silnik dzika 2, a dzika 21

Wszystkie małe ciągniczki takie jak Ursus C-308, Dzik, Mrówka
matti1989a
Posty: 133
Rejestracja: 16 maja 2015, 0:00
Lokalizacja: Kobylin

silnik dzika 2, a dzika 21

Post autor: matti1989a »

Silnik dzika 2, a dzika 21 jaka różnica? Aby inny zapłon? Od czego pasują cewki, platynki? Chciałem jeszcze dodać bo akurat dałem do remontu silnik z zapłonem zewnętrznym czyli taki jaki był przy dziku 21 ale mam go z jakieś innej maszyny posiada on inne większe sprzęgło niż ja mam przy swoim dziku 2. Wystarczy aby je ściągnąć żeby podłączyć ten silnik do dzika czy jeszcze coś będzie nie pasować?
Awatar użytkownika
AndrzejD21
Posty: 427
Rejestracja: 05 mar 2015, 10:56

RE: silnik dzika 2, a dzika 21

Post autor: AndrzejD21 »

Musi pasować, ściągniesz sprzęgło, jak jest podejście na pięć śrub, to podłączysz przystawkę sprzęgła, ten wałek od swojego i będzie cacy.

Inny zapłon, koło zamachowe inne i cewki.
Chyba tylko tyle się różni.
Wydaje mi się że przerywacz na zewnątrz jest lepszym rozwiązaniem.

Pewnie masz to odśrodkowe, z ursusa c 308, albo przystawki do silnika zmniejszającą obroty.
Ja taką mam, odkręciłem sprzęgło odśrodkowe, i wał jest identyczny.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12802
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: silnik dzika 2, a dzika 21

Post autor: Ursus »

A wał nie jest przypadkiem krótszy w C308?
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
matti1989a
Posty: 133
Rejestracja: 16 maja 2015, 0:00
Lokalizacja: Kobylin

RE: silnik dzika 2, a dzika 21

Post autor: matti1989a »

dokładnie ten silnik pracował przy jakimś wózku u kamieniarza do wożenia kamieni nie wiem czy to był oryginalny sprzęt ale miał swoją skrzynie właśnie z tym dużym sprzęgłem. Też jak się temu przyglądałem jak było jeszcze razem, że to powinno być to samo. Cylinder mam po szlifie nowy tłok z pierścieniami do tego kupiłem nowy krótki wał (wyczytałem, że jeszcze był długi do motopomp) te krótkie też się trochę różnią bo jeden ma gwint do montażu właśnie tego zewnętrznego zapłonu o tym wyczytałem tu:

http://muerte28.republika.pl/waly.html

Niestety pierścienie na wał założone mam stare bo nie mogłem znaleźć, a teraz to już za późno bo silnik ku końcowi. Silnik już odpala ale chwile pochodzi i jak się go zgasi to nie idzie go odpalić więc stąd moje pytanie od czego można dopasować cewki głownie chodzi o zapłonową? Coś tu na forum pisali, że od wsk będzie dobra ? a reszta elementów zapłonu? Teraz jeszcze używam oryginalnego silnika przy moim dziku 2 ale jest on już mocno wyeksploatowany że nawet sam paliwa nie zaciągnie tylko trzeba mu nalać pod świece żeby odpalił. Jak jest przechylony przy oraniu to też ma problem wejść na obroty więc myślę o podmianie
snakeman1
Posty: 198
Rejestracja: 16 mar 2013, 20:41

RE: silnik dzika 2, a dzika 21

Post autor: snakeman1 »

cewki od wsk - ale nie od każdej ( 125??)-na forum jest napisane na pewno wczesniej
Mariuszczs
Posty: 385
Rejestracja: 10 cze 2012, 9:53

RE: silnik dzika 2, a dzika 21

Post autor: Mariuszczs »

Pewnie kamieniarz miał kolebę czyli wózek WNB z tym silnikiem

Raczej problemy masz typowo gaźnikowe niż silnikowe, ale kto wie .
matti1989a
Posty: 133
Rejestracja: 16 maja 2015, 0:00
Lokalizacja: Kobylin

RE: silnik dzika 2, a dzika 21

Post autor: matti1989a »

Właśnie coś czytałem, że cewka zapłonowa od wsk 125 będzie pasować ale też tak jednoznacznie nikt nie pisze. Taką cewkę nową idzie kupić bo jest trend na stare motocykle, a niestety małe jest zainteresowanie dzikami więc pozostają części ze starych zapasów.Jeśli chodzi Ci ~Mariuszczs o mój stary oryginalny silnik co mam przy dziku to twierdze, że jest wyeksploatowany gdyż już był zakładany jeden gaźnik Jikov drugi, gaźnik od Junaka i wszędzie to samo nierówna praca jedynie na gaźniku od Junaka odpalał bo tam jest ta pompka którą można paliwo pobrać ale co z tego jak nie chciał wejść na obroty. Teraz dałem te wszystkie gaźniki wujowi do silnika, który remontuje nie ma problemu obojętnie który założy silnik jak odpali pracuje dobrze jedyny problem jest teraz z iskrą.a to teraz w kwestii potwierdzenia to silnik od dzika 2 ma inne cewki, platynki niż silnika dzika 21 z zewnętrznym zapłonem? Bo wuja mi remontuje silnik z zewnętrznym zapłonem i teraz szukam potrzebnych elementówTo podpowie ktoś od czego można dobrać elementy zapłonu do silnika dzika 21 z zewnętrznym zapłonem? Cewkę zapłonową już wiem, że od wsk 125 a resztę? cewkę świetlną, kondensator, platynki?
Awatar użytkownika
AndrzejD21
Posty: 427
Rejestracja: 05 mar 2015, 10:56

RE: silnik dzika 2, a dzika 21

Post autor: AndrzejD21 »

kondensator od fiat 126p (malucha). ale szukaj lepiej na złomie stare, raczej nie kupuj nowych, bo nic nie warte są.
Kupiłem nowe, to wyjechałem za furtkę, i silnik odmówił posłuszeństwa, wymieniłem kondensatory na stare i chodzi do dziś. Czyli jakieś 4mies.
Mariuszczs
Posty: 385
Rejestracja: 10 cze 2012, 9:53

RE: silnik dzika 2, a dzika 21

Post autor: Mariuszczs »

Na silniki to patrz oznaczenia bo dzik 21 miał już silnik S160 ale dzik 2 też był z tym silnikiem .

Części jest kupa na allegro czy w ogłoszeniach na olx

Platynki są inne i możesz kupić do S160 do syreny nowe cewki różnią się u mnie między silnikami S160 i S261 .
matti1989a
Posty: 133
Rejestracja: 16 maja 2015, 0:00
Lokalizacja: Kobylin

RE: silnik dzika 2, a dzika 21

Post autor: matti1989a »

z tego co wyczytałem na stronie:
http://muerte28.republika.pl/char_techniczna.html
to silnik Silnik WSM typ S-261C należy do dzika 2, a silnik WSM typ 160 do dzika 21.
Wiem, że można kupić jak się trafią nowe części do tych silników ze starych zapasów.
Teraz wuja mi remontuje silnik WSM typ 160 i jest problem z iskrą. Już wiem, że do tego silnika to cewka zapłonowa od wsk 125 i kondensator od fiata 126p pasuje. Platynki do silnika S-261C to od syreny, a do tego drugiego?



to właśnie przywiozłem silnik wyremontowany od wuja to teraz drodzy koledzy muszę odkręcić tą dużą flanszę i koło zamachowe niepotrzebnie założone. Wstawiam zdjęcia. Nic więcej już mi tam nię będzie potrzebne? Poprostu zdjąć stary silnik i dokręcić do sprzęgła nowy?

http://www.fotosik.pl/zdjecie/fb1d55379ffa5abc

http://www.fotosik.pl/zdjecie/eceaa831cdbf25fc
Awatar użytkownika
AndrzejD21
Posty: 427
Rejestracja: 05 mar 2015, 10:56

RE: silnik dzika 2, a dzika 21

Post autor: AndrzejD21 »

Nie będzie pasował, to znaczy będzie, musisz odkręcić to drugie koło zamachowe od strony sprzęgła, odkręcasz pięć śrub i schodzi, przykręcasz ze starego silnika przedłużkę wału wraz ze sprzęgłem, musisz najpierw rozebrać sprzęgło i je zdjąć z przedłużki.

Najpierw sobie zdejm silnik ze sprzęgłem z twojego dzika, tylko 6 śrub, cztery od sprzęgła do skrzyni, i dwie pod silnikiem, takie są dwie łapki dokręcone do skrzyni.

Weź kogoś do pomocy bo silnik ze sprzęgłem waży ponad 60kg.

Do zdjęcia sprzęgła z przedłużki potrzebujesz ściągacza, bez niego nawet nie drgnie.

Ja ściągałem prasą, ale miałem cały wał wyjęty z silnika, i jak twój silnik jest do niczego to to samo spróbuj zrobić.
Oczywiście jak nie masz ściągacza, ale masz prasę.
matti1989a
Posty: 133
Rejestracja: 16 maja 2015, 0:00
Lokalizacja: Kobylin

RE: silnik dzika 2, a dzika 21

Post autor: matti1989a »

to ja sobie w takim razie podjade tym dzikiem do mechanika żeby mi ten silnik przełożył jak bez ściągacza to ani rusz zaraz oceni tarcze sprzęgłowe, a jak co to wymiana bo mam też nowe.
Awatar użytkownika
AndrzejD21
Posty: 427
Rejestracja: 05 mar 2015, 10:56

RE: silnik dzika 2, a dzika 21

Post autor: AndrzejD21 »

I po co będziesz płacił za mechanika?

Ściągacz sam zrobisz, podjedź na złom, czy nawet może w domu masz kawałek ceownika dość solidnego, wiercisz trzy otworki, najpierw zdejm silnik, rozbierz sprzęgło, jest to tak proste że poradzisz sobie bez problemu jest tam 6 śrubek na śrubokręt płaski, odkręcasz je i sprzęgło samo się rozbiera, sprężyny je rozpychają, zdejmujesz tarcze, jak masz nowe, ale "stare" nie jakieś regenerowane, to potem założysz.

Odkręcasz śrubę która znajduje się pod śrubami na klucz chyba 32, i obok miejsc na sprężyny są dwie dziury z gwintem, wiercisz sobie w ceowniku otwory na ten rozstaw dziury.

Potem na środku wiercisz otwór większy, przykręcasz te dwie śruby przez ceownik, a na środku bierzesz jakąś solidną śrubę, pod ceownik dajesz nakrętkę i dokręcasz śrubę tą na środku, tak aby wypychała ten bolec na środku tego sprzęgła.

Jak Ci się uda, to z dalszą robotą nie ma problemu.

Ściągasz to co zbędne na twoim silniku.
Przykręcasz tą przedłużkę ze starego silnika na nowy, ale tą przedłużkę do wału najpierw.
Potem obudowę sprzęgła, zakładasz ten dysk na którym mocujesz sprzęgło, składasz sobie sprzęgło tak jak rozebrałeś, tylko na odwrót, dla ułatwienia weź śrubki z nakrętkami i podkładkami wkręć na przeciw siebie w te miejsce co są te śruby do skręcania sprzęgła.
I nimi tymi nakrętkami dociągnij lekko pokrywę sprzęgła, i skręć dość solidnie, nie zapomnij o zabezpieczeniu tej śruby 32 dokręcającą dysk do przedłużki, ale także i zabezpiecz te pięć śrub co są przy wale.

A i jeszcze jedno zapunktuj porządnie te sześć śrub od sprzęgła, żeby się przypadkiem nie odkręciły.

Powodzenia!

Troszki się rozpisałem, ale jak masz jakieś pytania to odpowiem na nie.
matti1989a
Posty: 133
Rejestracja: 16 maja 2015, 0:00
Lokalizacja: Kobylin

RE: silnik dzika 2, a dzika 21

Post autor: matti1989a »

dobrze dziękuje za informacje właśnie odkręciłem od tego nowego silnika to duże koło zamachowe i tą dużą obudowę sprzęgła które są niepotrzebne i jutro zabieram się za ściąganie starego silnika i za przekładkę
Awatar użytkownika
AndrzejD21
Posty: 427
Rejestracja: 05 mar 2015, 10:56

RE: silnik dzika 2, a dzika 21

Post autor: AndrzejD21 »

Jak coś zdziałasz to napisz. :p
matti1989a
Posty: 133
Rejestracja: 16 maja 2015, 0:00
Lokalizacja: Kobylin

RE: silnik dzika 2, a dzika 21

Post autor: matti1989a »

No to właśnie dzisiaj przełożyłem silnik. Najwięcej czasu straciłem na wymontowaniu tego koła w sprzęgle. Bardzo ciężko schodziło dorobiłem sobie ściągacz z płaskownika i jakoś wymęczyłem. Potem przekręcenie przedłużki wału z silnika do drugiego i składanie sprzęgła ogólnie nic skomplikowanego tam nie ma. Chciałem jeszcze uruchomić ten nowy silnik po zamontowaniu lecz zaraz gasnął. Mam przy nim zamontowany nowy gaźnik (chiński) Pegaz muszę go jeszcze wyregulować pływak albo iglice bo dzik stale zalany jest. Co wykręcę świecę to mokra,a z zaworka na dole leci mgła paliwa ale to już regulacja w poniedziałek. Miałbym jeszcze pytanie jaką mieszankę stosujecie do paliwa instrukcja podaje 1:25. Czy to czasem przy współczesnych lepszych olejach ( syntetycznych czy półsyntetycznych) nie jest za dużo i będzie kopcił świece? Ja używam orlen 2t do mojej wsk 125 jak naleje wg instrukcji to świeca czarna.



To koledzy jakie proporcje oleju do paliwa stosujecie do dzika 2/21 i jaki olej używacie?
Awatar użytkownika
AndrzejD21
Posty: 427
Rejestracja: 05 mar 2015, 10:56

RE: silnik dzika 2, a dzika 21

Post autor: AndrzejD21 »

Najpierw ustaw wolne obroty, żeby sobie pyrkał, potem niech sobie pochodzi jakiś czas.
Jak nie zakopci świecy, to dobrze wyregulowałeś,wolnych obrotów nie ruszamy.
Teraz wysokie obroty,lekko dodajesz gazu, nie za dużo bo silnik jest na dotarciu, jak zalewa, to jak to gaźnik cz350, pegaz i podobne.
W środku jest iglica pod przepustnicą, jak ją wysuwasz z przepustnicy, dajesz więcej paliwa, niżej efekt odwrotny.
Tam są takie rowki na tej iglicy, oraz zabezpieczenie.

Próbuj, jak ustawisz to dobrze to ma chodzić, jak nie to pisz co mu się dzieje, myślę że pomogę.
Mariuszczs
Posty: 385
Rejestracja: 10 cze 2012, 9:53

RE: silnik dzika 2, a dzika 21

Post autor: Mariuszczs »

Ja Orlena2T do dzika daje 1:30 i jest świeca czyściutka .

Dysze paliwowe należy dobrać precyzyjnie. Jak się wkłada gaźnik po prostu jakiś tam można się spodziewać dobrych efektów ale prawie niemożliwe jest trafienie idealnie w rozmiary dysz najodpowiedniejszych .
matti1989a
Posty: 133
Rejestracja: 16 maja 2015, 0:00
Lokalizacja: Kobylin

RE: silnik dzika 2, a dzika 21

Post autor: matti1989a »

dysze dobrać, a jaka powinna być? Ponoć gaźniki Pegaz miały dwa oznaczenia dysz nowe i stare. Gaźnik ustawiony iglice musiałem opuścić na sam dół bo stale się zalewał i trochę na pływaku też poziom zmniejszyłem i teraz jest ok. Dolałem benzyny bez oleju i też teraz mam mieszankę 1:30 i tak pewnie na tym orlenowskim oleju trzeba jeździć. Jutro się trochę przejadę silnik trochę dotrzeć.
snakeman1
Posty: 198
Rejestracja: 16 mar 2013, 20:41

RE: silnik dzika 2, a dzika 21

Post autor: snakeman1 »

Pozwolę sobie doczepić się do tematu gaznika- praktycznie nowy fabrycznie silnik ( przepracował może 5h- z zapasów straży pożarnej)
jak naleje paliwa przez odpowietrznik głowicy to pali (na kilka obrotów) - wniosek >gaźnik nie daje nic paliwa.-gaźnik tak samo praktycznie nowy, rozebrałem umyłem praktycznie z niczego, dysze czyste-przedmuchane.
dalej nic nawet raz nie zakręci silnik . Po odkręceniu dysz u dołu gaźnika paliwo leci.
Od czego zacząć?

2) czym się różnią odmiany silnika 160- dzik 21? ( jest ich 10) wszystko to samo - różnice sa w filtrze, przekładni itp pierdoły > ok, ale co powoduje, że ich moc wynosi od 8 do 12 KM czli 50% Skoro układ korbowo tłokowy jest bez zmian? dysze gaźnika?(paradoksalnie wg katalogu ten najmocniejszy spala najmniej )
ODPOWIEDZ