja: 11 sty 2014, 9:41

RE: Wygryzione zębatki skrzyni biegów

Post autor: Majo »

Kupić inny lewarek. Nie wiem czy sama kula od czegoś pasuje a regeeracja raczej nieopłacalna...

Na trybach regulacji nie ma. Tak jak są poskładane - tak mają chodzić. Wodziki są ustawione pod tryba i kobiec. Przez to jeden wałek ma jeden odstęp krótszy, bo tutaj załącza sprzęgło kłowe 3-go biegu. A tam skok jest mniejszy.
ODPOWIEDZ