SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

Porady i wskazówki remontowe, adresy sklepów, itp.
Awatar użytkownika
TYMON
Posty: 225
Rejestracja: 05 lip 2007, 17:46

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

Post autor: TYMON »

drandrzej napisał/a:
W Zetorkach to można sobie pokręcić korbą bez załączonej kompresji i już się olej rozprowadzi po dłuższym postoju nawet - więc suchego startu nie będzie , poza tym gęsty olej nie spłynie szybko
najlepiej wlać olej z lokomotywy ten jest mega gesty i zawsze czarny niezależnie czy nowy czy używany B) albo rozrobić oleju z towotem żeby był jeszcze bardziej gesty :D


a tak poważnie jak silnik niema panewek dobrej pompy i ma syf w misce olejowej to nawet zalanie pompy mu nic nie da B)
drugie co może być najgorsze dla silnika to kręcenie śrubą zaworu zwrotnego w pompie olejowej , bo zbyt duże ciśnienie powoduje wypłukiwanie panewek .

Co do cudownych olei typu superol i im pochodne dodam tyle były dobre ale w latach 80 tych , bo wtedy nikt nie marzył aby jego zetor działał jeszcze kolejne 20 lat bo ludzie żyli z dnia na dzień , a nowe części były bardziej dostępne niż teraz . W maszynach wyprodukowanych w ZSSR niema znaczenia jaki olej tam będzie bo są bardzo żywotne konstrukcyjnie przewidziane na najcięższe warunki .
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 5011
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

Post autor: Bolszewik »

W maszynach wyprodukowanych w ZSSR niema znaczenia jaki olej tam będzie bo są bardzo żywotne konstrukcyjnie przewidziane na najcięższe warunki .
Wiesz co w zyciu nie słyszałem większej bzdury, to że maszyna jest odporna i żywotna nie oznacza że można do niej syf lać. Oczywiście wolna wola i przepalony olej też silnik strawi przez jakiś czas. Jak coś jest dobre to ja uważam że należy o to dbać.

Poczytaj sobie instrukcje smarowania i cykle wymiany olejów w maszynach produkcji ZSRR. Zobaczysz jak często poducent przewiduje wymiany i kontrole stanu. Gdyby się do nich restrykcyjnie stosować z pewnością żywotność tych maszyn była by jeszcze większa.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
TYMON
Posty: 225
Rejestracja: 05 lip 2007, 17:46

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

Post autor: TYMON »

Bolszewik napisał/a:
W maszynach wyprodukowanych w ZSSR niema znaczenia jaki olej tam będzie bo są bardzo żywotne konstrukcyjnie przewidziane na najcięższe warunki .
Wiesz co w zyciu nie słyszałem większej bzdury, to że maszyna jest odporna i żywotna nie oznacza że można do niej syf lać. Oczywiście wolna wola i przepalony olej też silnik strawi przez jakiś czas. Jak coś jest dobre to ja uważam że należy o to dbać.

Poczytaj sobie instrukcje smarowania i cykle wymiany olejów w maszynach produkcji ZSRR. Zobaczysz jak często poducent przewiduje wymiany i kontrole stanu. Gdyby się do nich restrykcyjnie stosować z pewnością żywotność tych maszyn była by jeszcze większa.
chciałbym dodać że jak te silniki były projektowane mowa o tych z ZSSR to nie było klas jakości oleju zaawansowanych jak są teraz był tylko superol i LUX tak wiec wlanie do takiej maszyny jakiego kol wiek innego oleju lepszej klasy to jak lekarstwo , tylko długo używane takie maszyny na tych słabych olejach są już zużyte a olej nowszej generacji nie poprawi nic w tym silniku nawet częste wymiany - mogą wypłukać syf po tych słabej jakości olejach druga sprawa jest taka że kto w tamtych czasach wymieniał często olej ? kogo było na to stać ?

Ja mam C-330 robiłem remont kapitalny łącznie z wymiana wałka rozrządu wszystkimi cudami nawet broki dałem nowe i zalałem go texsaco , wymiany robimy niezależnie od stanu motogodzin bo traktor więcej stoi niż jest używany wiec na wiosnę i na jesieni 2 razy w roku .
Awatar użytkownika
Deleted_User
Posty: 2796
Rejestracja: 01 sty 1970, 1:00

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

Post autor: Deleted_User »

Mnie to ciekawi czy wlanie do jakiegoś starego ciągnika co miał olej słabej jakości olej dobrej jakości nie doprowadziłoby do wycieków oleju?
Awatar użytkownika
TYMON
Posty: 225
Rejestracja: 05 lip 2007, 17:46

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

Post autor: TYMON »

ursus c33o napisał/a:
Mnie to ciekawi czy wlanie do jakiegoś starego ciągnika co miał olej słabej jakości olej dobrej jakości nie doprowadziłoby do wycieków oleju?
jak silnik ma przedmuchy i kompresja bije tam gdzie nie powinna to nowy rzadki olej może spowodować rozszczelnienia gdy wypłuka ten syf po tym starym , a w najgorszym wypadku może też pozapychać kanały i się sprzęcina zatrze .

Wiec najlepiej stosować nowej generacji oliwę do silników które są po kapitalnym remoncie których wszystkie części były dokładnie wymyte podczas remontu .
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 5011
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

Post autor: Bolszewik »

Obrazek

Obrazek

Tak przewiduje instrukacja z 1975 r.

Osobiście po kapitalnym remonie silnika w zasadzie to obudowie. Leje olej Lotosu 15W40. Wymiana co rok na wisne. Na oleju jeszcze nikt nie zaoszczędził.

Kogo było stać w tamtych czasach na olej, wiesz jakoś nie przypominam sobie żeby olej był nieosiągalny. Kto chciał to zdobył.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
Deleted_User
Posty: 2796
Rejestracja: 01 sty 1970, 1:00

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

Post autor: Deleted_User »

Drandrzej w C-330 też można kręcić bez załączonej kompresji nie wiem jak w C-328 czy C-325?A z tym olejem to tak myślałem jak piszesz TYMON.
Awatar użytkownika
Janusz1959
Posty: 170
Rejestracja: 23 lut 2008, 19:16

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

Post autor: Janusz1959 »

Mam wrarzenie że jestem w; Kole Fortuny ;Drandrzej kołem kręci a TYMON opowiada bzdury.
Awatar użytkownika
Deleted_User
Posty: 2796
Rejestracja: 01 sty 1970, 1:00

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

Post autor: Deleted_User »

Nie no może aż tak to nie jest podobnie bo nie ma tego za przeproszeniem głupka Tyńca czy jak go tam zwał.
Awatar użytkownika
Janusz1959
Posty: 170
Rejestracja: 23 lut 2008, 19:16

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

Post autor: Janusz1959 »

Suchy start zaczyna się od startu a kończy grubo po zapłonie,kątrolka nie pokazuje stanu rzeczwistego.Obieg oleju teoretyczny różni się od rzeczwistego.Problem w tym jak to wadę skasowaci.
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 5011
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

Post autor: Bolszewik »

"Suchy start" teoretycznie można kasować przez pokręcenie korbą, stosowanie oleju o dobrych parametrach lepkości no i chyba tyle. Coś więcej to by już trzeba fabrykę poprawiać nawet mam pewien teoretyczny pomysł ...
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
Deleted_User
Posty: 2796
Rejestracja: 01 sty 1970, 1:00

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

Post autor: Deleted_User »

Bolszewik a możesz nam zdradzić jaki?
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 5011
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

Post autor: Bolszewik »

E... tylko się nie śmiać bo to tzw. "idea fix".

Zastosować układ który w momencie nacisnięcia startera uruchamia małą elektryczną pompe olejową która pracując chwilke i doprowadza olej do wszystkich punktów. Dopiero po chwili właściwy start silnika. Mozna by to zsynchronizować np. z działaniem świec żarowych.

Ale to tylko takie gdybanie ...
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
Deleted_User
Posty: 2796
Rejestracja: 01 sty 1970, 1:00

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

Post autor: Deleted_User »

Ty Bolszewik całkiem nie głupi pomysł tylko że problem tkwi w jednej rzeczy a mianowicie zamontowanie tej elektrycznej pompy ale jakby była możliwość to bym sam ją chciał zamontować.Ale nie wiem po co komu to potrzebne(no chyba że które słabiej palą)jak traktor w miarę sprawny pali po ok. 2-3 sekundach (bynajmniej mój)to tam chba się nic nie stanie.I ta elektryczna pompa by pobierała dużo prądu i to przy słabych akumulatorach doprowadziło by do ich wyładowania.Ale osobiście zamontowałbym w swojej C-330 ten pomysł.
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 5011
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

Post autor: Bolszewik »

Mozna by i to zrobić inaczej mechaniczna pompka ręczna. Podobna jak do zalewania pompy wtryskowej. Kilka naciśnięć, a potem odpał. Trzeba by się z tym wpiać w instalacje rozprowadzania oleju tzw. "magistrale olejową".
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
Deleted_User
Posty: 2796
Rejestracja: 01 sty 1970, 1:00

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

Post autor: Deleted_User »

Też dobry pomysł.Tak się pofatygować to parę dni i gotowe i mi się zdaje że ten z mechaniczną pomką ręczną pomysł jest lepszy i łatwiejszy do wykonanaia.
Awatar użytkownika
TYMON
Posty: 225
Rejestracja: 05 lip 2007, 17:46

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

Post autor: TYMON »

ursus c33o napisał/a:
Nie no może aż tak to nie jest podobnie bo nie ma tego za przeproszeniem głupka Tyńca czy jak go tam zwał.
+

Janusz1959 napisał/a:
Mam wrarzenie że jestem w; Kole Fortuny ;Drandrzej kołem kręci a TYMON opowiada bzdury.
Panowie niema to jak książkowe teoretyczne doświadczenie ?
Wolność słowa jest w tym kraju ja Was nie obrażam pisze o swoich doświadczeniach anie teoretycznie , a wsze słowa o mnie i moich znajomych świadczą o braku waszej kultury osobistej .





Ciesze się ze na tym forum jest parę innych osób które liczą się z moim zdaniem i ich pozdrawiam ;)
Awatar użytkownika
drandrzej
Posty: 2016
Rejestracja: 29 paź 2007, 23:28

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

Post autor: drandrzej »

Janusz1959 napisał/a:
Mam wrarzenie że jestem w; Kole Fortuny ;Drandrzej kołem kręci a TYMON opowiada bzdury.
tego wpisu właściwie nie bardzo rozumiem :confused:

jak masz inne zdanie w tej dyskusji - śmiało - temat powstał by wymienić się doświadczeniami / pomysłami - rzeczy dla jednych oczywiste/znane/sprawdzone- dla innych mogą być nowymi

choć zahaczamy tu czasem i o "oczywiste oczywistości" jak mawiał ex premier
Awatar użytkownika
Janusz1959
Posty: 170
Rejestracja: 23 lut 2008, 19:16

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

Post autor: Janusz1959 »

Nie mniałem zamiaru nikogo obrażici. Pisałem pracę z tego tematu.Dyplomowo.
Awatar użytkownika
Tomek_J
Posty: 399
Rejestracja: 26 lip 2007, 6:50
Lokalizacja: Okolice Pyrzowic
Kontakt:

RE: SMAROWANIE - jakie oleje, jakie smary itd.

Post autor: Tomek_J »

Pozwolę sobie odświeżyć temat.

To jest ciekawy wątek, ale nie daje jednoznacznej odpowiedzi :) A ponieważ już niedługo zaczną się sianokosy i żniwa, chciałbym powymieniać w kupionym w zeszłym roku ciągniku wszystkie "płyny ustrojowe". Ten ciągnik to Zetor 25A z silnikiem Ursusa 328. Jeżeli zatem można, prosiłbym kogoś doświadczonego o krótką i jasną wypowiedż, o wykaz wszystkich punktów, gdzie występuje olej oraz wskazanie po kolei, jaki z obecnie dostęnych olejów kupić i w jakiej ilości wlać.

Wiem, że dla wielu z Was to jest lamerskie pytanie, ale nic nie poradzę na to, że moje doświadczenie w tej dziedzinie jest prawie żadne. Z góry więc bardzo dziękuję za informacje, no i za wyrozumiałość ;) !
ODPOWIEDZ