Pompa Oleju C-328

Tutaj relacjonujemy tylko przebieg prac restauracyjnych naszych ciągników i maszyn, a wszelkie porady itd. opisujemy w dziale Porady i wskazówki
Awatar użytkownika
Patryk Augustyn
Posty: 11
Rejestracja: 26 lut 2022, 0:42
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Pompa Oleju C-328

Post autor: Patryk Augustyn »

Cześć :) od jakiegoś czasu walczę ze swoim c328, ciśnienie oleju 0.2 bar. Dziś rozebrałem zawór w środkowej podporze wału, wyczyściłem i wszystko jest z nim w porządku. Sama pompa wydaje się być sprawna, ale chciałbym poznać metody jak można ją sprawdzić, zanim utopię 500zł na nową. Podając jej olej i kręcąc wolno ręcznie kołem widać jak tłoczy olej, filtr oleju bąk pracuje lecz słabo, nie ma sił żeby przepchać olej do "powrotu" znajdującego się w bloku. Silnik pracował bardzo długo przed remontem i nie wykazywał objawów braku smarowania, teraz również pochodził łącznie z 1.5mtg, tuleje są smarowane lecz mam wrażenie że olej nie dociera już do klawiatury.
Ostatnio zmieniony 18 lip 2025, 19:59 przez Patryk Augustyn, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12783
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Pompa Oleju C-328

Post autor: Ursus »

Ciężko tak całkiem bez przyrządów sprawdzić pompę, można jedynie sprawdzić ją tworząc sobie przyrząd i patrzeć jakie ciśnienie jest w stanie wytworzyć pompa.
Co robiłeś dokładnie w silniku? Może gdzieś indziej też należy szukać przyczyny. Jakie było ciśnienie przed remontem?
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
Patryk Augustyn
Posty: 11
Rejestracja: 26 lut 2022, 0:42
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: Pompa Oleju C-328

Post autor: Patryk Augustyn »

Zrobiłem całą górę silnika + korbowody i panewki, ciśnienia przed remontem niestety nie mierzyłem. Fakt, że wału nie ruszałem, ale naprawdę nie wiem jak musiałby być zajechany żeby wskazówka na zegarze nawet nie drgnęła. Dodam również, że ciśnienie się nie zmienia ze wzrostem lub spadkiem obrotów. Wydaje mi się że gdzieś może być jakaś nieszczelność? może przy bączku?
piorun1234
Posty: 383
Rejestracja: 24 maja 2011, 20:55

Re: Pompa Oleju C-328

Post autor: piorun1234 »

Można rozebrać pompe i zobaczyć jak są wyrobione boczne ścianki gdzie przylegają koła zębate. Tam właśnie pompa najbardziej traci ciśnienie oleju.
Awatar użytkownika
Borekk17
Posty: 429
Rejestracja: 09 gru 2018, 22:30
Lokalizacja: Dzierżoniów
Kontakt:

Re: Pompa Oleju C-328

Post autor: Borekk17 »

Jakim manometrem mierzysz cisnienie? Tym oryginalnym co jest w trojwskazniku czy innym zewnętrznym?
Jeżeli oryginalnym to tam podziałka jest w MPa czyli 0.2 odpowiada 2bar

Zawoŕ w stopie wału sprawdzałeś na szczelność? Próbowałeś go dokrecic o jeden obrót? Często gniazdo lubi być wyklepane a przy remontach większość wkłada nową kulkę a cisnienie i tak ucieka bokiem rurki sprawdzone pod względem uszkodzeń i pękniec?

Trochę słabo ze robiąc silnik nie wyjąłeś wału chociaż żeby go zwymiarować i zapobiegawczo dać nowe panewki

Co do filtra oleju to w c328 nie robi to różnicy czy Bąk będzie bez luzu czy zajechany czy ktoś włozy podstawkę na wymienny filtr puszkowy bo z ciśnieniem oleju w magistrali nie ma to nic wspólnego pompa jest dwusekcyjna jedna sekcja obsługuje filtr a druga magistralę
Ursus C-4011 Zetor 3011 major x4 Fortschritt E512
Awatar użytkownika
Patryk Augustyn
Posty: 11
Rejestracja: 26 lut 2022, 0:42
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: Pompa Oleju C-328

Post autor: Patryk Augustyn »

Kupiłem manometr zewnętrzny ze zbrojonym przewodem i od razu nowy czujnik ciśnienia oleju który idzie w blok, sprawdziłem sam zegar dla pewności wstrzykując w niego olej za pomocą strzykawki i działa należycie. Jak ogólnie powinien zachowywać się olej wędrujący przez ten "wężyk" z bloku do wskaźnika? czy powinno być tam wyczuwalne ciśnienie i olej wręcz bryzgać? Co do zaworu w stopie wału to wszystko wydaje się być ok, wyczyściłem i sprawdziłem na szczelność zalewając ropą, samą śrubę też wkręciłem o kilka obrotów. Jednakże temat bąka dalej nie daje mi spokoju, ten wirnik z tego co kojarzę powinien się kręcić z prędkością kilku tysięcy razy za minutę, a u mnie obraca się może kilkaset lub mniej, dodatkowo nie tłocząc oleju do góry na powrót, jedynie coś tam się czasem zapoci. Tak jakby zwyczajnie pompa była strasznie słaba i przepuszczała. Wszystkie rurki od niej idące nie były zapchane a olej świeżutki dobrej klasy.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12783
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Pompa Oleju C-328

Post autor: Ursus »

A smok od pompy masz dobry? Bo czasem zasysanie powietrza powoduje, że pompa nie ma jak zassać w pełni oleju i tłoczy go dużo mniej niż powinna. Podobnie zwróć uwagę na rurkę tłoczną.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
Patryk Augustyn
Posty: 11
Rejestracja: 26 lut 2022, 0:42
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: Pompa Oleju C-328

Post autor: Patryk Augustyn »

Po dłuższych namysłach postanowiłem wymienić filtr bąk na PP84, chciałbym również do tego silnika założyć już pompę oleju od c330, czy będzie pasować bezproblemowo? będę mógł wykorzystać oryginalne rurki ze starej pompy dwusekcyjnej? chyba mocowanie smoka się różni? :)
Awatar użytkownika
Borekk17
Posty: 429
Rejestracja: 09 gru 2018, 22:30
Lokalizacja: Dzierżoniów
Kontakt:

Re: Pompa Oleju C-328

Post autor: Borekk17 »

Pompy od 30 nie założysz bo nie będzie czym zasilić filtra oleju w 28 są dwa osobne obwody jeden zasila tylko i wyłącznie bąka i olej spływa do misy
A drugi to wał i wałek rozrządu


Co do filtra to zmiana z bąka na puszkowy i tak ci nie zwiekszy ciśnienia bo z filtra oleju i tak swobodnie splywa do miski

Zakładaj nową pompę a w najgorszym wypadku będziesz rozbierał silnik wał do szlifu nowy wałek Rozrządu i tulejki
Ursus C-4011 Zetor 3011 major x4 Fortschritt E512
Awatar użytkownika
Patryk Augustyn
Posty: 11
Rejestracja: 26 lut 2022, 0:42
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: Pompa Oleju C-328

Post autor: Patryk Augustyn »

Jeśli jednak zdecyduję się na PP84 (mój bąk nie jest już w najlepszym stanie) to pompa od C330 podejdzie bez przeróbek z wykorzystaniem części przewodów od starej pompy dwusekcyjnej? czy będzie trzeba coś jeszcze dokupić 😀
Awatar użytkownika
Borekk17
Posty: 429
Rejestracja: 09 gru 2018, 22:30
Lokalizacja: Dzierżoniów
Kontakt:

Re: Pompa Oleju C-328

Post autor: Borekk17 »

Pompa od 30 nie podejdzie
Musiałbyś rzeźbić tak aby powrót z filtra szedł bezpośrednio na magistralę wału

Nie ma co kombinować jak koń pod górę zakładaj nową pompę typową dla 328 i tyle a jak nadal nie będzie ciśnienia to tylko remont
Ursus C-4011 Zetor 3011 major x4 Fortschritt E512
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12783
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Pompa Oleju C-328

Post autor: Ursus »

Jak coś to mam pompy nowe Hylmet po 490 zł jak jesteś zainteresowany.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
Borekk17
Posty: 429
Rejestracja: 09 gru 2018, 22:30
Lokalizacja: Dzierżoniów
Kontakt:

Re: Pompa Oleju C-328

Post autor: Borekk17 »

Patryk Augustyn pisze: 16 lip 2025, 3:06 Kupiłem manometr zewnętrzny ze zbrojonym przewodem i od razu nowy czujnik ciśnienia oleju który idzie w blok, sprawdziłem sam zegar dla pewności wstrzykując w niego olej za pomocą strzykawki i działa należycie. Jak ogólnie powinien zachowywać się olej wędrujący przez ten "wężyk" z bloku do wskaźnika? czy powinno być tam wyczuwalne ciśnienie i olej wręcz bryzgać? Co do zaworu w stopie wału to wszystko wydaje się być ok, wyczyściłem i sprawdziłem na szczelność zalewając ropą, samą śrubę też wkręciłem o kilka obrotów. Jednakże temat bąka dalej nie daje mi spokoju, ten wirnik z tego co kojarzę powinien się kręcić z prędkością kilku tysięcy razy za minutę, a u mnie obraca się może kilkaset lub mniej, dodatkowo nie tłocząc oleju do góry na powrót, jedynie coś tam się czasem zapoci. Tak jakby zwyczajnie pompa była strasznie słaba i przepuszczała. Wszystkie rurki od niej idące nie były zapchane a olej świeżutki dobrej klasy.
A w kwestii tego manometra to jak możesz to wrzuc foto jak on wygląda
Bo w sklepach jest dostępnych sporo bubli
Sam ile razy trafiłem na manometr który zaniżał o 1.5-2bary
Ursus C-4011 Zetor 3011 major x4 Fortschritt E512
Awatar użytkownika
Patryk Augustyn
Posty: 11
Rejestracja: 26 lut 2022, 0:42
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: Pompa Oleju C-328

Post autor: Patryk Augustyn »

Obrazek
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12783
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Pompa Oleju C-328

Post autor: Ursus »

Dla pewności spróbuj sobie jak masz sprężarkę to dmuchnąć w manometr na ile CI się da szczelność utrzymać. Ale tak spokojnie coraz więcej, powinna się skala praktycznie zamknąć. Ja mam taki "przyrząd zrobiony", że jedna strona to rurka z nakrętką co pasuje do manometru, a druga to zawór samochodowy i sprawdzam sobie wskaźniki pistoletem do pompowania :)
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
Patryk Augustyn
Posty: 11
Rejestracja: 26 lut 2022, 0:42
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: Pompa Oleju C-328

Post autor: Patryk Augustyn »

Dzięki wszystkim za porady, w przyszłym tygodniu będę działał i na pewno będzie jakiś tego efekt. Tak jeszcze zapytam, czy korzystając z okazji mogę sobie wymienić panewki główne? tzn konkretnie 3 sztuki na stopach wału, bo więcej chyba nie da rady bez demontażu wału. Są w marnym stanie, a na pewno delikatnie poprawiło by to ciśnienie wraz z nową pompą, filtrem i podkręceniem śrubki na środkowej stopie. Zdaje sobie sprawę, że to już trochę fuszerka bo cały silnik zrobiłem a wał, rozrząd i panewki główne stare wyjechane zostały, ale chcę tylko żeby to pochodziło do przyszłego roku żeby teraz móc ogarniać resztę rzeczy przy ciągniku. Zmieniać te panewki? :D
Awatar użytkownika
Borekk17
Posty: 429
Rejestracja: 09 gru 2018, 22:30
Lokalizacja: Dzierżoniów
Kontakt:

Re: Pompa Oleju C-328

Post autor: Borekk17 »

Główne panewki da się wszystkie wymienić bez wyjmowania wału
Wystarczy je wysunąć po obwodzie wału
Ursus C-4011 Zetor 3011 major x4 Fortschritt E512
ODPOWIEDZ