VII Zlot Starej Motoryzacji i Maszyn Rolniczych
VII Zlot Starej Motoryzacji i Maszyn Rolniczych
VII Zlot Starej Motoryzacji i Maszyn Rolniczych
VII Zlot Starej Motoryzacji i Maszyn Rolniczych II Zlot Traktorów SAM
IX Konkurs Orki Zabytkowymi Traktorami
IX Konkurs Orki Zabytkowymi Traktorami Stare traktory i przyjaciele
IX Konkurs Orki Zabytkowymi Traktorami
IX Konkurs Orki Zabytkowymi Traktorami V Zlot Starych Ciągników
Festiwal Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych Wilkowice
Festiwal Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych Wilkowice
Festiwal Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych Wilkowice
Festiwal Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych Wilkowice
Zakończenie Lata
Zakończenie Lata
Dodano dnia: 01/01/2007
Teraz można przystąpić do demontażu wałka sprzęgłowego.
Najpierw należy wykręcić śruby pokrywy przedniego łożyska wału sprzęgłowego i zdjąć pokrywę wraz z pierścieniami rozpierającymi. Następnie wałek sprzęgła wybijamy do środka skrzyni przekładniowej. Wyjdzie przy tym zewnętrzny pierścień oraz podkładki regulacyjne łożyska stożkowego wałka małego koła. Następnie wyjdzie łożysko przednie wału sprzęgła. Wałek należy wyjmować ostrożnie, aby potrójne koło zębate nie spadło do wnętrza skrzyni. Koło zębate jest wsuwane na wałek od przodu.
Mechanizmy włączania przekładni ulegają również stopniowemu zużywaniu się w miarę narastania godzin pracy ciągnika.
Do najczęściej zużywających się części mechanizmu zmiany przekładni możemy zaliczyć części kulkowych zatrzasków oraz wałków przesuwu widełek, zwłaszcza w miejscach zazębienia się z zatrzaskami. Zużycie wałków przesuwu w tych miejscach może prowadzić do samowłączenia się jednocześnie dwóch zazębień lub pracy przekładni przy niepełnym zazębieniu, co daje w wyniku tzw. stożkowe zużycie zębów kół zębatych, a nawet może być powodem wyłamania się zębów. Zużyte części powierzchni wałka można wprawdzie naprawiać przez napawanie miejsc zużytych twardymi stopami, jednakże ze względu na duży nakład pracy przy dalszej obróbce często jest korzystniejsze zamienić wałek na nowy.
Widełki do przesuwania kół zębatych zużywają się na swojej oporowej powierzchni. Zużycie się tych części powoduje niepełne zazębianie się kół zębatych. Powierzchnie zużyte można naprawiać przez naspawanie, po czym trzeba je obrobić na potrzebną grubość.
Rafał Mazur