c-325/c-328 Kierownica
c-325/c-328 Kierownica
Witam, mam kilka foto ursusow ktore sa z okresu produkcji http://imageshack.us/photo/my-images/18 ... niaki.jpg/(tam po prawej stronie przełącza się foto), na każdej z nich jest ciapek ktory ma BIAŁĄ kierownice, i moje pytanie brzmi czy ktos kiedys widział na własne oczy ciapka z biała kierownica, i czy dekielek na takiej kierownicy również był biały?, i czy ktos wie od czego to zalezało? Wiem tylko tyle ze jeżeli gałka dźwigienki gazu była biała to i kierownica była biała.
RE: c-325/c-328 Kierownica
Z białą kierownicą się jeszcze nigdy nie spotkałem w tych ciągnikach, ale na białe gałki już natrafiłem.
Facebook. old URSUS tractor
RE: c-325/c-328 Kierownica
No własnie Damber wydaje mi sie ze ludzie zmieniali kierownice- w jakim celu niewiem, albo były one malowane i od użytkowania ścierały się, chociaż gdzieś powinny zostać ślady tej farby. A co do gałki sam mam białą ale kierownica czarna.
RE: c-325/c-328 Kierownica
Kierownice tam były chyba od Syreny, prawda? Albo od Warszawy. Może po prostu tam się zmienił kolor i inne zaczęto montować także w Ursusach.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
RE: c-325/c-328 Kierownica
Moze i tak ale spotkałem sie na allegro z 1 wersja c-325, mam nawet foto, i tam rowniez byla czarna kierownica.
RE: c-325/c-328 Kierownica
Dokładnie Paweł od Syrenki były 
Ja podejrzewam, że te białe kierownice szybko pękały i dlatego wymieniali, ponieważ te białe gałki które widziałem w tych ciągnikach także były bardzo popękane.
PS. białe tworzywo nie jest tak odporne na słońce jak czarne.

Ja podejrzewam, że te białe kierownice szybko pękały i dlatego wymieniali, ponieważ te białe gałki które widziałem w tych ciągnikach także były bardzo popękane.
PS. białe tworzywo nie jest tak odporne na słońce jak czarne.
Facebook. old URSUS tractor
- chrapek3011
- Posty: 4000
- Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44
RE: c-325/c-328 Kierownica
Trochę jesteście w błędzie.Kierownica od Syrenki ma mniejszą średnicę niż Warszawa i Żuk a takie właśnie były montowane w Ursuskach 25/28.A kolory były trzy:kremowy(nie biały),siwy(stalowy)i czarne.Pierwsze Ursuski miały właśnie kremowe.Do każdego koloru kierownicy był oczywiście dekielek w odpowiednim kolorze.Posiadam kierownice koloru kremowego ale jej stan nie jest najlepszy.
RE: c-325/c-328 Kierownica
To co ja zawsze słyszałem to, że kierownice były właśnie od Syrenek i też to był jeden z powodów dlaczego je zamieniali na żukowskie, bo były właśnie większe i łatwiej się kręciło. Ze zdjęcia da się obliczyć jaka była średnica oryginalnej kierownicy - musze to sprawdzić, bo mi to teraz spokoju nie da Chrapek 

Facebook. old URSUS tractor
- chrapek3011
- Posty: 4000
- Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44
RE: c-325/c-328 Kierownica
Na 100% były takie jak w Warszawie i późniejszym Żuku,nie Syrenki.
RE: c-325/c-328 Kierownica
Jaka jest średnica kierownicy z Żuk-a, bo nie pamiętam, a do garażu nie chce mi się teraz za bardzo biec :p
Facebook. old URSUS tractor
- chrapek3011
- Posty: 4000
- Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44
RE: c-325/c-328 Kierownica
Mam trzy kolumny z kierownicami jeszcze oryginalnie zakręconymi ale leżą w garażu z 15 km ode mnie i na pewno są duże warszawowsko-żukowskie.
RE: c-325/c-328 Kierownica
Wyszło mi ze zdjęcia (pi razy drzwi) średnica kierownicy ok. 50cm.
Facebook. old URSUS tractor
- chrapek3011
- Posty: 4000
- Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44
RE: c-325/c-328 Kierownica
Kiedyś mierzyłem to dla porównania kawałkiem kija,bo tam gdzie składuję klamoty stoi też Żuk i jest to samo.Od Syreny jest mniejsza,też tam po garażu gdzieś się wala.
RE: c-325/c-328 Kierownica
Czyli wynika ze z powodu średnicy, ale czego tak sie mało zachowało tych białych? Chrapek jak, jak bedziesz miał okazje to mógłbyś zmierzyć śednice tej białej kierownicy, i środek na dekielek, bo możliwe ze były mniejsze i dzięki czemu dekielek pasował idealnie bez tej metalowej obręczy jaka posiada Damber.
A co do średnicy na foto to mi wyszło jakieś 45-46cm
a jako punkt porównawczy wziąłem dekielek(8.5cm) gdzie na foto miał 4,5 a kierownica 21,5
A co do średnicy na foto to mi wyszło jakieś 45-46cm
a jako punkt porównawczy wziąłem dekielek(8.5cm) gdzie na foto miał 4,5 a kierownica 21,5
- chrapek3011
- Posty: 4000
- Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44
RE: c-325/c-328 Kierownica
Ta kremowa kierownica jest takiej samej średnicy jak te z Żuka-Warszawy,a korek oryginalny pasuje do każdej,nawet do tej od Syreny.Wszystkie otwory są takie same.Tylko w kierownicach od samochodów był klakson i występowało tam kilka elementów,które w ciągnikach nie występowały.
Co wynika z powodu średnicy?
A moim zdaniem pomiary ze zdjęć są bardzo mało dokładne i to jest błędna interpretacja.
Co wynika z powodu średnicy?
A moim zdaniem pomiary ze zdjęć są bardzo mało dokładne i to jest błędna interpretacja.
- chrapek3011
- Posty: 4000
- Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44
RE: c-325/c-328 Kierownica
W porównaniu do tej ze zdjęcia,moja jest jednak w dobrym stanie.
RE: c-325/c-328 Kierownica
Dostałem garść informacji nt. kierownic od fachowca w dziedzinie polskiej motoryzacji - znany na innych forach po nicku DziwnyMag. Poniżej postaram się napisać co i jak w punktach wedle tego co się dowiedziałem:
1. Chrapek miał rację, kierownica od Syrenki jest mniejsza, o ok. 4 cm
2. Białe kierownice są starsze.
3. Do ok. 1963/64 tylko białe kierownice występowały
4. W 1964/65 stopniowo więcej stosowano czarnych, a od 1965 tylko czarne
5. z białymi (kremowymi) kierownicami był problem technologiczny, były mniej trwałe, w ich produkcji początkowo używano nawet mączki kostnej.
6. odnośnie szarego to były to albo poszarzałe kremowe albo wyblaknięte czarne.
To info oparte na wiedzy samochodowej, ale producent kierownic był jeden
1. Chrapek miał rację, kierownica od Syrenki jest mniejsza, o ok. 4 cm
2. Białe kierownice są starsze.
3. Do ok. 1963/64 tylko białe kierownice występowały
4. W 1964/65 stopniowo więcej stosowano czarnych, a od 1965 tylko czarne
5. z białymi (kremowymi) kierownicami był problem technologiczny, były mniej trwałe, w ich produkcji początkowo używano nawet mączki kostnej.
6. odnośnie szarego to były to albo poszarzałe kremowe albo wyblaknięte czarne.
To info oparte na wiedzy samochodowej, ale producent kierownic był jeden
Masz może kontakt z tym kolekcjonerem? Bo jeśli tak to miałbym prośbę

Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
RE: c-325/c-328 Kierownica
~Ciapek25 - Twoje obliczenia są dokładniejsze. Ja porównywałem wg. średnicy wskaźnika(tego małego okrągłego). Zmierzyłem przed chwilą średnice mojej kierownicy i ma niecałe 44cm.
Z tego co dowiedział się Paweł wychodzi na to, że miałem racje odnośnie wytrzymałości tego białego "tworzywa" z którego robiono kierownice, że nie było takie wytrzymałe.
Z tego co dowiedział się Paweł wychodzi na to, że miałem racje odnośnie wytrzymałości tego białego "tworzywa" z którego robiono kierownice, że nie było takie wytrzymałe.
Facebook. old URSUS tractor
RE: c-325/c-328 Kierownica
ten 325 z francji stoi na dworze ma tyle lat i dziur w blacharce nie ma to była chyba inna stał wujek kupił nowe błotniki do 360 to leciutkie jak piorko a cienkie jak papier jego dwa sa lzejsze niz moj jeden ja kupiłem uzywane od 328 i tylko delikatne wstawki porobiłem i znow 50 lat pzezyja,