s231 problem z pompą?

Wszystko o stacjonarnych silnikach rolniczych
yam1530
Posty: 11
Rejestracja: 06 kwie 2012, 19:17

s231 problem z pompą?

Post autor: yam1530 »

Witam
Jest to mój pierwszy post na forum.
Pozdrawiam wszystkich miłośników ciągników SAM oraz silników stacjonarnych ES

Opis:
Jestem w posiadaniu silnika S321 jest on w moich rękach już kilka lat.
Kupiony był z zamiarem zmodernizowania naszego SAM-a.
Co roku było odpalany i za każdym razem ładnie zapalał i pracował bez zarzutu.
Silnik przestał 3lata bez odpalania i w dniu dzisiejszym podczas próby uruchomienia nie dał znaku życia.
Podłączyłem paliwo bezpośrednio poprzez wężyki 1
Odkręciłem nakrętkę 2 w celu odpowietrzenia
Po pokazaniu się ropy w miejscu odkręcenia nakrętki 2, dokręciłem ją
Zdemontowałem rurkę paliwa 3
Odkręciłem końcówkę wtrysku 4
Po pokazaniu się ropy dokręciłem końcówkę 4
Paliwo pokazywało się we wcześniej opisanych miejscach ale moim zdaniem była to zasługa grawitacji a nie pompy.
Po dokręceniu końcówki 4 i kręceniu korbą niestety nie pokazało się paliwo w miejscu montażu rurki paliw 3.
Kręciłem korbą odkręcałem(odpowietrzałem) poprzez 2 i niestety nic się nie zmieniało. Brak ciśnienia paliwa w miejscu montażu rurki 3.
Co może być przyczyna takiego zachowania. śilnik nie był rozbierany ma jeszcze oryginalne plomby.
poniżej załączam zdjęcia.
Pozdrawiam
Obrazek
Obrazek
Obrazek
RobFra
Posty: 157
Rejestracja: 13 wrz 2011, 19:27

RE: s231 problem z pompą?

Post autor: RobFra »

Odpowietrzyłeś pompę wtryskową.
Wygląda, że masz powietrze w przewodzie wysokiego ciśnienia - tym od rurki 3 do wtryskiwacza.
A - Odkręć nakrętkę od rurki 3, ale przy wtryskiwaczu.
B - Wypełnij tę rurkę 3 albo dolewając ON, albo kręcąc korbą. Lepsze to drugie bo jest pewność, że nie zostanie "bąbelek" powietrza. No i będzie widać czy "idzie" paliwo.
C - zakręć nakrętkę z pkt A i spróbuj zapalić.

Możesz jeszcze wymontować wtryskiwacz i sprawdzić czy rozpyla paliwo.
yam1530
Posty: 11
Rejestracja: 06 kwie 2012, 19:17

RE: s231 problem z pompą?

Post autor: yam1530 »

Ale czy przy ściągniętej nakrętce 3 przy kręceniu korbą paliwo powinno się wylewać(tryskać) z elementu 4?
Awatar użytkownika
papiszon
Posty: 511
Rejestracja: 08 lis 2010, 21:10

RE: s231 problem z pompą?

Post autor: papiszon »

Powinno. To jest wyjście z sekcji tłoczącej pompy wtryskowej. Jeśli odkręcisz tę rurkę i podczas kręcenia nie pokaże się paliwo (powinno tryskać), oznaczać to może wadę sekcji. Przez długi czas silnik nie pracował i tłoczek mógł podrdzewieć i zacina się w cylinderku. W takim wypadku cała sekcja do wymiany. Gdyby co, chyba mam taką (oznaczenie 505 na tłoczku). Jeśli jednak paliwo z pompy będzie się pokazywać, to wina może być rozpylacza (wtryskiwacza). Tam też podobnie mogło dojść do zacięcia się iglicy. Pierwsza czynność, odkręć rurkę wysokiego ciśnienia od króćca pompy, jeśli jest paliwo to wyjmij wtryskiwacz, zakręć z powrotem rurkę i sprawdź, czy wtryskiwacz rozpyla. Jak wszystko jest ok. to niesprawności należy szukać w innym miejscu.
yam1530
Posty: 11
Rejestracja: 06 kwie 2012, 19:17

RE: s231 problem z pompą?

Post autor: yam1530 »

Paliwo nie wychodzi z sekcji pompy. Czyli muszę wyciągnąć całą pompę? Odkręcić 3 śruby mocujące?
Będę potrafił ją z powrotem włożyć?
czyzor23
Posty: 158
Rejestracja: 10 paź 2011, 18:08

RE: s231 problem z pompą?

Post autor: czyzor23 »

kolego odkręć śrube nr 4 i kręć powoli korbą patrz czy paliwo ci sie podnosi jak kręcisz, jak jest dobrze odpowietrzone to cały czas leci powoli paliwo nawet jak nie kręcisz a jak kręcisz to powinno się widocznie podnosić .
jak zauważysz że sie podnosi to wkręć z powrotem 4 i przyłóż palec i sprawdż czy cisnie paliwo ma tak cisnąć zebys palcem nie utrzymał jak tak będzie to skręć wszystko pokmręć kilka razy korbą i posłuchaj czy słychać czy pompa pracuje to będzie takie stukanie ,jeśli tak to musi zapalić czasem trzeba tą czhynnośc powtórzyć kilka razy ,a sprawdż czy masz kranik drożny wiem bo przez cały czas miałem esa właśniue z tym silnikiem pozdrawiam
Awatar użytkownika
papiszon
Posty: 511
Rejestracja: 08 lis 2010, 21:10

RE: s231 problem z pompą?

Post autor: papiszon »

@czyzor, @yam1530 pisał, że po odpowietrzeniu pokazało się paliwo, czyli kranik jest drożny. Zresztą, jeśli dobrze zrozumiałem to on podłączył zasilanie na "krótko". Po odkręceniu króćca pompy wcale nie musi samo wypływać paliwo. Gdy tłoczek jest w takim położeniu, że zakrywa otwór wlotowy do sekcji, wtedy paliwo nie przedostanie się nad tłoczek. Do tego jest jeszcze zawór zwrotny, którego grzybek też może być zapieczony.
@yamo1530, jescze jedno zrób. Spróbuj wyjąć zaworek zwrotny. Jest umieszczony w króćcu. Jak już masz to odkręcone, to można zajżeć do sekcji od góry. Pod króćcem jest plastikowa podkładka z otworem pośrodku. Wkręć w ten otwór śrubę M8 (tam powinien być gwitn) i gdy wyciągniesz tę podkładkę zobaczysz główkę sekcji z tłoczkiem wewnątrz. Teraz wystarczy pokrecić i upewnić się, czy tłoczek się rusza. Jesli się rusza, to i paliwo powinno się teraz pokazywać. Dalej zobaczymy.
yam1530
Posty: 11
Rejestracja: 06 kwie 2012, 19:17

RE: s231 problem z pompą?

Post autor: yam1530 »

@czyzor podłączyłem paliwo na krótko,paliwo nie ma żadnego ciśnienia.
@papiszon tłoczek sie najwidoczniej nie rusza ponieważ paliwo nie ma ciśnienia.
Czy to zapieczenie można zlikwidować poprzez np. rozkręcenie wziernika i poprzez wziernik podgrzanie korpusu pompy? Czy to coś da?
Które elementy uległy zatrzymaniu(zapieczeniu)?
Obrazek
Awatar użytkownika
oman7
Posty: 787
Rejestracja: 27 lut 2010, 23:01

RE: s231 problem z pompą?

Post autor: oman7 »

Czytałem opis twojego problemu i w żadnym wypadku nie podgrzewaj pompy musisz ją wyciągnąć i rozebrać na części pierwsze i wyczyścić
Sprawdź sobie jeszcze zaworek zwrotny to jest część nr.17.
yam1530
Posty: 11
Rejestracja: 06 kwie 2012, 19:17

RE: s231 problem z pompą?

Post autor: yam1530 »

oman7 nr17 to Zawór tłoczący DV24 i nie mam pojęcia jak go sprawdzić.
Nawet jak by on nie był sprawny to po wyciągnięciu części 18 i 17 to podczas kręcenia korbą poziom paliwa powinien się podnosić.
Moim zdaniem żeczywiście jest coś nie tak z pompą. Czy po wyjęciu pompy jest szansa na usunięcie zacięcia?
Czy przy ponownym montażu pompy należy ustawiać coś jeszcze?
Awatar użytkownika
oman7
Posty: 787
Rejestracja: 27 lut 2010, 23:01

RE: s231 problem z pompą?

Post autor: oman7 »

Napisałem żebyś go sprawdził to znaczy delikatnie nacisną na tłoczek od strony pompy zdarza się że dostaje się że skoroduje po prostu wymyj wydmuchaj sprężonym powietrzem.
Rozbierzesz pompę to zobaczysz co jest nie tak.
Oczywiście po naprawie pompy należny sprawdzić początek tłoczenia paliwa czyli tak zwany zapłon
yam1530
Posty: 11
Rejestracja: 06 kwie 2012, 19:17

RE: s231 problem z pompą?

Post autor: yam1530 »

No to może w poniedziałek się za to zabiorę. Proszę napisz jeszcze jak się odbywa ustawienie zapłonu w tym silniku.
Awatar użytkownika
oman7
Posty: 787
Rejestracja: 27 lut 2010, 23:01

RE: s231 problem z pompą?

Post autor: oman7 »

Proponuję ci za nim wyciągniesz pompę żebyś sprawdził zaworek zwrotny skoro piszesz że jak odkręcisz śrubę 4 to paliwo się przelewa grawitacyjnie przez pompę.
Zapłon sprawdza się w ten sposób:
-na korpusie od strony koła zamachowego masz tabliczkę ze strzałką
-na kole zamachowym masz wybite dwa znaki GMP i PT1800
-zakładasz sobie na pompę jakiś(w miejsce zakręcania przewodu nr 3) przezroczysty wężyk o średnicy wewnętrznej 3-4mm
-kręcąc powoli kołem zamachowym drgnięcie paliwa powinno nastąpić dokładnie w punkcie PT1800 na kole zamachowym
-jeżeli drgnięcie paliwa następuje wcześniej lub później jak punkt PT1800 to regulujesz kąt wtrysku za pomocą dodawania lub ujmowania specjalnych podkładek pod pompą
-podkładki mają grubość 0,1mm i 0.05mm
yam1530
Posty: 11
Rejestracja: 06 kwie 2012, 19:17

RE: s231 problem z pompą?

Post autor: yam1530 »

Czyli nie ma z ustawieniem zapłonu dużego problemu.
Rozumiem że te podkładki to 1i2 z poniższego rysunku.
Proszę wyjaśnij jak sprawdzić ten zaworek. Nie mam sprężarki która by dawała 120 bar.
Obrazek
Awatar użytkownika
oman7
Posty: 787
Rejestracja: 27 lut 2010, 23:01

RE: s231 problem z pompą?

Post autor: oman7 »

Z ustawieniem a raczej sprawdzeniem kąta wtrysku nie ma dużego problemu raczej nazwałbym to zabawą ale po demontażu pompy musisz to sprawdzić bo może zmienić się odległość od krzywki na wałku.
Tak to są właśnie te podkładki 1 i 2 i to nimi regulujesz odległość pompy od krzywki.
Ze zaworkiem zwrotnym źle mnie zrozumiałeś nie musisz go podpinać do sprężarki na 120 bar chodziło mi o naciśnięcie tego grzybka śrubokrętem (nie musisz używać dużej siły) i przedmuchanie go sprężonym powietrzem i wymycie w benzynie ekstrakcyjnej,bo może być zapieczony i nawet ciśnienie podawane z pompy go może nie otworzyć.*tup*

Teraz pytanie z mojej strony:?
Masz może w wersji elektronicznej katalog części do silnika S321?
W zamian mam wszystkie instrukcje i katalogi S301D,1CA90,2CA90.
:)
yam1530
Posty: 11
Rejestracja: 06 kwie 2012, 19:17

RE: s231 problem z pompą?

Post autor: yam1530 »

oman7 mam katalog części s231 w wersji papierowej kiedyś kupiony w Andrychowie. Jeżeli chcesz mogę Ci zrobić zdjęcia. Będą wyglądać mniej więcej jak zdjęcia zamieszczane powyżej.
Awatar użytkownika
oman7
Posty: 787
Rejestracja: 27 lut 2010, 23:01

RE: s231 problem z pompą?

Post autor: oman7 »

Jeżeli to nie sprawi ci problemu to prosiłbym zdjęcia.
:p
yam1530
Posty: 11
Rejestracja: 06 kwie 2012, 19:17

RE: s231 problem z pompą?

Post autor: yam1530 »

Ok
będę u siebie po świętach w poniedziałek /wtorek to będziesz miał na 100%. No i pewnie będę miał nowe pytania odnośnie silniczka.
*sarcasm*
Awatar użytkownika
oman7
Posty: 787
Rejestracja: 27 lut 2010, 23:01

RE: s231 problem z pompą?

Post autor: oman7 »

OK nie pali się.*tup*
yam1530
Posty: 11
Rejestracja: 06 kwie 2012, 19:17

RE: s231 problem z pompą?

Post autor: yam1530 »

Czy w moim przypadku mógł się zablokować element nr4 z tego filmiku?
http://www.youtube.com/watch?v=8hOUynpT3VI
ODPOWIEDZ