XI Bieszczadzka Rajza
V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Dodano dnia: 28/03/2013
W roku 1974, polskie władze kupiły licencję na ciągnik rolniczy Massey Ferguson z silnikiem Perkins (motor 3-cyl. AD 3.152 i motor 4-cyl. A 4.236). Kiedy w kraju powstały pierwsze licencyjne silniki Perkins, wymiary podzespołów były calowe.
Znacznie wcześniej, bo w roku 1960, licencję ciągnika MF-35 wraz z silnikiem D 3.152 kupiła Jugosławia (oznaczonego przez nich jako IM-03). Bałkany są o krok przed nami. Silniki stosowane w Fergusonach (od 1959 r.) oraz Fordach Dexta (od 1958r) to 3 cylindrowe Perkinsy serii P3. Silnik Dexty był specjalną wersją Perkinsa P3 z maksymalną mocą 32 KM.
Jugosłowiański Ferguson nosił oznaczenie IMT 533, zaś silnik IM-03.
Analizując budowę silnika Dexty (F3), a polską modernizacją widać szereg zmian występujących w osprzęcie. Wał korbowy, korbowody, koło zamachowe, panewki, pompa wodna i olejowa są takie same. Zmianie uległa pompa wtryskowa. Pewne elementy silnika F3 i polskie 3P są podobne. Jednak nie należy się tym sugerować przy remoncie silnika. Nie są to informacje sprawdzone.
Porównanie silników Dexty i 3P sprawia wiele kłopotów i nie jest wiążące. Półpierścienie oporowe występujące w polskiej wersji silnika występują w dwóch odmianach (montowane po 1992 r). W wersji angielskiej występuje podobna sytuacja. Pochodzenie silnika Perkins jest dobrze udokumentowane w fabrycznej dokumentacji technicznej. Co prawda w przedstawionym po angielsku opisie silników brakuje wzmianki o Dextrze, jednak jest silnik oznaczony jako 3.152.
Warto wspomnieć, że symbolika w oznaczeniach silników Perkinsa wyraża liczbę cylindrów i całkowitą pojemność skokową w calach. Warto też zapoznać się z lokalizacją numerów seryjnych silników. W szczególności z położeniem, lokalizacją tabliczek poszczególnych typów silników.
Położenie tabliczek znamionowych w silnikach Perkinsa po 1974r.
Lewa strona
Prawa strona.
Tył silnika
Polskie silniki Perkins produkowane w Zakładach Mechanicznych „Ursus” to ich proste rozwinięcie P3, oznaczone 3P. Znalazły one szerokie zastosowanie w szybko rozwijającej się gospodarce.
1. Perkins 3-cylindrowy montowany był w:
– Licencyjnym MF 235,255 i pochodnych Ursusach 2802,2812,3512,3514,
– Samochodzie Tarpan (FMR Polmo Poznań, FSS Kielce)
– W zagranicznych traktorach Massey Ferguson, typu: MF 20, 30, 35, 40, 50, 124, 133, 134, 135, 144, 148, 150, 155, 200, 202, 203, 235, 240, 244, 250, 550, 702, 911, 1035, 1350, 1500, 2135, 2200, 2203, 2205, 2244, 2299, 2500.
2. Perkins 4-cylindrowy A4.236 występował w:
– Nie wdrożonym licencyjnym MF 265/275, produkowanym od 1988roku jako
Ursus 4512/4514,
– Podnośniku widłowym Zremb Gliwice.
– Zagranicznych traktorach Massey Ferguson z tym silnikiem to MF: 11, 31, 33, 50, 87, 95, 99, 165, 168, 175, 177, 178, 180, 185, 186, 187, 188, 265, 275, 300, 350, 470, 487, 565, 575, 590.
Dodatkowo silniki 4 cylindrowe występowały w samochodach ciężarowych np. hiszpańskie Ebro.
Obecnie (rok 2012) dokumentacja techniczna tworzona jest w oparciu o język angielski. Dlatego warto jest szukać rozwiązań opartych na języku anglojęzycznym. Dokumentacja techniczna w/g tworzenia odlewów w fabryce np. bloków silnikowych nie jest (i nie musi być spójna) z oznaczeniem żeliwnego odlewu bloku silnika.
Marek Ułasiuk