Nośnik Narzędzi RS-09 odrestaurowywanie
RE: Nośnik Narzędzi RS-09 odrestaurowywanie
GMalec - poważnie działa Ci ten rozdzielacz? Przecież powierzchnie robocze rozdzielacza są utwardzane, szlifowane, a następnie polerowane aby uzyskać idealną pasowność. Jeśli rozdzielać faktycznie działa to dobrze, ale nie wiem jak długo pochodzi, bo powierzchnie nie są już utwardzone i pewnie będą się szybciej wycierać.
Facebook. old URSUS tractor
RE: Nośnik Narzędzi RS-09 odrestaurowywanie
Bez wiekszych problemów pasuje.Jedynie co to ten kielich do środkowego wałka musiałem przetoczyć bo był za wysoki no i oczywiście dorabiałem szpilki łączące silnik
Rozdzielacz RS-owy jak będzie miał nawet spore przecieki wewnetrzne to i tak nie będzie specjalnie odczuwalne.Narzedzie nie będzie opadać ,trzymają zaworki w dzielniku.Jedynie może być słabe podnoszenie
Rozdzielacz RS-owy jak będzie miał nawet spore przecieki wewnetrzne to i tak nie będzie specjalnie odczuwalne.Narzedzie nie będzie opadać ,trzymają zaworki w dzielniku.Jedynie może być słabe podnoszenie
RE: Nośnik Narzędzi RS-09 odrestaurowywanie
Według książki tolerancje które występują między gniazdem a tłokiem rozdzielacza wynoszą 0,022mm, a w suwaku luz wynosi 0,012-0018mm. W moim przypadku rozdzielacz mieścił się w tolerancji. Wykonałem w nim wymianę skorodowanego wałka na wałek ze stali nierdzewnej. Ponadto wymieniłem simering, kulki zaworków i zregenerowałem zaślepki które były potraktowane wcześniej przecinakiem.
Suwak niestety był w gorszym stanie, gniazdo zostało dotarte, a suwak napawany elektrodami typu KESTRA E60W które dają 57-61HRC a następnie dopasowane do gniazda. Dźwigienka została zregenerowana a wałek i simering został wymieniony.
Do regeneracji elementów, w których wymagana jest twardość można użyć również polskich elektrod typu E-STIlL 1MNP które dają do 60hrc (Można też stosować chrom techniczny)
Rozwiercanie otworu rozwiertakiem zwłaszcza nastawnym w tym przypadku nie polecam, z braku możliwości wyprowadzenia idealnej powierzchni cylindra.
Dokładnie nie znam budowy 4cylindrowej jednostki ale tak samo jak ~C360-3P wydaje mi się że jest to prawie plug&play, gdyż takie jednostki były montowane w RS-ie
Pozdrawiam
Suwak niestety był w gorszym stanie, gniazdo zostało dotarte, a suwak napawany elektrodami typu KESTRA E60W które dają 57-61HRC a następnie dopasowane do gniazda. Dźwigienka została zregenerowana a wałek i simering został wymieniony.
Do regeneracji elementów, w których wymagana jest twardość można użyć również polskich elektrod typu E-STIlL 1MNP które dają do 60hrc (Można też stosować chrom techniczny)
Rozwiercanie otworu rozwiertakiem zwłaszcza nastawnym w tym przypadku nie polecam, z braku możliwości wyprowadzenia idealnej powierzchni cylindra.
Dokładnie nie znam budowy 4cylindrowej jednostki ale tak samo jak ~C360-3P wydaje mi się że jest to prawie plug&play, gdyż takie jednostki były montowane w RS-ie
Pozdrawiam
RE: Nośnik Narzędzi RS-09 odrestaurowywanie
Ja w swoim RS-ku mam silnik 2 cyl ten co wystepował w Multikarze M22.A nie jest to nic innego jak połowa tego 4 cyl.Dla ciekawosci 4cyl ma 2 pompy wtryskowe osobne dla każdej pary cyl
Napisz coś więcej o docieraniu czym i jak docierałeś?
Co do elektrod to jest problematyczne przy małych elementach.Wiadomo wprowadzanie ciepła i grubość materjału nadlanego
Napisz coś więcej o docieraniu czym i jak docierałeś?
Co do elektrod to jest problematyczne przy małych elementach.Wiadomo wprowadzanie ciepła i grubość materjału nadlanego
RE: Nośnik Narzędzi RS-09 odrestaurowywanie
tak naprawiałem ten rozdzielacz jedynie słabe podnoszenie jest ale mało odczuwalne
~C360-3P jak połonczyłes ten kielich z kołem zamachowym od multicara? czy da sie podmienic koła zamachowe z 2 cylindrówki do 4 cylindrówki?
~C360-3P jak połonczyłes ten kielich z kołem zamachowym od multicara? czy da sie podmienic koła zamachowe z 2 cylindrówki do 4 cylindrówki?
RE: Nośnik Narzędzi RS-09 odrestaurowywanie
jeśli chodzi o docieranie to stara metoda za pomocą trzpienia z osełkami tak jak przy honowaniu . w moim przypadku była niewielka różnica wymiaru około 0.03 mm nie mając dostępu do tego wynalazku zrobiłem trzpień lekko dopasowany z naciętymi kanałami pod papier ścierny 360 i osadziłem go w tulei pływającej konika tokarki.
suwak nie jest małym elementem wprowadzone ciepło nie ma znaczenia ponieważ odpuszcza materiał hartowany a jednocześnie napawana elektroda stygnąc utwardza się do wartości 60 hrc.
z grubością można sobie poradzić , przed napawaniem staczam (płytka ceramiczna)
część średnicy
pozdrawiam.
suwak nie jest małym elementem wprowadzone ciepło nie ma znaczenia ponieważ odpuszcza materiał hartowany a jednocześnie napawana elektroda stygnąc utwardza się do wartości 60 hrc.
z grubością można sobie poradzić , przed napawaniem staczam (płytka ceramiczna)
część średnicy
pozdrawiam.
RE: Nośnik Narzędzi RS-09 odrestaurowywanie
Jak przejąłem mojego RS-a to był bez silnika org.Miał dopasowany silnik z Syreny.Tak ten 3 cyl dwusuw .Ze starego pozostało koło zamachowe nie nadające się do założenia i ten kielich.Tak że silnik multicara mam w całości z kołem i kielich pasował na to koło z tym jak wczesniej wspomniałem był za wysoki
RE: Nośnik Narzędzi RS-09 odrestaurowywanie
Udało mi się złożyć przekładnie kierowniczą. Wymagała regeneracji bieżni kulek, wymianę kulek, przeszlifowania palca ślimaka, wyprowadzenia powierzchni czopa pod simering, powierzchni wału dźwigni palcowej i wymianę tulei żeliwnej wału dźwigni w korpusie żeliwnym współpracującej z przekładnią kierowniczą.


Wykonałem również tuleje rezotexowe (tak jak w oryginale) belki i zwrotnic.



Po świętach swój czas poświecę regeneracji zwrotnic (napawanie twardą elektrodą) i pasowaniem do obudowy zwrotnicy.



Wykonałem również tuleje rezotexowe (tak jak w oryginale) belki i zwrotnic.



Po świętach swój czas poświecę regeneracji zwrotnic (napawanie twardą elektrodą) i pasowaniem do obudowy zwrotnicy.

RE: Nośnik Narzędzi RS-09 odrestaurowywanie
Piękna robota!
Chociaż RS-y nigdy mi się nie podobały, to tą pracą zaczyna je uważniej śledzić i teraz widzę, ze coś w sobie mają
Powodzenia ! *tup*
Chociaż RS-y nigdy mi się nie podobały, to tą pracą zaczyna je uważniej śledzić i teraz widzę, ze coś w sobie mają

Powodzenia ! *tup*
RE: Nośnik Narzędzi RS-09 odrestaurowywanie
Witam ponownie kolegę.Odnośnie zwrotnic, to ja za radą pewnego kolegi z forum.Dorabiałem nowe tulejki z tak zwanej słoniny.Kupiłem wałek 1mb na allegro,całkiem dobrze obrabialny.Do tego dorobione siedzisko pod łożysko kulkowe zamiast oryginalnych podkładek.Ponieważ mam tura to jest duże ułatwienie
RE: Nośnik Narzędzi RS-09 odrestaurowywanie
To jest dobry wybór, tworzywa takie jak np.ertalon,ertacel, karnamid,,ketron,itp. mają szerokie zastosowanie w przemyśle.Tuleje z nich zrobione wykazują duży poślizg,wytrzymałość mechaniczną i co ważne w przypadku zwrotnic amortyzację drgań, co w dużym stopniu przedłuża ich żywotność. Stara metoda użycia rezotexu na tuleje jest trafna ponieważ tuleja ma bardzo duży poślizg,odporna na drgania i wchłania smar w mikro pory płyty prasowanej co powoduje dobre smarowanie czopa.Pozdrawiam.
RE: Nośnik Narzędzi RS-09 odrestaurowywanie
Kolego aro1963 czy także regenerowałeś pompę hydrauliczną?
I drugie pytanie,myślę że w imieniu wielu.
Czy był byś w stanie podjąć się regeneracji części do rs-a?
Z nowych to znalazłem przekładnie kierowniczą za ponad 1tys zł.Jaki by był twój cennik?
I drugie pytanie,myślę że w imieniu wielu.
Czy był byś w stanie podjąć się regeneracji części do rs-a?
Z nowych to znalazłem przekładnie kierowniczą za ponad 1tys zł.Jaki by był twój cennik?
RE: Nośnik Narzędzi RS-09 odrestaurowywanie
Zużyta zębata pompa hydrauliczna posiada wypracowane powierzchnie robocze zębów, powiększone komory kół zębatych, wypracowane tuleje łożyskowe. To wszystko powoduje roboczy spadek ciśnienia. W Takim przypadku regeneracja polega na wymianie wszystkich podzespołów pompy i jest to mało opłacalne, bo koszt jest niewiele mniejszy niż nowa. Jeśli są to pompy unikatowe można dorobić nowe koła zębate i dopasować je do gniazd w , których są osadzone. Koła te muszą być hartowane lub nawęglane po czym szlifowane- ale jest to wydatek
W przypadku zachowania dobrej powierzchni kół zębatych bez popękań i połuszczeń powierzchni można ją zregenerować i podnieść ciśnienie, tak jak w moim przypadku szlifując powierzchnie czołową kół zębatych i dopasowując ich wysokość do komór obudowy. Pasowanie książkowe to luz 0,03-0,04mm. Poza tym wymieniłem łożyska, uszczelniacz i zregenerowałem kamienie wodzika załączającego pompę.
Odnoście drugiego pytania mój warsztat świadczy usługi w zakresie obróbki metali, tj toczenie, frezowanie, szlifowanie, dłutowanie i mam do czynienia z regeneracją części różnego typu na co dzień.
Regeneracja zabytków jak wiesz to inna bajka, brak dokumentacji, brak części zamiennych, zmusza to czasami do niekonwencjonalnych metod, oprzyrządowania jednostkowego, pomysłów co znacznie wydłuża czar remontu.
Mój traktor to sprawa czysto hobbystyczna, dużo jest prac na obrabiarkach a także ślusarsko-spawalniczych. Myślę że do zakończenia prac nad RS-em z powodu braku czasu trudno mi będzie przyjmować zlecenia.
Natomiast mogę służyć radą w tym i innym temacie dotyczącym regeneracji, oczywiście jeśli będę tylko posiadał wiedzę.
Przy okazji wrzucam ciekawostkę
Tak przerabiam łożyska oporowe, kulkowe, które będą służyły jako łożyska ślizgowe zwrotnic.




Toczenie odbywa się za pomocą płytki ceramicznej, która powoduje w skutek tarcia dużą temperaturę, która odpuszcza punktowo materiał i pozwala na usuniecie nadmiaru. Wiór natomiast zostaje spalony.
W taki sposób można dopasowywać lub przerobić łożysko.
Pozdrawiam
W przypadku zachowania dobrej powierzchni kół zębatych bez popękań i połuszczeń powierzchni można ją zregenerować i podnieść ciśnienie, tak jak w moim przypadku szlifując powierzchnie czołową kół zębatych i dopasowując ich wysokość do komór obudowy. Pasowanie książkowe to luz 0,03-0,04mm. Poza tym wymieniłem łożyska, uszczelniacz i zregenerowałem kamienie wodzika załączającego pompę.
Odnoście drugiego pytania mój warsztat świadczy usługi w zakresie obróbki metali, tj toczenie, frezowanie, szlifowanie, dłutowanie i mam do czynienia z regeneracją części różnego typu na co dzień.
Regeneracja zabytków jak wiesz to inna bajka, brak dokumentacji, brak części zamiennych, zmusza to czasami do niekonwencjonalnych metod, oprzyrządowania jednostkowego, pomysłów co znacznie wydłuża czar remontu.
Mój traktor to sprawa czysto hobbystyczna, dużo jest prac na obrabiarkach a także ślusarsko-spawalniczych. Myślę że do zakończenia prac nad RS-em z powodu braku czasu trudno mi będzie przyjmować zlecenia.
Natomiast mogę służyć radą w tym i innym temacie dotyczącym regeneracji, oczywiście jeśli będę tylko posiadał wiedzę.
Przy okazji wrzucam ciekawostkę
Tak przerabiam łożyska oporowe, kulkowe, które będą służyły jako łożyska ślizgowe zwrotnic.




Toczenie odbywa się za pomocą płytki ceramicznej, która powoduje w skutek tarcia dużą temperaturę, która odpuszcza punktowo materiał i pozwala na usuniecie nadmiaru. Wiór natomiast zostaje spalony.
W taki sposób można dopasowywać lub przerobić łożysko.
Pozdrawiam
RE: Nośnik Narzędzi RS-09 odrestaurowywanie
Warto wiedzieć , czasem warto podpowiedzieć tokarzowi zanim 3 noże widiowe połamie i będzie kląć na klienta , niestety naraziłem jedną firmę na straty przeróbkami łożysk*music*.
RE: Nośnik Narzędzi RS-09 odrestaurowywanie
Odnośnie regeneracji pompy to myślałem o dopasowaniu innych większych zębatek,roztoczeniu obudowy i tak jak piszesz szlifowaniu powierzchni czołowych.Bo pewnie kompensacji luzu w tej pompie nie ma.
Albo innej z jakiegoś ciągnika,bo na nową za uczciwe pieniądze nie ma co liczyć
Na jakich obrotach orientacyjnie toczysz tymi ceramicznymi nożykami?Rozumiem że pracują bez chłodzenia.
Może i ja bym sobie sprawił takie coś do twardych materiałów
Czyli jednak łożyska ślizgowe jak w orginale.Nie chciałeś poprawić i zrobić na tocznych?
Albo innej z jakiegoś ciągnika,bo na nową za uczciwe pieniądze nie ma co liczyć
Na jakich obrotach orientacyjnie toczysz tymi ceramicznymi nożykami?Rozumiem że pracują bez chłodzenia.
Może i ja bym sobie sprawił takie coś do twardych materiałów
Czyli jednak łożyska ślizgowe jak w orginale.Nie chciałeś poprawić i zrobić na tocznych?
RE: Nośnik Narzędzi RS-09 odrestaurowywanie
Obroty są uzależnione od prędkości obwodowej materiału tzn.im mniejsza średnica tym większe obroty i odwrotnie.W tym przypadku przy średnicy łożyska fi 70 toczyłem na obrotach 710. Płytka ceramiczna nie nadaje się do toczenia materiałów twardych porowatych tylko do gładkich o twardości ok.60 hrc. Łożyska ślizgowe tak, ponieważ musiałbym zaniżać wysokość gniazd czopów zwrotnicy o ok.10-15 mm. Myślę że zwiększenie twardości z 10 hrc łożysk ślizgowych oryginalnych
do 60 hrc łożysk dorobionych przy lekkim przodzie jest trafne tym bardziej że liczy się oryginał.
A oto zdjęcie wykonanych łożysk ślizgowych, po lewej stronie łożysko oryginalne.

do 60 hrc łożysk dorobionych przy lekkim przodzie jest trafne tym bardziej że liczy się oryginał.
A oto zdjęcie wykonanych łożysk ślizgowych, po lewej stronie łożysko oryginalne.

RE: Nośnik Narzędzi RS-09 odrestaurowywanie
Czy ja dobrze zrozumiałem - RS nie ma na zwrotnicach łożysk oporowych, tylko ślizgowe *eek*
Nowe łożyska które zrobiłeś są ekstra! W porównaniu z tym starym, to w nowych smar będzie równomiernie rozprowadzany po całej powierzchni.
Do ładowacza takie łożyska z pewnością są lepsze, bo w oporowych kulkowych pod dużym obciążeniem tzn. przy pracy z ładowaczem kulki zaczynają po pewnym czasie wybijać gniazda i łożysko przestaje się kręcić. Tak się dzieje jak będzie luz na zwrotnicach.
Na łożyskach ślizgowych nie ma tego problemu z wybijaniem gniazd przez kulki.
Nowe łożyska które zrobiłeś są ekstra! W porównaniu z tym starym, to w nowych smar będzie równomiernie rozprowadzany po całej powierzchni.
Do ładowacza takie łożyska z pewnością są lepsze, bo w oporowych kulkowych pod dużym obciążeniem tzn. przy pracy z ładowaczem kulki zaczynają po pewnym czasie wybijać gniazda i łożysko przestaje się kręcić. Tak się dzieje jak będzie luz na zwrotnicach.
Na łożyskach ślizgowych nie ma tego problemu z wybijaniem gniazd przez kulki.
Facebook. old URSUS tractor
RE: Nośnik Narzędzi RS-09 odrestaurowywanie
Witam
Udało mi się złożyć drążki kierownicze, które przed regeneracją wyglądały następująco :

A tak w trakcie pracy

Wykonałem szlifowanie czopów kulistych sworznia, dorobiłem panewki kuliste z tworzywa, wykonałem nowe sprężyny, resztę udało się odnowić.
Do wykonania sprężyn i panewek użyłem przyrządów poniżej.

Do przeszlifowania czopów kulistych i do wykonania frezu o tym samym promieniu, który posłużył mi do wykonania panewek przeszlifowałem na specjalnym oprzyrządowaniu szlifierki narzędziowej


A oto efekt końcowy. Praca dokładna i bardzo pracochłonna.


Pozdrawiam
Udało mi się złożyć drążki kierownicze, które przed regeneracją wyglądały następująco :

A tak w trakcie pracy

Wykonałem szlifowanie czopów kulistych sworznia, dorobiłem panewki kuliste z tworzywa, wykonałem nowe sprężyny, resztę udało się odnowić.
Do wykonania sprężyn i panewek użyłem przyrządów poniżej.

Do przeszlifowania czopów kulistych i do wykonania frezu o tym samym promieniu, który posłużył mi do wykonania panewek przeszlifowałem na specjalnym oprzyrządowaniu szlifierki narzędziowej


A oto efekt końcowy. Praca dokładna i bardzo pracochłonna.


Pozdrawiam
RE: Nośnik Narzędzi RS-09 odrestaurowywanie
Nie jedna fabryka mogła by się od Ciebie uczyć . Widzę również ze park maszynowy dobrze zaopatrzony. Powodzenia w remoncie.
RE: Nośnik Narzędzi RS-09 odrestaurowywanie
Dzięki za foto maszyn.Będzie co podpatrzeć do wlasnego warsztaciku
Odnośnie szlifierki to czy ona ma stałe jakieś obroty?Jakie?
Z jakiego drutu robiłeś sprężyny?Jak go utwardziłeś żeby nie był to tylko drut a sprężyna.Pytam ponieważ też niekiedy potrzebowałem dorobić nietypowe sprężynki
Odnośnie szlifierki to czy ona ma stałe jakieś obroty?Jakie?
Z jakiego drutu robiłeś sprężyny?Jak go utwardziłeś żeby nie był to tylko drut a sprężyna.Pytam ponieważ też niekiedy potrzebowałem dorobić nietypowe sprężynki