Silniki S24, S34, S35, S44, S64

Wszystko o naszych Ursusach
Alchemik
Posty: 425
Rejestracja: 15 sty 2019, 16:29

Silniki S24, S34, S35, S44, S64

Post autor: Alchemik »

Co wiemy na temat tych silników?
Z informacji z forum:
Obrazek
Obrazek
Obrazek Obrazek
+ jeszcze są jakieś dane w instrukcjach obsługi serii ,,U" które posiada któryś z użytkowników tego forum, lub agrofoto.

Co wiemy więcej o tych silnikach?
Kto i kiedy je zaprojektował?
(Eugeniusz Ajzenberg jak przy ciezkiej serii?)
W jakim zakładzie?
Czy bazują one jakiś wcześniejszych konstrukcjach?
Czy są tak jak s43 powiązane z silnikiem Stara wspólnym tłokiem ( lub są z niego skalowane)
Blok i wał to zupełna nowość Czy jakiś miks znanych rozwiązań.
Czy tak jak w innych silnikach pomagała w projektowaniu zagraniczna firma ( w tym okresie komorę spalania w silniku stara poprawiała firma z Grazu ( powiązana z steyr?))
Jest jakiś opis w literaturze na ich temat?
bergman31
Posty: 1492
Rejestracja: 29 wrz 2011, 20:49

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

Post autor: bergman31 »

Masa silnika suchego
S-24 - 275kg
S-34 - 320kg
S-35 - 325kg
S-44 - 380kg

Jednostkowe zużycie paliwa przy mocy znamionowej
U310 - 175G/KMh
U510 - 175G/KMh
U610 - 175G/KMh
U710 - 175G/KMh
Ostatnio zmieniony 31 gru 2024, 19:46 przez bergman31, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
pop
Posty: 1038
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

Post autor: pop »

Bergman 31,jestem pod wrażeniem mnogości informacji,jakie zgromadziłeś w swym prywatnym archiwum.
bergman31
Posty: 1492
Rejestracja: 29 wrz 2011, 20:49

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

Post autor: bergman31 »

Moje archiwum, to to tylko kilka podstawowych informacji o maszynach rolniczych. Natomiast do Ursusów serii U otrzymałem kiedyś kompletne dane techniczne z fabrycznych instrukcji obsługi. Niestety skany na dysku utraciłem ale na szczęście notatki na papierze mam.
Jarek330M
Posty: 91
Rejestracja: 15 lis 2013, 21:28

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

Post autor: Jarek330M »

Jesteś pewny, że jednostką były g/kWh? W starych instrukcjach często podawali g/KMh.
Wartości rzędu 175g/kWh były by jakieś astronomicznie niskie.
bergman31 pisze: 31 gru 2024, 14:15 Masa silnika suchego
S-24 - 275kg
S-34 - 320kg
S-35 - 325kg
S-44 - 380kg

Jednostkowe zużycie paliwa przy mocy znamionowej
U310 - 175G/kWh
U510 - 175G/kWh
U610 - 175G/kWh
U710 - 175G/kWh
Alchemik
Posty: 425
Rejestracja: 15 sty 2019, 16:29

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

Post autor: Alchemik »

KM
https://www.agrofoto.pl/forum/gallery/i ... u310-u510/
A coś wiadomo o ,,pochodzeniu" tych silników?
bergman31
Posty: 1492
Rejestracja: 29 wrz 2011, 20:49

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

Post autor: bergman31 »

Jarek330M przy robieniu notatek musiałem M pomylić z W.
Awatar użytkownika
pop
Posty: 1038
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

Post autor: pop »

W latach 80-tych,była masa pomyłek z jednostkami nie tylko w dokumentacjach,ale też na tabliczkach znamionowych.Silny nacisk na SI i pochodne sprawił,że ludzie z przyzwyczajenia wpisywali w rubrykach dane nie zwracając uwagi na zmienioną jednostkę.
Awatar użytkownika
krzychu21
Posty: 230
Rejestracja: 12 lip 2014, 16:13

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

Post autor: krzychu21 »

ObrazekObrazekObrazek
Alchemik
Posty: 425
Rejestracja: 15 sty 2019, 16:29

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

Post autor: Alchemik »

A silnik S43 znany z prototypu c360 z tego forum
https://retrotraktor.pl/forum/viewtopic.php?t=2665
jest powiązany z gamą silników z tematu, czy to mało powiązana konstrukcja?
ursus152
Posty: 224
Rejestracja: 28 sty 2013, 13:12

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

Post autor: ursus152 »

Jeżeli chodzi o części to wspólnych jest niewiele, powiązany jest bardziej technologicznie np. Technologia obróbki głowicy oraz niektóre rozwiązania
Alchemik
Posty: 425
Rejestracja: 15 sty 2019, 16:29

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

Post autor: Alchemik »

A dysponuje ktoś jeszcze jakimiś zdjęciami tych silników np. z oglądanych ciągników serii ,,U", na których widać coś więcej? Jakieś ciekawe szczegóły?


Co do samych silników to osobiście mam luźną teorię, że mogły one być też w jakimś stopniu później wykorzystane w ciężkiej serii. W związku z niepewnymi czasami ( Czechy 1968).
4 cylindry ewentualnie z tłokiem 115mm wpasowywałby sie w parametry c385, a 6 cylindrów do 1204. Byłaby to jakaś własna alternatywa.
Jarek330M
Posty: 91
Rejestracja: 15 lis 2013, 21:28

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

Post autor: Jarek330M »

Gdzieś był artykuł na ten temat. Miały być wersje przejściowe - Ursus 360 kolegi wyżej, oraz ciężki ursus bodajże z silnikiem s44.
W latach o których mówisz ZMU kombinowało z wsadzeniem "swojego" silnika 6cyl około 100KM do ciężkiego - tak powstała wersja z SW400 oraz 6.354. Mniemam, że wersja 4cyl miała by być tymczasową, ponieważ zastąpił by ją model U710.
W związku z powyższym nasuwa się mi się kolejne pytanie. ZMU robiło tył i sporo osprzętu do ciężkiej serii (w ramach umowy). Zakładając, że chcieli się uniezależnić od Czechów zakładając "swoje" motory nadal pozostawał problem skrzyni. Czy jest coś wiadomo, nt. prototypów skrzyni do ciężkiej serii opracowanych samodzielnie w Warszawie?
Alchemik pisze: 06 sty 2025, 11:16 A dysponuje ktoś jeszcze jakimiś zdjęciami tych silników np. z oglądanych ciągników serii ,,U", na których widać coś więcej? Jakieś ciekawe szczegóły?


Co do samych silników to osobiście mam luźną teorię, że mogły one być też w jakimś stopniu później wykorzystane w ciężkiej serii. W związku z niepewnymi czasami ( Czechy 1968).
4 cylindry ewentualnie z tłokiem 115mm wpasowywałby sie w parametry c385, a 6 cylindrów do 1204. Byłaby to jakaś własna alternatywa.
Alchemik
Posty: 425
Rejestracja: 15 sty 2019, 16:29

Re: Silniki S24, S34, S35, S44, S64

Post autor: Alchemik »

Kiedyś czytając o wdrażaniu ciężkiej serii trafiłem na coś takiego, ale to z wdrażania ciężkiej serii.
Jerzy Górski skonstruował także 12-biegową, półautomatyczną, hydrostatyczną skrzynię przekładniową, którą przebadano i opatentowano w wielu krajach. Konstruktor wspomina, że do celów badawczych powstały nawet dwa prototypowe ciągniki z przekładnią hydrostatyczną, jednak decyzją Rady Technicznej ten wariant skrzyni został odrzucony z uwagi na wysokie koszty wdrożenia do produkcji.
https://www.trucks-machines.pl/samochod ... ch-ciagnik
Być może był jakiś plan w głowach inżynierów na skrzynie zunifikowane z seria ,,U", albo coś już powstawało po cichu.
Może trimat miał ,,zapas mocy" . A może maszyny od produkcji serii ,,U" pasowały w dużym stopniu do produkcji skrzyń ciężkiej serii. Pewnie już się nie dowiemy.
ODPOWIEDZ