Remont Zetora 25K

Tutaj relacjonujemy tylko przebieg prac restauracyjnych naszych ciągników i maszyn, a wszelkie porady itd. opisujemy w dziale Porady i wskazówki
Przemko
Posty: 27
Rejestracja: 06 paź 2012, 20:13

Remont Zetora 25K

Post autor: Przemko »

Ciąg dalszy z tego wątku: https://forum.retrotraktor.pl/viewthread ... ad_id=6212

Nie mam aparatu pod ręką, a w telefonie słabizna ale zaczyna szwankować (telefon znaczy) więc może szybko będzie okazja go wymienić na coś lepszego.

Zdjęliśmy chłodnicę, kilkudziesięcioletni brud, piach, kurz przyklejony na oleje i zapieczony na gorąco, wiadomo, była cała czarna i lepiąca się. Prowadnica z jednej strony oderwana, z drugiej naderwana, widać ślad po uderzeniu bo wlew skrzywiony ale poza tym nie cieknie, żeberka nawet nie bardzo poniszczone.

W naiwności swej pomyślałem że najpierw wstępnie ją oczyszczę kompresorem - literalnie nic się na niej nie poruszyło. Wypędzlowałem ją więc ropą a potem kilka cykli aktywna piana - myjka ciśnieniowa i proszę - teraz widać że to chłodnica przynajmniej w zarysach. W rogach na żeberkach zostało jeszcze kilka grudek tak mocno przylepionych że trzeba wkrętakiem wydłubywać.

Teraz najlepsze - przy wlewie jest wycięty prostokątny otwór
http://postimage.org/image/wuf6w79hx/
w nim tkwił dopasowany klocek drewniany uszczelniony szmatą. Wiecie po co? Podtrzymywał maskę...
pawel81
Posty: 78
Rejestracja: 02 lip 2011, 8:59

RE: Remont Zetora 25K

Post autor: pawel81 »

Ale patent z tym klockiem. .Życzę powodzenia w odbudowie. Z chęcią popatrze na kolejnego ładnego zetorka.*tup**tup*
Wicher
Posty: 2077
Rejestracja: 27 lis 2011, 14:16
Lokalizacja: Garbów, Lubelskie

RE: Remont Zetora 25K

Post autor: Wicher »

Ech, mieli ludzie pomysły...

P.S. Jeden temat kontynuuj w jednym temacie. Admin pewnie i tak zrobi z tym porządek ale i nam jest wygodniej bo nie trzeba szukać poprzednich postów, zdjęć... Dbajmy o takie rzeczy, w końcu Forum jest dla nas.
Rolnik amator, wiejski mechanizator ;)
Przemko
Posty: 27
Rejestracja: 06 paź 2012, 20:13

RE: Remont Zetora 25K

Post autor: Przemko »

To może niech admini połączą te wątki, za późno się zorientowałem że remonty relacjonujemy tu, nie tam. Prace powoli postępują, pogoda bardzo dobra.

Przy spuszczaniu oleju z silnika wyjaśniło się dlaczego ostatnio stan oleju się wahał, ojciec myślał że coś źle pamiętał ten stan ale dobrze pamiętał, oleju systematycznie przybywało. Z z michy zeszło najpierw z 5 litrów wody. Zetor ma nieoryginalne tuleje i cylindry, dorabiane z jakiegoś nowszego modelu i pewnie gdzieś przy tulei jest nieszczelność i tamtędy brał wodę.

W skrzyni biegów olej nie zmieniany na pewno od 30 lat, bo dziadek nic tam nie robił a ma Zetora od 1985. Olej gęsty jak lepik, leciał na przemian z wodą, dużo tych bąbli wody w środku nie było ale parę litrów zeszło. Dziadek fajnie ten kisiel w skrzyni skomentował - 30 lat nie zmieniałem oleju i było dobrze, widać taki gęsty ten olej w skrzyni musi być. ;)

Nawiasem - korek oleju miski jak i skrzyni biegów to korki magnetyczne, opiłków śladowe ilości na nich, jest dobrze. Czytając forum byłem przygotowany na najgorsze w skrzyni biegów a tam żadnych poważnych śladów zużycia nie widać, tylko pouszczelniać tu i tam.

Błotniki w stanie dramatycznym, tata powiedział że jak psu z gardła wyjęte ale moim zdaniem to one już gdzieś w okrężnicy chyba były... Mamy tu znajomego blacharza, usunąłem z niej te wszystkie widoczne tutaj blacharskie naprawy i zobaczymy co da się z tym zrobić.

http://postimage.org/image/9tnbhqrsl/
http://postimage.org/image/4m6tr10l1/


Dziś rozkręciliśmy jedną felgę, tylko dwie czy trzy śruby trzeba było wyciąć, reszta dała się odkręcić chociaż łatwo nie było. Felga jak została skręcona tak nie była ruszana, nie wiem kiedy to było ale na pewno przed 1985, opony Kormoran ze Stomilu rocznik 1986! Jak widać jest przerabiana, to felga od C45 (dzięki Ursus za podpowiedź!) którą roznitowano i skręcono na śruby dając wyciętą z oryginalnej felgi od bociana wewnętrzną część z otworami pod śruby. Felga mocno skorodowana od środka, postukałem młotkiem - bardzo dużo zgorzeli, nie jest głęboka ale prawie na całej powierzchni przylegania obu części felgi, będzie z tym sporo zabawy.

http://postimage.org/image/4gi10vfmt/
http://postimage.org/image/6mcbvdj39/
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12223
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Remont Zetora 25K

Post autor: Ursus »

Błotniki cudowne nie są, ale są - a to już dużo w dzisiejszych czasach.

W silniku macie zamiar wstawiać oryginalne tuleje? Ciekaw jestem co za patent tam jest
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
papiszon
Posty: 511
Rejestracja: 08 lis 2010, 21:10

RE: Remont Zetora 25K

Post autor: papiszon »

@Przemko, Twój dziadek mógł mieć rację z tym gęstym olejem. W naszym zetorku, gdy mój ojciec go kupił, też był taki. Czarny i gęsty jak lepik (no może trochę rzadszy*yes*). Nie pamiętam w tej chwili nazwy tego oleju, ale to był jakiś kolejowy. Takim zalewali te stare ciągniki, żeby przecieków nie było.:D
Przemko
Posty: 27
Rejestracja: 06 paź 2012, 20:13

RE: Remont Zetora 25K

Post autor: Przemko »

Dowiem się od czego one zostały dopasowane, to takie proste nie było w każdym razie - tokarz coś tam robił, tyle wiem.

Na zdjęciach nie widać ale oba błotniki zostały zgniecione z tyłu, prawdopodobnie coś zostało za wysoko podniesione podnośnikiem bo na obu są bardzo podobne uszkodzenia. Dokładne oględziny poszczególnych części, po oczyszczeniu ich z brudu i farby pozwalają zauważyć jakie przygody miała maszyna, oj działo się tam, działo.

No ja się domyślam że ten olej to nie taka zwykła sprawa ponieważ miał wodę w sobie ale ta woda wcale go nie rozrzedziła w takie kakao jak to się zwykle dzieje lecz w czystym stanie była w nim w takich bąblach. O tu na zdjęciu widać jak leciała a potem nagle ciach i leci olej. Ze 3x takie bąble z wodą w skrzyni biegów były. Poza tym tryby są teraz oblepione takim przezroczystym filmem olejowym, coś jak lakier, ciekawa sprawa. Po prostu rozbroił nas dziadek że 30 lat nie zmieniał oleju w skrzyni. No ale kiedyś wszystko było inne więc takie numery przechodziły częściej niż dziś.

http://postimage.org/image/9i4t9adpj/
http://postimage.org/image/722zvfvmv/
lonus
Posty: 207
Rejestracja: 12 gru 2011, 12:28

RE: Remont Zetora 25K

Post autor: lonus »

Ten olej to Nigrol gęsty olej do przekładni z dodatkiem grafitu dobra smarowność tylko zimą ciężko z miejsca ruszyć:) . Osobiście zastanawiałem się nad wymianą jego na Transol stosowany np.w kosiarkach rotacyjnych co do hipolu w skrzyni zetorka coś nie jestem przekonany ,wolałbym gęstszy bardziej typowo przekładniowy.
Przemko
Posty: 27
Rejestracja: 06 paź 2012, 20:13

RE: Remont Zetora 25K

Post autor: Przemko »

Gadałem z facetem który robił remont poprzednim razem, tuleje są od Supry, tłoki też ale musiały być przerobione na płaskie dno. Przy okazji dowiedziałem się skąd ta woda w misce olejowej - są wżery, były naprawiane no ale widać nie udało się.

Dowiedziałem się też co się stało z kolektorem - napadało do niego i zimą rozsadziło.

Tak to jest jak się w drobnych sprawach nie dba o maszyny, całość się szybko sypie.

A możecie mi sprawdzić rok produkcji? Na obudowie sprzęgła jest numer 59333, na skrzyni biegów 37148.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12223
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Remont Zetora 25K

Post autor: Ursus »

Jeśli na skrzyni masz 37xxx to myślę ok. 1956-57 rok. U mnie jest 58r. a nr 42xxx.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Przemko
Posty: 27
Rejestracja: 06 paź 2012, 20:13

RE: Remont Zetora 25K

Post autor: Przemko »

Dzięki Ursus!

Kolejny dowód że w dobrym momencie wzięliśmy się za remont, przy zdejmowaniu tylnych kół trochę pokręciliśmy półosiami i nagle z jednej spadła nakrętka trzymająca zwolnicę, jakim cudem się to wykręciło... no ale dobrze że właśnie teraz.

http://postimage.org/image/sdopqodsp/
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12223
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Remont Zetora 25K

Post autor: Ursus »

Tam z jednej strony powinien być lewy gwint, ale może pozamieniane?
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
ODPOWIEDZ