XI Bieszczadzka Rajza
V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza V Zlot Starych Ciągników i Samochodów w Krakowie
XI Bieszczadzka Rajza
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
VII Zlot Ciągników Zabytkowych Old Rol
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Rajd Koguta Oława – Piwniczna Zdrój XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
XVII Zlot i Wystawa Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock
Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Traktorem nad Bałtyk Festiwal Moto Rock Hażlach Traktor Power 45. Dni Otwartych Drzwi ŚODR Zlot Starych Traktorów na Mazowszu
Dodano dnia: 29/03/2019
W latach 1949-57 powstało kilka prototypowych ciągników Zetora, napędzanych jednostkami pochodnymi od silnika Zetor 25. Niniejsze prace miały na celu modernizację i przede wszystkim podniesienie mocy sprawdzonego silnika Zetora 25. Połączeniem tych wszystkich doświadczeń stał się czterocylindrowy ciągnik Zetor Super 35. Opracowany dość szybko traktor w 1954 roku otrzymał czterocylindrową jednostkę.
Konstrukcja jego silnika oparta została o wspomniany już wcześniej dwucylindrowy silnik z Zetora 25. Zbudowany został czterocylindrowy silnik o pojemności ponad czterech litrów i mocy 42 KM.
Niezwykle ciekawym rozwiązaniem w Zetorze 35 Super był układ smarowania. Mianowicie po prawej stronie silnika zainstalowano dodatkowy zbiornik oleju. Podwójna zębata pompa olejowa, która pobierała olej z miski silnika do systemu podwójnych filtrów a następnie do wspomnianego bocznego zbiornika oleju. Natomiast drugi stopień pompy tłoczył dalej olej do układu ciśnieniowego smarowania silnika. Uzyskano w ten sposób większą ilość oleju w obiegu, lepsze jego schłodzenie, dostęp do wymiany i uzupełniania ubytków oraz dokładniejszy system jego czyszczenia.
Układ głównych wałów i przekładni skrzyni biegów wzorowany został na pięciobiegowej skrzyni ciągnika Zetor 15 produkowanego w latach 1948-49. Natomiast zwolnice, mechanizm dyferencjału i półosie wzorowane były na Zetorze 25. Istniała też możliwość założenia przekładni o prędkościach: 0,95-5,90 km/h.
Nowość jak na tamte czasy stanowił obrotomierz silnika. Rzecz jeszcze dość rzadko spotykana w ówczesnych ciągnikach.
Produkcja Zetora Super 35 rozpoczęła się w 1955 roku. Do Polski pod koniec lat pięćdziesiątych trafiło stosunkowo niewiele tego typu ciągników i były one mało znane. Łączna produkcja w ciągu pięciu lat wyniosła nieco ponad 21000 szt. Dopiero Zetor 50 Super stał się u nas bardziej rozpowszechnioną maszyną.
Rafał Mazur