Zmiana S301D na ... 1ca90 ?
Zmiana S301D na ... 1ca90 ?
Witam,
Mam pytanie.
Chciałbym przerobić mojego sama - zwiększyć mu moc - myślę o zmianie silnika z 301D na 1ca90 - co o tym myślicie ?
Dlaczego się zastanawiam - trochę szczegółów.
Miałem sama z silnikiem 301D, skrzynia z żuka 4 biegowa, bardzo wolny na pierwszym biegu ale za to bardzo silny. Silnik sprzężony był ze skrzynią od strony "korby" za pomocą pasków klinowych.
Aktualnie nabyłem sobie sama z takim samym silnikiem z tą jednak różnicą, że traktorek ma dwie skrzynie, napęd na 4 koła, silnik sprzężony ze skrzynią od drugiej strony - nie wiem jak to się dokładnie nazywa - sprzężony jest bezpośrednio ze skrzynią biegów (pierwszą) (bez żadnych pasków).
Traktorek jest świetny ale ma trochę albo nawet dużo mniej mocy od poprzednika - oczywiście zdaję sobie sprawę, że ten jest dużo cięższy, dwa napędy, trochę więcej osprzętu (pompa hydrauliczna, alternator, podnośnik) więc może być słabszy.
Mam w związku z tym pytanie.
1. Chciałbym zmienić mu silnik na większy - 1ca90 - czy to Waszym zdaniem ma sens, jest opłacalne, dużo zyskam ? Pewnie lepiej było by zmienić na 2ca90 ale to wtedy jest dużo większa przeróbka.
2. Jaka jest różnica mocy przy jednym i drugim typie podłączenia - paskami z przodu, bezpośrednio z tyłu ?
Będę wdzięczny za jakąkolwiek pomoc.
Pozdrawiam,
Jacek
Mam pytanie.
Chciałbym przerobić mojego sama - zwiększyć mu moc - myślę o zmianie silnika z 301D na 1ca90 - co o tym myślicie ?
Dlaczego się zastanawiam - trochę szczegółów.
Miałem sama z silnikiem 301D, skrzynia z żuka 4 biegowa, bardzo wolny na pierwszym biegu ale za to bardzo silny. Silnik sprzężony był ze skrzynią od strony "korby" za pomocą pasków klinowych.
Aktualnie nabyłem sobie sama z takim samym silnikiem z tą jednak różnicą, że traktorek ma dwie skrzynie, napęd na 4 koła, silnik sprzężony ze skrzynią od drugiej strony - nie wiem jak to się dokładnie nazywa - sprzężony jest bezpośrednio ze skrzynią biegów (pierwszą) (bez żadnych pasków).
Traktorek jest świetny ale ma trochę albo nawet dużo mniej mocy od poprzednika - oczywiście zdaję sobie sprawę, że ten jest dużo cięższy, dwa napędy, trochę więcej osprzętu (pompa hydrauliczna, alternator, podnośnik) więc może być słabszy.
Mam w związku z tym pytanie.
1. Chciałbym zmienić mu silnik na większy - 1ca90 - czy to Waszym zdaniem ma sens, jest opłacalne, dużo zyskam ? Pewnie lepiej było by zmienić na 2ca90 ale to wtedy jest dużo większa przeróbka.
2. Jaka jest różnica mocy przy jednym i drugim typie podłączenia - paskami z przodu, bezpośrednio z tyłu ?
Będę wdzięczny za jakąkolwiek pomoc.
Pozdrawiam,
Jacek
RE: Zmiana S301D na ... 1ca90 ?
Jacek
Też miałem w swoim samie S301D na skrzyni trójce z żuka i odbiór mocy miałem z wałka rozrządu i nie bał się nawet dwóch ton.Wymieniłem na 2CA90 i też odbieram moc z wałka rozrządu ale wymieniłem skrzynię na czwórkę nie zmieniałem przełożeń na kołach pasowych jest teraz ciut szybszy jak z S301D no i pary mu nie brakuje.
Teraz są dwie szkoły odbioru mocy jedni odbierają moc z wału a drudzy z wałka rozrządu z czego ci pierwsi mówią że z wałka rozrządu się nie odbiera mocy.Mój ojciec przejeździł tak 30 lat i nic się nie stało(Andoria nie zabrania odbioru mocy z wałka rozrządu).W ogóle preferuje odbiór mocy z wałka rozrządu raz to łatwiej dopasować przełożenia a dwa masz większy moment obrotowy.
Czy się opłaca wymieniać na 1ca90 lub 2ca90 to zależy od ciebie zawsze jest te trzy konie więcej w przypadku 1ca90,a trzynaście w przypadku do 2ca90,względem S301D.
Wybór na leży do ciebie.
Też miałem w swoim samie S301D na skrzyni trójce z żuka i odbiór mocy miałem z wałka rozrządu i nie bał się nawet dwóch ton.Wymieniłem na 2CA90 i też odbieram moc z wałka rozrządu ale wymieniłem skrzynię na czwórkę nie zmieniałem przełożeń na kołach pasowych jest teraz ciut szybszy jak z S301D no i pary mu nie brakuje.
Teraz są dwie szkoły odbioru mocy jedni odbierają moc z wału a drudzy z wałka rozrządu z czego ci pierwsi mówią że z wałka rozrządu się nie odbiera mocy.Mój ojciec przejeździł tak 30 lat i nic się nie stało(Andoria nie zabrania odbioru mocy z wałka rozrządu).W ogóle preferuje odbiór mocy z wałka rozrządu raz to łatwiej dopasować przełożenia a dwa masz większy moment obrotowy.
Czy się opłaca wymieniać na 1ca90 lub 2ca90 to zależy od ciebie zawsze jest te trzy konie więcej w przypadku 1ca90,a trzynaście w przypadku do 2ca90,względem S301D.
Wybór na leży do ciebie.
RE: Zmiana S301D na ... 1ca90 ?
Nie ma zakazu odbioru mocy z rozrządu.
Ja miałem z wału, ale musiał być reduktor około 2,5 raza.
Ja miałem z wału, ale musiał być reduktor około 2,5 raza.
RE: Zmiana S301D na ... 1ca90 ?
Pewnie że można odbierac moc z wałka rozrządu tylko pytanie po co bawic się w paski jak ja np. mam 2ca90 i wszystko pasowało ze stara sprzęgło i skrzynia dzięki temu nie mamy takiego efektu że mamy maskę 1m nad głową gdy jedziemy:D
RE: Zmiana S301D na ... 1ca90 ?
Dzięki za odpowiedź.
A czy ktoś mógłby rzucić okiem na mojego sama 4x4 i podpowiedzieć na jakich podzespołach został on zrobiony ...skrzynia pierwsza, druga, przedni i tylni most ?
Zdjęcia: http://91.194.228.112/Jacek/tr/index.html
A czy ktoś mógłby rzucić okiem na mojego sama 4x4 i podpowiedzieć na jakich podzespołach został on zrobiony ...skrzynia pierwsza, druga, przedni i tylni most ?
Zdjęcia: http://91.194.228.112/Jacek/tr/index.html
RE: Zmiana S301D na ... 1ca90 ?
Jackus ja twoim miejscu spróbowałbym wziąć napęd z wałka rozrządu.Będzie wolniejszy ale mocniejszy.
RE: Zmiana S301D na ... 1ca90 ?
No właśnie w moim poprzednim samie napęd był brany z wałka rozrządu i miałem wrażenie, że nic nie jest w stanie go zatrzymać. Temu wyraźnie brakuje "pary".
Chętnie bym coś w nim zmienił żeby dodać mu mocy, ale zmiana napędu na wał rozrządu wiąże się raczej z dużymi przeróbkami. Właśnie dlatego pomyślałem, że najmniejszym kosztem (niewielka przeróbka) byłaby zmiana silnika na 1ca90 z tego względu, że jest on niewiele większy i wstawię go tanim kosztem w miejsce 301D.
Chętnie bym coś w nim zmienił żeby dodać mu mocy, ale zmiana napędu na wał rozrządu wiąże się raczej z dużymi przeróbkami. Właśnie dlatego pomyślałem, że najmniejszym kosztem (niewielka przeróbka) byłaby zmiana silnika na 1ca90 z tego względu, że jest on niewiele większy i wstawię go tanim kosztem w miejsce 301D.
RE: Zmiana S301D na ... 1ca90 ?
A masz 1CA90?
Chcąc kupić 1CA90 musisz dać min.2000zł oczywiście możesz kupić znacznie taniej ale ich stan porównałbym z "agonalnym"
Oglądając twoje zdjęcia to obróciłbym silnik o 180 stopni dorobiłbym koło pasowe na wał rozrządu na dwa paski 17-stki.
Moja teoria a zrobisz jak uważasz.
Chcąc kupić 1CA90 musisz dać min.2000zł oczywiście możesz kupić znacznie taniej ale ich stan porównałbym z "agonalnym"
Oglądając twoje zdjęcia to obróciłbym silnik o 180 stopni dorobiłbym koło pasowe na wał rozrządu na dwa paski 17-stki.
Moja teoria a zrobisz jak uważasz.
RE: Zmiana S301D na ... 1ca90 ?
Ja miałem sama 4x4 (Uaz) silnik S-301d napęd był normalnie z wału ale tuż za silnikiem była przekładna ok. 2,5 raza zwalniająca obroty, dopiero dalej sprzęgło i skrzynia uaza.
Sprzęt był naprawdę super. Max prędkość około 20 km/h przy oponach 15".
Przekładnia zwalniająca była zrobiona z kół od rozrządu Stara 28. Myślę jednak że lepiej dobrać coś gotowego zamiast "tworzyć" taką przekładnię.
Zaletą tego rozwiązania jest to że z korby łatwiej zapalić od strony rozrządu.
https://picasaweb.google.com/Bolszewik3 ... 1909878770
Co do mocy tego pojazdu to była po prostu olbrzymia. Wlekłem T-25 z przyczepą po polu, odpalałem z linki C-360 na polu, po polnej drodze przeciągałem pustego Stara 200.
Sprzęt był naprawdę super. Max prędkość około 20 km/h przy oponach 15".
Przekładnia zwalniająca była zrobiona z kół od rozrządu Stara 28. Myślę jednak że lepiej dobrać coś gotowego zamiast "tworzyć" taką przekładnię.
Zaletą tego rozwiązania jest to że z korby łatwiej zapalić od strony rozrządu.
https://picasaweb.google.com/Bolszewik3 ... 1909878770
Co do mocy tego pojazdu to była po prostu olbrzymia. Wlekłem T-25 z przyczepą po polu, odpalałem z linki C-360 na polu, po polnej drodze przeciągałem pustego Stara 200.
RE: Zmiana S301D na ... 1ca90 ?
No nie mam 1ca90, zakładałem zamianę, więc cenę przez pół.
Z obróceniem dobry pomysł, ale co wtedy z odpalaniem ??
Nie mam rozrusznika więc korba wyjdzie mi od drugiej strony, chyba że jest na to jakaś metoda ?
Z obróceniem dobry pomysł, ale co wtedy z odpalaniem ??
Nie mam rozrusznika więc korba wyjdzie mi od drugiej strony, chyba że jest na to jakaś metoda ?
RE: Zmiana S301D na ... 1ca90 ?
Teoretycznie gdy silnik jest odwrócony odpala się go za pomocą specjalnej taśmy. Nie wiem jak to się sprawdza w praktyce. Można też dorobić jakiś zazębiacz na korbę od strony koła zamachowego.
RE: Zmiana S301D na ... 1ca90 ?
Zainspirowało mnie to co napisałeś - napęd z wału i przekładnia 2,5 - wydaje się najlepszym rozwiązanie w moim przypadku. Masz może jakieś zdjęcia takiego rozwiązania ?
RE: Zmiana S301D na ... 1ca90 ?
Zazębiacz po prostu przekręcasz na stronę koła zamachowego i po problemie,jak z odpalanie to nie wiem nigdy nie próbowałem odpalić ze strony koła zamachowego.
U mnie wygląda to tak:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/d37 ... e1057.html
U mnie wygląda to tak:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/d37 ... e1057.html
RE: Zmiana S301D na ... 1ca90 ?
A co myślicie jeszcze o jednym pomyśle - a mianowicie zmienić przełożenie między jedną a drugą skrzynią biegów - nie wiem jak są ze sobą sprzężone, ale to może być najlepsza/najtańsza opcja ?
RE: Zmiana S301D na ... 1ca90 ?
Pamiętaj że przekładnia zębata odwraca obroty
RE: Zmiana S301D na ... 1ca90 ?
Odwracając S301D na wale rozrządu też masz prawe obroty tak jak na wale korbowym.Wkładając jakąś przekładnię między skrzyniami wydłużysz sobie tylko ramę.
RE: Zmiana S301D na ... 1ca90 ?
Dałem zdjęcie:
https://picasaweb.google.com/Bolszewik ... 1909878770
Przekładnia to jest to prostokątne ustrojstwo za silnikiem, a przed kołem sprzęgła (na górze jest srebrna śrubka czyli odpowietrznik i wlew oleju jednocześnie). Słabo widać ale lepszego zdjęcia nie mam.
Wg. mnie obroty idealnie zgrywały się ze skrzynią Uaza. Prędkości na jedynce terenowej około 5 km/h, max na 4 z wyłączonym przednim napędem około 20 km/h. Na 4 z włączonym napędem na cztery koła (ale bez reduktora) jechałem po asfalcie z przyczepą piachu o wadze około 1,5 t bez problemu.
Zastosowanie takiej przekładni ma oczywiście swoje wady i wcale nie uważam że jest to jedyne słuszne rozwiązanie. Jednak dzięki niemu nie potrzebowałem dwóch skrzyń biegów. co samo w sobie uważam za zaletę.
Przybyła by Ci przekładnia ale ubyła jedna skrzynia i jakieś tam przełożenie między nimi.
https://picasaweb.google.com/Bolszewik ... 1909878770
Przekładnia to jest to prostokątne ustrojstwo za silnikiem, a przed kołem sprzęgła (na górze jest srebrna śrubka czyli odpowietrznik i wlew oleju jednocześnie). Słabo widać ale lepszego zdjęcia nie mam.
Wg. mnie obroty idealnie zgrywały się ze skrzynią Uaza. Prędkości na jedynce terenowej około 5 km/h, max na 4 z wyłączonym przednim napędem około 20 km/h. Na 4 z włączonym napędem na cztery koła (ale bez reduktora) jechałem po asfalcie z przyczepą piachu o wadze około 1,5 t bez problemu.
Zastosowanie takiej przekładni ma oczywiście swoje wady i wcale nie uważam że jest to jedyne słuszne rozwiązanie. Jednak dzięki niemu nie potrzebowałem dwóch skrzyń biegów. co samo w sobie uważam za zaletę.
Przybyła by Ci przekładnia ale ubyła jedna skrzynia i jakieś tam przełożenie między nimi.
RE: Zmiana S301D na ... 1ca90 ?
A co sądzisz o pomyśle redukcji między skrzyniami - o której pisałem wcześniej ? Jak by się to miało do mocy z twoją przekładnią ?
Dodam, że mam jeszcze wałek napędu z tyłu traktorka. Moc na ten wałek brana jest z pierwszej skrzyni. Dla mnie redukcja za pierwszą skrzynią, a przed drugą była by o tyle fajna, że prędkość obrotowa wałka została by taka sama - czyli wolniejsza jazda, prędkość obrotowa wałka ta sama, co dla kosiarki może nieć znaczenie.
Dodam, że mam jeszcze wałek napędu z tyłu traktorka. Moc na ten wałek brana jest z pierwszej skrzyni. Dla mnie redukcja za pierwszą skrzynią, a przed drugą była by o tyle fajna, że prędkość obrotowa wałka została by taka sama - czyli wolniejsza jazda, prędkość obrotowa wałka ta sama, co dla kosiarki może nieć znaczenie.
RE: Zmiana S301D na ... 1ca90 ?
Stosując pomiędzy skrzyniami redukcyjną przekładnię zębatą bez koła pośredniego, czyli odwracającą obroty spowodujemy że chcąc jechać do przodu jedna ze skrzyń musi być ustawiona na biegu wstecznym. .Przekładnia redukcyjna może być dana za silnikiem. W obu przypadkach musisz zmienić kierunek obrotów silnika..Inaczej tracisz przełożenia jednej skrzyni i znaczne zwolnienie poprzez konieczność jazdy na biegu wstecznym.Czyli jak dasz reduktor odwracający obroty, a nie zmienisz kierunku obrotów silnika i będziesz musiał mieć wsteczny w jednej skrzyni to będą Cię wyprzedzać dzieci na rowerkach.
