Zetor 25

Forum ciągników naszych południowych sąsiadów
Awatar użytkownika
Pawelc-328-
Posty: 398
Rejestracja: 12 sie 2013, 11:32

RE: Zetor 25

Post autor: Pawelc-328- »

No tak, ^Ursus ma racje.
Jak silnik jest zimny to olej to jest wtedy bardzo gesty...
Wtedy jak odpalisz to masz ciśnienie hoho... tak jak u mnie w Ursusiku, jak zimny to i 5atm. miał. trochę pochodził i spadło na ciepłym, musze wymienić panewki...*no*Ale, żeby aż do 16 skoczyło to trochę niedowierzam...
Awatar użytkownika
Mars
Posty: 787
Rejestracja: 26 lip 2013, 16:25

RE: Zetor 25

Post autor: Mars »

No dobra ;) ciśnienie 5. Ok. Ale 16 ??? To paranoja jakaś jest ;)
Awatar użytkownika
Pawelc-328-
Posty: 398
Rejestracja: 12 sie 2013, 11:32

RE: Zetor 25

Post autor: Pawelc-328- »

Ja podałem 5 jako przykład w moim Ursusku, gdzie ciśnienie mi ucieka bo mam już panewki wyrobione...
Gdy zapalisz silnik zimny to u mnie niby ciśnienie 5 bardzo dobre jest, a jak już się chwile zagrzeje to spadło mi do 0,5.
To podałem jako przykład gdzie na starym silniku i wyrobionych panewkach na początku ciśnienie jest bardzo duże.

A na zdrowym silnik, zimnym i jak faktycznie przykazujesz to pewnie i będzie miał koło 16 atm.
Ale to tylko przez chwile gdy się nie zagrzeje, jak trochę pochodzi to wtedy normalne powinno być ciśnienie.
Awatar użytkownika
Mars
Posty: 787
Rejestracja: 26 lip 2013, 16:25

RE: Zetor 25

Post autor: Mars »

OK, Paweł, ale w takiej sytuacji po co i do czego produkowali liczniki ze skalą do 5 atm ?
Awatar użytkownika
Pawelc-328-
Posty: 398
Rejestracja: 12 sie 2013, 11:32

RE: Zetor 25

Post autor: Pawelc-328- »

Te go to Ci już nie powiem, aż takiej wiedzy nie mam, szczególnie jeśli chodzi o Zetorki, bo o nich sam się dopiero uczę... :D

Może działają trochę inaczej, ale nie będę zgadywać...
Sam się chętnie dowiem.:)

Ale to, że na zimnym oleju jest wyższe ciśnienie to jest fakt.
Awatar użytkownika
Wicher
Posty: 2087
Rejestracja: 27 lis 2011, 14:16
Lokalizacja: Garbów, Lubelskie

RE: Zetor 25

Post autor: Wicher »

Podejrzewam że zegar do 16 był po to żeby go nie rozerwało takie ciśnienie gdyby był na 5, a te na 5 są tak solidne że wytrzymują wyższe ciśnienia i nie ma potrzeby dalej ciągnąc skali ;)
Rolnik amator, wiejski mechanizator ;)
C330 '70, Claas Columbus '69, S320 i masa drobnicy ;)
Awatar użytkownika
Jacek ze Skansena
Posty: 2786
Rejestracja: 17 paź 2006, 11:22

RE: Zetor 25

Post autor: Jacek ze Skansena »

Cosi się wtrące. Osttnio odpalałem Zetora 25 K po remoncie i jak spojrzałem na zegar ciśnienia to się wystraszyłem. Miał ponad dychę. Myslę, że zegar do 5 by już poszedł na złom. Skala zawsze musi być z zapasem. Czechosłowaccy inżynierowie zrobili do 16. U naszych C 325 z małymi zegarami było jak się nie mylę do 7. To kwestia rozplanowania .
Awatar użytkownika
Wicher
Posty: 2087
Rejestracja: 27 lis 2011, 14:16
Lokalizacja: Garbów, Lubelskie

RE: Zetor 25

Post autor: Wicher »

To racja, zapas być musi. A te zegary tylko do 5 są po prostu tak wytrzymałe że zamkną skalę ale sie nie rozerwą przy takim ciśnieniu.
Rolnik amator, wiejski mechanizator ;)
C330 '70, Claas Columbus '69, S320 i masa drobnicy ;)
Awatar użytkownika
Mars
Posty: 787
Rejestracja: 26 lip 2013, 16:25

RE: Zetor 25

Post autor: Mars »

Jest to dla mnie ciekawostka. Skoro powstały zegary 5 atm, to wykonano je w jakimś celu i na pewno się sprawdzały. Zastanawiam się tylko, czy np nie zastosowano ich w pierwszych modelach Zetora 25, bo wiadomo,że później były już tylko do 16 atm. Jeśli je zastosowano w pierwszych modelach Zetora 25, to może przez zastosowanie innych rozwiązań, nie trzeba było skali powyżej 5 ? A może jak mówi Wicher, one są tak wytrzymałe, że bez problemu wytrzymują czasowe ciśnienie do 16 atm ? Jednakowoż myślę, że zagadka warta rozwiązania ;)
Awatar użytkownika
drandrzej
Posty: 2016
Rejestracja: 29 paź 2007, 23:28

RE: Zetor 25

Post autor: drandrzej »

zamknąłem i zegar do 16 w moim zółtym zetroku po wymianie i wyczyszczeniu toru olejowego
nie przezył
pisałem o tym na froum
nie polecam tych zabaw bo potem trzeba co najmniej kalibrować zegar - zostają ślady po demontazu obejmy szybki - a czasem to już i tak nic - rozgina się w diabły
Awatar użytkownika
Mars
Posty: 787
Rejestracja: 26 lip 2013, 16:25

RE: Zetor 25

Post autor: Mars »

Kupiłem silnik starego modelu w super stanie - żadnych luzów, ale trzeba wymienić uszczelniacze wału korbowego z obu stron. Jak się do tego zabrać, bo nie bardzo wiem ? ;)
Awatar użytkownika
drandrzej
Posty: 2016
Rejestracja: 29 paź 2007, 23:28

RE: Zetor 25

Post autor: drandrzej »

wydłubać uszczelniacze śrubokretami/hakami i zapakowac nowe
Awatar użytkownika
Mars
Posty: 787
Rejestracja: 26 lip 2013, 16:25

RE: Zetor 25

Post autor: Mars »

Na bezczelnego ? Ok ;)
myślałem, że jest jakiś kulturalny sposób ;)
Dzięki Andrzeju - cieszę się, że mogę na Ciebie liczyć ;)
Awatar użytkownika
PiotrC328
Posty: 44
Rejestracja: 25 gru 2010, 23:40

RE: Zetor 25

Post autor: PiotrC328 »

Na bezczelnego,tylko oczywiście nie możesz uszkodzić (rysy) powierzchni po której chodzić ma nowy uszczelniacz:D
Awatar użytkownika
chrapek3011
Posty: 4000
Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44

RE: Zetor 25

Post autor: chrapek3011 »

Ani też jego gniazda...
Awatar użytkownika
Mars
Posty: 787
Rejestracja: 26 lip 2013, 16:25

RE: Zetor 25

Post autor: Mars »

Dzięki Panowie ;) a zakładać nowy uszczelniacz na smar, czy na sucho ?
Awatar użytkownika
chrapek3011
Posty: 4000
Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44

RE: Zetor 25

Post autor: chrapek3011 »

Ja smaruję olejem i do gniazda i na wał.
Awatar użytkownika
Mars
Posty: 787
Rejestracja: 26 lip 2013, 16:25

RE: Zetor 25

Post autor: Mars »

Wicher ( za co Mu dziękuję ) niechcący spowodował, że zapytałem mojego dziadka jakie miał przezwisko ? ;) Oto krótka historia : Przed wojną miał kilka przezwisk powiedział, ale żadne nie zapadło mu w pamięci jak to, kiedy wstąpił do wojska. Był rok 1949, a dziadek skończył 18 lat i doszedł do wniosku, jak większość młodych w owym czasie, że chce związać swą przyszłość z wojskiem. Tam, jak mówi, zaczęło się. Do wojska sprowadzono lub miano sprowadzić ( tego już nie pamięta dokładnie ) kilka ciągników - miały to być Zetory 25 ;) Dziadek mówił bardzo szybko, tak, że trudno czasem było go zrozumieć. Pewnego dnia usłyszał w swoją stronę zawołanie "te ! Zetor ! " ;) i tak mu zostało przez 15 lat, dopóki nie został podoficerem ;) Kto by przypuszczał, że Zetor odezwał się w naszej rodzinie po 50 latach, kiedy to w roku 2013 kupiłem swojego pierwszego Zetora 25 ;)
Awatar użytkownika
Wicher
Posty: 2087
Rejestracja: 27 lis 2011, 14:16
Lokalizacja: Garbów, Lubelskie

RE: Zetor 25

Post autor: Wicher »

Ja mam przezwisko po pradziadku, który na nazwisko miał Wiater...
Rolnik amator, wiejski mechanizator ;)
C330 '70, Claas Columbus '69, S320 i masa drobnicy ;)
Awatar użytkownika
Mars
Posty: 787
Rejestracja: 26 lip 2013, 16:25

RE: Zetor 25

Post autor: Mars »

Mimo to, ciekawe historie naszych przodków czekają na odkrycie ;) Warto pytać, póki Ich jeszcze nie zabrakło ... Mój dziadek niestety nie wie jakie przezwiska miał Jego ojciec i dziadek.
ODPOWIEDZ